בתי מרחץ בטוקיו: טבילה כדרך חיים

ביקור בבתי מרחץ עם מעיינות חמים

טבילה באונסן (צילום: טיים אאוט)
טבילה באונסן (צילום: טיים אאוט)

התדמית הרווחת של היפנים היא של אנשים רציניים, עסוקים ומסורים לעבודה. הם עובדים במשך שעות רבות, וגם לאחר העבודה הם הולכים לבילויים מטעם מקום העבודה. ואולם האמת היא שהיפנים התמחו בפיתוח תרבות הפנאי עוד הרבה לפני שבשאר חלקי העולם היתה מודעות לחשיבות הפנאי והרוגע האישי. שירת הייקו, טקס התה, האיקבנה (Ikebana, אמנות סידור פרחים) – הם בגדר תרבות פנאי, אך עוד לפני כל אלה היה נהוג הביקור במעיינות החמים, המכונים אונסן (Onsen). מקדמת דנא נהרו היפנים למעיינות החמים המצויים בשפע יפן, אם לצרכים רפואיים או דתיים, ואם בשביל השלווה והרגיעה המלווה את הרחצה.

בעת ביקור ביפן אל תפספסו את חוויית הרחצה באונסן. במרבית האונסנים ביפן הרחצה מופרדת לנשים ולגברים. התהליך מתחיל בקרצוף וניקוי עמוק של הגוף, שאחריו שוטפים את הסבון ונכנסים בעירום מלא לטבילה במים החמים (הכניסה עם בגד ים אסורה). מי שלא ניסה את הטבילה יתקשה להעריך עד כמה היא מרגיעה ומהנה. לאחר הטבילה שוטפים שוב את הגוף ויוצאים אל תא ההלבשה. הניקיון והטהרה אחרי הרחצה מלווים בהרגשת רוגע מיוחדת העוטפת את הגוף כולו וחודרת לנשמה. זו הסיבה ששום יפני לא יוותר על טבילה תדירה באונסן (לפחות פעמיים בחודש, ואצל רבים אפילו אחת לשבוע), ובערך אחת לשנה הם מבלים סוף שבוע או יותר (מקובל גם בטיולים מטעם העבודה) בבית מלון סמוך למעיינות חמים המציע מלבד האונסן גם ספא, עיסויים למיניהם, אווירה רגועה בחיק הטבע ואוכל נפלא.

איזו מין שלווה

בסביבות העיר טוקיו אין מעיינות חמים טבעיים, ולכן לאורך ההיסטוריה, וגם היום, נוסעים תושבי העיר לכמה מקומות בקרבתה, כמו האקונה (Hakone) שבקרבת הר פוג'י, כ-85 קילומטר דרומית-מערבית לטוקיו,  וחצי האי איזו (Izu), כ-120 קילומטר דרומית-מערבית לטוקיו, שיש בו מלונות ואתרי ספא רבים. שני המקומות האלה נמצאים במרחק של טיול יומי מטוקיו, אבל מרבית היפנים מקדישים לביקור לפחות לילה אחד. בחצי האי איזו ישנן כמה ערים ועיירות, רובן לאורך חופים ומפרצים יפים, ובחוף המערבי, בתנאי מזג אוויר טובים, יש תצפית מרהיבה על הר פוג'י. בניגוד להאקונה, מעט מאוד תיירים זרים מגיעים לאיזו, ולכן הוא נשאר אותנטי ובעל קסם רב. באיזו אינספור מלונות עם מעיינות חמים הממוקמים ממש בתוך נופים מרהיבים – על החוף לצד גלים מתפרצים, בהרים המשקיפים אל הים, בתוך מערות מלאכותיות (מערות שנחפרו במיוחד) ועוד.

אחד המקומות הייחודיים בחצי האי איזו הוא מעיין סאוודה קואן (Sawada Koen) בדוגשימה (Dogashima), הממוקם על צוק שנמצא במפרץ על חוף הים. הטבילה במקום נעשית בבריכה קטנה של מי מעיינות טבעיים ממש מעל הים, עם תצפית יפהפייה (בעיקר בשעת השקיעה) אל עבר סלעים, איים קטנים וסירות דיג השטות במפרץ. הרחצה כאן היא מעט שונה ויותר "טבעית", כפי שתיארה באוזני חברה יפנית – שכן כאן לא מתרחצים בסבון לפני הטבילה, אלא נכנסים ישירות למים. דרך אגב, אל תחששו מעיני המטיילים בסירות השיט במפרץ. הם נמוכים במידה מספקת כדי לא לראות אתכם עירומים בבריכה. האונסן הקטן בדוגשימה אמנם אינו סוד, אבל מעטים מגיעים אליו, ולכן הוא מומלץ במיוחד.

