שווקים וקניונים: שופינג בריו דה ז'נרו

ריו מציעה חוויית שופינג מיוחדת, מכפכפים ובגדי חוף בזיל הזול - ועד חנויות יוקרה שרק מחכות לגהץ את הכרטיס שלכם

קניון Leblon (צילום: טיים אאוט)
קניון Leblon (צילום: טיים אאוט)

אתם ודאי מתחילים כבר להבין שריו היא עיר של ניגודים, וכך גם בשופינג. בין אם אתם תפרנים ובין אם כרטיס האשראי שלכם מתגהץ בקלות, תוכלו למצוא כאן מה לקנות, ובשפע.

אפשר להסתובב בין חנויות היוקרה של איפנמה (ברחוב Rua Garcia D'Avila, למשל) או לשוטט במדרחובים של ה-Centro, שנודעו עד לא מזמן בחנויות זולות אבל לאחרונה מושכים אליהם מעצבי צמרת ואת לקוחותיהם. ההצהרה האופנתית העיקרית של ריו היא ללא ספק בגדי ים ואופנת חוף קז'ואלית. את אלה תוכלו למצוא בקלות, במבחר עצום ובכל סגנון ומחיר. פריט שאולי תחמדו בו הוא ה-sunkini (סונקיני), בן דודו הצנוע של המיני-ביקיני, שבמקום חלק תחתון מזערי מתהדר במכנסונים המכסים קצת יותר. מקור השם מה-sunga (סונגה), בגד הים הגברי המקובל בחופי העיר. עוד פריטי מפתח באופנת החוף השלטת הם canga (קנגה), בד מעטפת רב-שימושי המבטל את הצורך במגבת (לרדת לחוף במגבת זה כמו להסתובב עם שלט "אני תייר"); ו-saída de praia (סיידה דה פלאיה), כיסוי ארוך שרוול מבד דק ואוורירי. את שני אלה תוכלו לקנות מהרוכלים הבלתי נלאים שבחופים.

רוב החנויות ברחוב פתוחות במהלך השבוע מ-10:00 עד 18:00 או 19:00, בשבת עד 14:00 והן סגורות בימי ראשון. הקניונים, המציעים חוויית קנייה בטוחה, ממוזגת ומאורגנת יותר, פתוחים לרוב בימי שני-שבת עד 22:00, ובראשון 21:00-15:00.

 קניונים

Shopping da Gávea

קניון יוקרתי, כיאה לשכונת Gávea האמידה שעל גדות האגם. במקום פועלות 200 חנויות, ולצידן חללי הופעות וגלריות אמנות. לא מעט מעצבי תכשיטים מתרכזים פה.

כתובת: Rua Marques de São Vicente 52, Gávea

אתר: www.shoppingdagavea.com.br

Gavea (צילום: טיים אאוט)
Gavea (צילום: טיים אאוט)

Shopping Leblon

שכונת לבלון היוקרתית מתגאה במרכז הקניות הזה, המתהדר באזורי מנוחה עם שטיחים וכורסאות, בחדרי שירותים אולטרה מודרניים, במעלית זכוכית פנורמית ובאולמות קולנוע משוכללים. כל חנות שמחשיבה את עצמה – מיוצגת כאן. יש לכאן הסעות ללא תשלום ממלונות החוף.

כתובת: Avenida Afranio de Melo Franco 290, Leblon

אתר: www.shoppingleblon.com.br

מה זה פה, שוק?

אל תוותרו על ביקור בלפחות אחד מהשווקים של ריו. זוהי חוויה צבעונית, רועשת, טעימה ומרתקת. שני שווקים מרכזיים הם Saara (סהרה) ו-Camelódromo (קמלודרומו).

Saara

שוק Saara הוא השוק הפתוח הגדול ביותר בכל אמריקה הדרומית. הוא כולל 1,200 חנויות שמוכרות כל מה שרק תעלו על הדעת: תמציות של פרחים, שעונים, תכשיטים ואביזרים, משחקים, צעצועי עץ וציוד ספורט, תמונות ומנורות לבית, מזון טרי מכל רחבי ברזיל וכל הדרוש לתפירת תלבושת לקרנבל. אז מה חסר פה? שום דבר. אפשר לראות אמנים, מעצבי אופנה ושאר טיפוסים יצירתיים מסתובבים כאן כדי לקבל השראה ולמצוא חומרי גלם ליצירותיהם; זהו גם מקום טוב לקניית בגדים זולים ומוצרים לבית. אז צאו לנבור, לחטט ולמצוא מציאות, רק זכרו: הצפיפות בשוק גדולה, אם באים עם ילדים קטנים צריך להחזיק להם ידיים כל הזמן, ולא יזיק לקבוע נקודת מפגש.

