המרקאנה בריו: אצטדיון שהפך לאגדה

ריו חיה, נושמת ומאמינה כדורגל ואצטדיון המרקאנה הוא ההיכל הקדוש שלה

אצטדיון מרקאנה הגדול בעולם (צילום: shutterstock)
אצטדיון מרקאנה הגדול בעולם (צילום: shutterstock)

ה-Zona Norte, חלקה הצפוני רחב הידיים של ריו דה ז'נרו, נמצא הרחק מאור הזרקורים של העיר. יש בו יותר משכנות עוני, והוא אינו מציע חופים תוססים, מלונות פאר או שיק בוהמי כאזורי התיירות של העיר. אך עם זאת, יש בו אתר אחד ששווה עלייה לרגל – זהו ה-Maracanã (מרקאנה), אצטדיון הכדורגל המיתולוגי שבאזור Tijuca.

הרבה היסטוריה והיסטריה גלומים באצטדיון הענקי הזה, הגדול בעולם, המשרת את אומת הכדורגל הגדולה בעולם. מאז תבוסת ברזיל לאורוגוואי במשחקי גביע העולם ב-1950 – השנה שבה הוקם האצטדיון – הוא ידע הרבה זיעה, חגיגות, כשלונות, רגשות סוערים, שירים ובעיקר שערים. בימים אלו ממש, עובר האצטדיון שיפוץ מקיף לקראת משחקי מונדיאל 2014, שיתקיימו בעיר ביוני-יולי. ב-2016 אמורים להתקיים בו גם משחקי האולמפיאדה.

סיור מודרך באצטדיון ייקח אתכם אל חדרי ההלבשה ואל אזורי החימום, והצוות דובר האנגלית ישמח לענות על שאלות. המגרש עצמו משובח, והאצטדיון מתוכנן באופן מושלם. כוכבי הכדורגל הגדולים של ברזיל – פלה, זיקו, רונאלדו ואחרים – הטביעו את חותמם, פשוטו כמשמעו, במגרש ומחוצה לו, על "מדרכת התהילה" (Calçada da Fama) שבכניסה לאצטדיון.

הדרך הטובה ביותר לחוות את המרקאנה היא כמובן לבוא למשחק. ארבע הקבוצות הטובות בעיר – פלמנגו, בוטפוגו, פלומינז וואסקו – משחקות כאן, ומכיוון שלברזיל יש גם ליגות מקומיות וגם ליגות ארציות, נערכים כאן משחקים כמעט כל השנה.

ליד שער 18 נמצא מוזיאון הכדורגל (Museu do Futebol), המוקדש לתולדות הכדורגל בברזיל. בין היתר המוזיאון מציג, כמובן, כמה מהרגעים הגדולים בתחרויות גביע העולם.

אצטדיון המרקאנה (צילום: טיים אאוט)
אצטדיון המרקאנה (צילום: טיים אאוט)

לשבת ביציע

להיות חלק מהקהל הצבעוני הגודש את המרקאנה זו חוויה של פעם בחיים. ההתלהבות מגיעה לשיאה כשהקבוצות הלאומיות של ברזיל מארחות מדינות אחרות. ארבע הקבוצות הטובות בריו – Fluminese, Flamengo, Vasca da Gama ו-Botafogo – עורכות פה את רוב המשחקים שלהן. אליפות ה-Campeonato Carioca בפברואר-תחילת מרץ מבטיחה קהל חי במיוחד.

כרטיסים למשחקים אפשר לרכוש בחלק מהמלונות ואצל סוכני נסיעות, או במועדון הכדורגל שמארח את המשחק. האצטדיון הענק לעולם אינו מתמלא לגמרי, ותמיד אפשר לקנות כרטיס בדרך המובילה מתחנת המטרו לאצטדיון, במחירים הכוללים כמובן את עמלת הספסרים.

מחירי הכרטיסים תלויים במיקום ובסוג המשחק: כרטיס באזור הלבן ה"ניטרלי" (שם יושבים בדרך כלל התיירים והמשפחות) עולה כ-30 ריאל, באזור הירוק (המעט פרוע יותר) 25 ריאל, ובתחתית האצטדיון 20 ריאל. יש גם מושבים מיוחדים שעולים כ-100 ריאל. משחק עונה רגיל עולה 20 ריאל, והמחיר מוכפל במשחקי אליפות.

הדרבי המפורסם, המכונה Fla-Flu (בין הקבוצות Flamengo ו-Fluminese), הוא מהמשחקים הפרועים ביותר המתרחשים במרקאנה. גם המשחקים שבין כל קבוצה מריו לקבוצה מסאו פאולו, מעוררים מהומות. את לוח המשחקים תוכלו למצוא באתר האינטרנט של איגוד הכדורגל הברזילאי.

אם יש משחק חשוב ולא הצלחתם להשיג כרטיס, תוכלו תמיד לגשת לבר ולצפות בו עם בירה ביד בחברת מתעניינים נוספים. נסו את Shenannigans (כתובת: Rua Visconde de Piraja 112, Ipanema טלפון: 2267-5860).

כתובת: Rua Professor Eurico Rabelo, Maracanã

טלפון: 2299-2442

איך להגיע: Metro Maracanã, אוטובוסים 249, 435, 455, 464

פתוח: כל יום 17:00-9:00, בימי משחקים 11:00-8:00