מה לראות בטוקיו?

חלק מהמבנים מסורתיים, חלקם מהווים את שיא החדשנות. בקיצור, הצטיידו במצלמה ובכרטיס רכבת - וצאו אל הלא נודע

Tokyo Metropolitan Building (צילום: טיים אאוט)
Tokyo Metropolitan Building (צילום: טיים אאוט)

למרות המימדים העצומים שלה (616 קמ"ר), טוקיו היא עיר שקל לבקר בה, בין היתר הודות לרשת הרכבות והתחתיות היעילה והמקיפה.

הצורה הקלה ביותר למקם את עצמכם היא יחסית לקו הרכבת Yamanote, המקיף את האזורים המרכזיים של העיר ומחבר בין המוקדים החשובים ביותר, כגון Shinjuku, Shibuya, Ikebukuro ו-Ueno. הצמיחה של צירי תנועה עצומים, המחוברים לרכבות התחתיות ולרכבות הפרברים, אחראית במידה רבה להיעדר מרכז עירוני אחד. במקומו צצה סדרה שלמה של תתי-מרכזים רב-שימושיים בעלי אופי ייחודי.

שיבויה (צילום: טיים אאוט)
שיבויה (צילום: טיים אאוט)

רשתות הרכבות קלות ביותר לשימוש, מאחר שהשילוט באנגלית מצוין. אבל טוקיו היא גם עיר מצוינת להליכה. המרחקים בין האזורים השונים הופכים את התחבורה הציבורית להכרח. אך בכל מרכז נפרד כדאי לטייל ברגל כדי לספוג את האווירה המקורית שלו. הפשע כמעט ואינו קיים, ואין שום חשש מטיול רגלי באישון הלילה. זה אפילו מומלץ.

טיפ התמצאותי

מבלבל, אבל האמת היא שבטוקיו למעט מאוד רחובות יש שמות. וכשהם זכו לקבל שם משלהם, הוא  מעולם לא מצוין בכתובות. השמות מופיעים רק על לוחות קטנים התלויים על הבניינים ועמודי התאורה, וסדרה של ספרות משמשת כקואורדינטות.

ניווט ללא שמות של רחובות יכול להיות עסק מורכב משהו. תוכלו לפחות להתנחם בעובדה שגם בעבור המקומיים זה מסובך. ומאחר שזהו הנוהג הרווח במקום, יש כמה דרכים שיכולות לסייע לכם להתגבר על הקושי. ראשית, ניווט העוברים והשבים הוא חלק אינטגרלי מתפקידם של השוטרים המאיישים את תחנות המשטרה הקטנות שנמצאות בכל מקום. הם יזדקקו למספר הזיהוי של הבניין המופע בתחילת כל כתובת. יתר על כן, כמעט בכל יציאה מתחנות המטרו יש מפה המציינת את המיקום של הבניינים בסביבה ומספרם. אפשר גם לקנות אטלס דו-לשוני (יפני-אנגלי) במרבית חנויות הספרים הגדולות. וכדי לקבל תמונה כללית, לפחות באשר למיקומו של כל אתר שבו חפצה נפשכם, דעו שטוקיו מחולקת ל-23 רבעים או "מחלקות". כל "מחלקה" שכזו מצוינת בכתובות המופיעות במדריך.

Fuji TV Building

במשרדים הראשיים של תאגיד Fuji Tv , אחד מערוצי הטלויזיה המסחריים המובילים ביפן, תוכלו למצוא תערוכות על תוכניות פופולריות במדינה וסיורים מודרכים באולפנים בשימוש. הכניסה היא בחינם, אבל כדי להיכנס לאולפנים ולנקודת תצפית תאלצו לוותר על כמה שקלים.

כתובת: 2-4-8 Daiba, Minato-ku

אתר: wwwz.fujitv.co.jp/en

Fuji TV Building (צילום: טיים אאוט)
Fuji TV Building (צילום: טיים אאוט)

National Museum of Emerging Science & Innovation

לא שאנחנו רוצים להרוס את ההפתעה, אבל הדבר הראשון שתראו כשתיכנסו להיכל הטכנלוגי הזה, זה גלובוס בקוטר של שישה מטרים ועליו מעל שמונה מאות אלף נורות לד, הממפות בזמן אמת שינויים אקלימיים בעולם. בנוסף למחזה המרהיב הזה, תוכלו למצוא במוזיאון תערוכות אינטראקטיביות על רובוטים, חידושים גנטיים, חלל ואסטרונומיה ואולי התערוכה הכי מרגשת – מודל של כדורים וקפיצים שמסביר איך בעצם עובד האינטרנט (משהו שכולנו היינו שמחים לדעת). לכל התערוכות מתלווה הסבר באנגלית.

