הונג קונג: אז והיום

כמרכז פיננסי משגשג, טוקיו מצליחה לשלב מזרח ומערב באופן ייחודי. ה"עולם מעשה ידי אדם" אינו יכול להיות יותר מרהיב מאשר כאן

מזרח ומערב נפגשים בהונג קונג (צילום: shutterstock)
מזרח ומערב נפגשים בהונג קונג (צילום: shutterstock)

הונג קונג היא העיר הגבוהה בעולם – עיר עם לב סיני שאימצה את המערב כפי שלא היה מעולם. יותר צפופה מניו יורק, יותר אינטנסיבית מלונדון, יותר כור היתוך מכל עיר אסייתית אחרת.

השאלה הראשונה שנשאלים תושבי העיר הוותיקים על ידי המבקרים בהונג קונג היא ככל הנראה "מה השתנה מאז ההעברה ב-1997". ב"העברה" השואלים מתכוונים כמובן להעברת הונג קונג מבעלות הממלכה הבריטית לשלטונה של סין. התשובה, בכל אופן, היא שלא הרבה. מובן שחלו כמה שינויים, אבל לא כאלה שנראים מייד לעין. מה שבכל זאת השתנה משמעותית הוא שהכל כאן עולה היום הרבה פחות מבעבר. מלבד זאת, העיר השוקקת והיפהפייה הזו, שהייתה תחת שלטון בריטניה מרכז בנקאות, ביטוח ובורסה חזק מאוד, עודנה עיר משגשגת ולמרות צמיחתה של שנחאי בשנים האחרונות, הונג קונג נותרה מרכז פיננסי של המזרח.

הונג קונג עברה תקופה לא קלה בעקבות מגיפת הסארס שהתפרצה שם בשנת 2001 (עד 2003) וכמעט הרסה את כלכלת המקום, אך המימשל המרכזי בסין החליט לבטל לתקופת ביניים את המסים והמכסים המוטלים על מוצרים מתוצרת הונג קונג, וזאת בכדי כדי לעודד את כלכלת האי.

בעקבות המגיפה גברה גם המודעות הפוליטית, וחוסר שביעות הרצון של הציבור מתפקודה העגום של הממשלה בשנים שאחרי ההעברה, נראה יותר ויותר ברור. הממשלה אומנם נהייתה קשובה יותר לציפיות ולשאיפות האזרחים, אך השינויים לא משמעותיים ויש איזו תחושה רווחת של גאווה לאומית פגועה ואכזבה מצידם של מקומיים רבים, שנוכחו לראות כי הרעיון שהרבו לנופף בו לפני ההעברה, שתושבי הונג קונג הם אלו שישלטו במקום, נחל כישלון חרוץ. תושבי הונג קונג מרגישים שאין להם שליטה על כלום.

כמובן שהתייר המזדמן אינו מרגיש בכל אלה. מייד כשתגיעו להונג קונג תבחינו בכמה דברים: שיא המודרניות המערבית, ומנגד העבר שמציץ מכל פינה (בין אם בשרידים של הקולוניאליזם הבריטי ובין אם בתרבות הסינית), אוכל מצוין- מחולק אף הוא למזרח ומערב, סדר מופתי ברחובות, נופים מרהיבים ואינספור בניינים גבוהים ומודרניים המשלימים קו רקיע מדהים.

עוד תשימו לב, כי אחד המאפיינים הבולטים של העיר הוא הבנייה לגובה; אמנם הטריטוריה של הונג קונג כוללת יותר מ-260 איים, אולם רובם הרריים ואינם מיושבים, לכן העיר צמחה בעיקר לגובה. השמיים מנצנצים ולא מכוכבים – מגדלי משרדים בעלי 70 קומות ובתי מגורים בני 40 קומות בנויים בצפיפות, כמעט נוגעים זה בזה, ויוצרים חומה של גורדי שחקים המעניקים להונג קונג קו רקיע המזכיר את מנהטן.

האי המרהיב הזה הוא שילוב נוף אורבני, מקדשים, חופים, נופי טבע ועוד. האוויר מלא בתערובת ריחות של כדורי דגים בקארי, אדי מכוניות, בריזה מהאוקיינוס וריחו של כח הסיבולת. הונג קונג היא מפגש תרבותי שמצליח לשלב בין המערב לבין התרבות הסינית המקומית, ובכך להעניק לעיר אופי יוצא דופן בנוף הגלובלי.