כתובת: בין הרחובות Rua dos Andrades, Rua Buenos Aires, Rua da Alfândega ו_Praça da República

פתוח: שני-שישי 18:00-9:00, שבת 14:00-9:00

שוק Saara (צילום: טיים אאוט)
שוק Saara (צילום: טיים אאוט)

Camelódromo 

סמוך לכאן שוכן ה-Centro de Comercio Popular da Uruguaiana, או בכינויו הפופולרי יותר Camelódromo (מהמילה Camelô, "רוכל רחוב"). גם כאן שפע הדוכנים מסחרר, ונמכרים כאן מוצרי אלקטרוניקה, תקליטורים פיראטיים, חיקויי מותגים ועוד מכל וכל. האזור שבין Avenida Presidente Vargas ובין Rua da Alfandega מושך אליו קהל אלטרנטיבי, שבא למדוד את חולצות הגרפיטי ולנבור בין אלבומי הוויניל.

כתובת: פינת הרחובות Rua Uruguaiana  ו-Avenida Presidente Vargas

פתוח: שני-שבת 20:00-7:00

ריו מצטיינת גם בשוקי איכרים, Feiras Livres. שווקים חושניים אלה הם מקומות נהדרים לטעימה של פירות אקזוטיים או מעדנים מקומיים, דוגמת קרפים עשויים מטפיוקה וממולאים בגבינה ובקוקוס. הדוכנים מוקמים עם שחר, ובשעות הצהריים המאוחרות כבר מתקפלים. בשעה זו גם המחירים צונחים פלאים. להלן רשימה לגמרי לא ממצה של שוקי איכרים בריו:

ימי שני – Rua Henrique Dumont באיפנמה; ימי שלישי – Praça General Osório באיפנמה; ימי חמישי – Rua Ronald de Carvalho בלבלון; ימי שישי – Praça Nossa Senhora da Paz באיפנמה; ימי שבת – Rua Frei Leandro בשכונת Jardim Botânico (המעדנים המתוחכמים המוצעים בו מושכים שפים ואנשי גורמה מכל העיר); ובימי ראשון – Praça Tenente Gil Guilherme באורקה. בתיאבון!

כפכף ללא הפסקה

בעיר שבה טי שירט נחשבת ללבוש רשמי, כפכפי הגומי הקרויים Havaianas (הוויאנס) הם פריט חובה במלתחה. תתקשו למצוא קריוקה שאין ברשותו לפחות זוג אחד. למעשה, איך אפשר לדמיין את החיים בעיר המהבילה והמוקפת חופים הזאת, בלי זוג סנדלי הגומי הקלילים והבלתי מחייבים הללו?

הכפכפים יוצרו לראשונה ב-1962 בהשראת סנדלי הזורי היפניים, אלא שהם הוכנו מ-100 אחוז גומי. בתחילה יוצרו ה-Havaianas מסוליה לבנה ורצועות צבעוניות, אבל משבר מזומנים בראשית שנות התשעים אילץ את היצרן לייצר דגמים בצבעים אחידים.

הצלחת הכפכפים היתה כה טוטאלית עד שהמקומיים משתמשים בשם המותג, Havaianas, לתיאור כללי של כפכפי גומי, הקרויים למעשה Chinelos. המפעל התחיל לייצר עוד ועוד דגמים, והיום קיימים 39 סוגים שונים של Havaianas, לרבות כאלה בעלי עקב גבוה, כפכפים זעירים לפעוטות, דגמים המעוצבים בידי אמני קריקטורות, ואף דגם מיוחד משובץ ביהלום שנמכר ב-30,000 דולר.

45 שנים לאחר אותה הברקה עיצובית, נמכרים מדי שנה 160 מיליון זוגות של Havaianas, לא רק בברזיל אלא ב-82 ארצות אחרות – כולל באלה שכלל לא התברכו בחוף ים. אם שכחתם את הזוג שלכם בבית, אין שום בעיה: בכל דוכן מזדמן בחופים תוכלו לקנות לכם זוג חדש במחיר מצחיק, ולהרגיש מיד בבית.

נעלי אצבע. סימן ההיכר של ריו (צילום: shutterstock)
נעלי אצבע. סימן ההיכר של ריו (צילום: shutterstock)