כתובת: 2-3-6 Aomi (Odaiba), Koto

אתר: www.miraikan.jst.go.jp/en/aboutus

Museum of Emerging Science & Innovation (צילום: טיים אאוט)
Museum of Emerging Science & Innovation (צילום: טיים אאוט)

Toshogu Shrine

המקדש לכבוד השוגון טוקוגאווה איאיאסו, הוא אחד המבנים העתיקים ביותר בטוקיו. המקדש נבנה בשנת 1627, שופץ ב- 1651 ומאז שרד מלחמות, רעידות אדמה ושריפות. מעבר למשמעות ההיסטורית, המקדש מפורסם במיוחד בזכות שער 'קרמון' המרכזי שלו (Karamon), שם תמצאו תחריטי דרקון יפיפיים ומנורה מסורתית ענקית שנחשבת לאחת הגדולות ביותר במדינה.

כתובת: 9-88 Ueno Koen, Taito-ku

Toshogu Shrine (צילום: shutterstock)
Toshogu Shrine (צילום: shutterstock)

ספיישל בניינים

בבירת הרבגוניות, הנה כמה מקומות שאסור לפספס:

בשביל החזות החייזרית: Edo-Tokyo Museum

הבניין שעיצב הארכיטקט Kikutake Kiyonori בצורת ספינת חלל מעולם אחר מורכב דווקא מאלמנטים מסורתיים – התייחסות ברורה לעבר של הבירה. הבניין שמיתמר לגובה 68 מטר תואם בדיוק את גובהו של מבצר Edo.

Edo Tokyo Museum (צילום: shutterstock)
Edo Tokyo Museum (צילום: shutterstock)

התרומה הקתולית: St. Mary’s Cathedral

מבנים דתיים מובהקים בטוקיו הם בדרך כלל נחלת הבודהיזם או השינטואיזם, אך צלב הבטון המתנשא משנת 1964 מרשים ביותר, מבחוץ כמו מבפנים. הוא יכול בהחלט להתחרות במקדשים המסורתיים של טוקיו.

כתובת: 3-16-15 Sekiguchi, Bunkyo-ku

אתר: www.tsukijihongwanji.jp

כמה גדול, ככה טוב: Tokyo Metropolitan Building

שני המגדלים של הכרך הסואן משנת 1991 כבר אינם הגבוהים ביותר בבירה. Tokyo Midtown גנב מהם את הבכורה. אך הענקים התאומים, המתנשאים לגובה 243 מטר נראים עדיין יפים מאי פעם.

בשביל החזית הפאנקית: Mikimoto Ginza 2

בפנים החלל מלא בפנינים מתורבתות, אך מבחוץ החלונות בולטים באופן ביזארי לחלוטין. החזית נראית כאילו מישהו זדוני במיוחד החליט להתעלל בה וירה עליה בבזוקה.

כתובת: 2-4-12 Ginza, Chuo-ku

בשביל החזות המסורתית: Kabuki-za

המקום מתאים בצורה מושלמת לדעות הקדומות באשר לאיך אמור להיראות תיאטרון קבוקי. העיצוב המקורי משנת 1925 קיבל את השראתו מעידן Momoyama מימי הביניים, והתפיסה העיצובית הזאת נשמרה גם כאשר התיאטרון נבנה מחדש בשנת 1951.

Kabuki-za (צילום: טיים אאוט)
Kabuki-za (צילום: טיים אאוט)

רק בטוקיו: Aoyama Technical College

מבנה פוסט-מודרניסטי משונה משנת 1991, מבית היוצר Watanabe Sei, שדוחס יחד זוויות מזדמנות, בליטות דמויות חרקים וגושים אדומים מרהיבים על ברזל. המקומיים מכנים אותו Gundam, על שם סדרה מצוירת עתידנית שזכתה להצלחה מסחררת ביפן.

כתובת 7-9 Uguisudanicho, Shibuya-ku