מעיין Sawada Koen (צילום: מיכל חדד)
מעיין Sawada Koen (צילום: מיכל חדד)

אונסן לקצרים בזמן

אם אין לכם זמן ובכל זאת חפצתם לנסות את נפלאות האונסן היפני, אל דאגה – גם לזה מצאו היפנים פתרון! תושבי העיר שאינם יכולים לצאת מהעיר לסוף שבוע יכולים להתפנק בקומפלקס המעיינות החמים אואדו (Oedo Onsen Monogatari), הממוקם באי המלאכותי אודאיבה (Odaiba), בלב העיר טוקיו. באתר תמצאו בריכות מקורות, בריכות באוויר הפתוח, סאונה, בריכה עם חול חם (מומלץ בחום – מפליא להמריץ את הדם), בריכה עם דגיגים שעושים פדיקור למי שטובל בה את כפות הרגליים, סלעים חמים המיועדים לרביצה ואפילו בריכה לחיות המחמד. ייחודו של המקום בעיצוב הפנים – כולו ברוח העיר טוקיו בתקופה הפיאודלית (תקופת אדו, שמה הקודם של טוקיו). בגן, למשל, יש בריכה באורך 50 מטר שעוצבה בסגנון נופים של דרך עתיקה מהתקופות ההיסטוריות שתוארו בציורים מסורתיים מהמאה ה-17, המכונים אוקיואה (Ukiyoe, או Ukiyo-e). כל מי שמגיע מקבל יוקטה (yukata, קימונו כותנה) ללבישה בעת השהייה באתר – במעבר בין טבילה לטבילה, במסעדות ובמקומות הבילוי. אפשר לבלות כאן בנקל יום שלם, ויש גם אפשרויות לינה במקום. גם כאן תתפלאו לראות כי מרבית האנשים סביבכם אינם תיירים זרים, אלא מקומיים, תושבי טוקיו, הפוקדים את המקום הזה לבילוי משפחתי וחברתי בעיקר בסופי השבוע.

מידע מעשי

Sawada Koen Park

הגעה: נסיעה של כשעה ברכבת מטוקיו לעיר מישימה (Mishima), משם 30 דקות ברכבת מקומית לשוזנג'י (Shuzenji, עיירת אונסן מפורסמת בפני עצמה, מומלצת למי שמעוניין במלון עם מעיינות חמים), ומשם נסיעה של כשעה ורבע באוטובוס מקומי אל דוגשימה. אפשר ומומלץ לשכור מכונית ולהסתובב בכל חצי האי בין המעיינות החמים, החופים והנופים.

פתוח: מדי יום, חוץ מיום שלישי – יולי-אוגוסט 20:00-6:00, ספטמבר-יוני 19:00-7:00

מחיר: 500 ין לאדם

אתר: www.asahi-net.or.jp/~ue3t-cb/index_e/spa_e/sawada_e/sawada_e.htm

Oedo Onsen Monogatari

הגעה: אל האי אודאיבה נוסעים ברכבת בקו היוריקממוה (Yurikamome Line) מתחנת שימבשי (Shimbashi או Shinbashi). יש לרדת בתחנת Telecom Center  (הנסיעה אורכת כ-18 דקות).

פתוח: מ-11:00 ועד 9:00 בבוקר למחרת      

מחיר: 1,980-1380 ין לאדם – המחיר משתנה בהתאם לשעות הכניסה והימים בשבוע.

אתר: www.ooedoonsen.jp/higaeri/english/index.html

חצי האי איזו (צילום: מיכל חדד)
חצי האי איזו (צילום: מיכל חדד)

טיפ לדרך

אם יש לכם עכבות בעניין העירום, מומלץ להתגבר עליהן, להשתחרר וליהנות מהחוויה. לא כדאי להגיע לאונסן על בטן מלאה. את ארוחת הערב כדאי לתכנן לאחרי הטבילה, שפותחת בדרך כלל את התיאבון. למי שאינו מורגל בחוויה מומלץ שלא לשהות יותר מדי זמן בתוך המים החמים (בעיקר לא מעל בית החזה) למתחילים מומלץ לשבת דקה-שתיים בתוך המים ובשאר הזמן לטבול רק את אזור האגן, או לחלופין – לטבול מספר פעמים טבילות קצרות של דקה-שתיים עם כל הגוף, לצאת החוצה, וחוזר חלילה.