ניו יורק: מאז ועד היום

איך הפכה העיר שאוכלסה על מנת לשמש כנקודת סחר הולנדית לבירת העולם

21 באוקטובר 2013

אחח, ניו יורק ניו יורק. אם אצליח כאן, אצליח בכל מקום! כך שר סינטרה, ואכן, כשאנשים חושבים על ניו יורק הם חושבים בגדול. בניינים גדולים, רחובות גדולים, הופעות גדולות בברודוויי וכסף גדול. גם מי שמבקר בעיר לראשונה יודע בדרך כלל מה צפוי לו – מירוץ בין אתרים ידועים, קניות, מסעדות וברים, וכמובן לראות מופעי מחול, יצירות אמנות וסתם אנשים ברחוב.

גם בגודלה הפיזי ניו יורק היא עיר עצומה ואי אפשר להכיר את כולה בביקור אחד, אך אל דאגה; העיר מורכבת מ-5 אזורים שונים אשר יקלו עליכם להתמקד במה שמתאים לכם: מנהטן, ברוקלין, קווינס, ברונקס וסטייטן איילנד.

מנהטן מהווה את מוקד התיירות של העיר והכל בה נמצא במרחק הליכה או נסיעה קצרה ברכבת תחתית או במונית. מסעדות שיקיות, מוזיאונים מרשימים, פארקים מעוצבים, בניינים מפורסמים ואתרים היסטוריים מחכים לכם מעבר לכל פינה. הסוהו, השדרה החמישית וכמובן, סנטרל פארק היפהפה – 341 דונם במרכזה של העיר הכי עירונית בעולם דורשים שתוציאו את המצלמה וכל זה רק על קצה המזלג.

סטאטן איילנד (צילום: shutterstock)
סטאטן איילנד (צילום: shutterstock)

אומנם רבים תופשים את מנהטן כניו יורק, אך אל תפספסו גם את האיזורים האחרים שיש לעיר הנפלאה הזו להציע: ברוקלין הפך בשנים האחרונות למקום תוסס, עדכני ואופנתי, בעיקר שכונת ויליאמסברוג החרדית, שהיתה למחוז ההיפסטרים והטרנדיות. מקומות בילוי ומסעדות נפתחות בו כפטריות שצצות אחרי הגשם (הסטייקהאוס המפורסם של פיטר לוגר ממוקם שם) וצעירים רבים תרים אחר דירות באזור המגניב והמתפתח הזה. קווינס הוא יעד נפלא לטיול של יום אחד אם אתם רוצים לחוות את כור ההיתוך של ניו-יורק באופן אולטימטיבי, הברונקס נמצא במגמת עלייה וסטאטן איילנד הוא הרובע הירוק ביותר.

אך לא הכל זוהר תמיד בעיר שלא ישנה לעולם. טראומת אירועי הטרור שפקדו את העיר ב-9/11 לא שככה – גם אם הגראונד זירו פונה מכל הפסולת והפך באופן רשמי לאתר בנייה מהגדולים בעולם. אנשי העסקים חזרו למקום, והאזור כולו רוחש פעילות עסקית כמו בימים שלפני המתקפה.

האווירה ברחובות נינוחה יותר ושיעור הפשע בעיר הוא הנמוך ביותר בשלושים השנים האחרונות, אולם מאבקים בעניין השליטה על השטח, שוק הנדל"ן ההפכפך של העיר וענייני ביורוקרטיה אחרים מעיבים על מאמצי השיקום.

המשפצים, כמו העיר, עומדים כעת בפני אתגרים לא פשוטים – השבת הזוהר לקו הרקיע המפורסם של ניו יורק ובה בעת לתת כבוד לאלה שנספו במתקפת הטרור, ולהשיב, תוך כדי כך, את  האזור למעמדו הקודם כבירת העסקים של העולם. אך אל נשכח שאנשים ואמביציה היו מאז ומתמיד המשאב העיקרי של העיר הזאת, וכמו בכל סרט אמריקאי, הסוף תמיד טוב.