פרינג', ספרות וסיינט פטריק: פסטיבלים בדבלין

דבלין היא עיר שמרנית שיודעת ליהנות כשצריך - כל עוד לא תצפו ממנה להיות ניו יורק או סידני

חגיגות סיינט פטריק'ס דיי (צילום: shutterstock)
חגיגות סיינט פטריק'ס דיי (צילום: shutterstock)

דבלין מלאה בפאבים מצוינים ונכון, הפאבים המצוינים מלאים בבירת גינס משובחת שנגמעת עד תומה על ידי המון אנשים. אכן, זו עיר שיודעת ליהנות, אבל חשוב לזכור שזו גם עיר שמרנית למדי במדינה שמרנית אף יותר.

אז כל מה שאנחנו אומרים כאן הוא שכל עוד לא תבלבלו בין רוחה של דבלין להתרת הרסן של סידני או ההרפתקנות חסרת הגבולות של ניו יורק, תוכלו למצוא מספיק סיבות לבלות, אם זה בחגיגות יום פטריק הקדוש, שבו הבירה נשפכת כבירה או בחגיגות מסוג אחר לגמרי, אלו הנערכות לכבוד יצירתו של אחד הסופרים החשובים ביותר בעולם – ג'יימס ג'ויס.

Six Nations Rugby

טורניר הרוגבי בין אירלנד, אנגליה, סקוטלנד, וויילס, צרפת ואיטליה נחשב לאחד האירועים הספורטיביים החשובים ביותר בלוח השנה האירי. ההתרגשות הכרוכה במשחקים הביתיים שנערכים בקרוק פארק ניכרת בכל פינה בעיר, וגם כשאירלנד משחקת בחוץ, בתי המלון מתמלאים עד אפס מקום כשאוהדים עולים לרגל כדי לצפות במשחק בפאב המקומי.

כתובת: Croke Park, Jones Road, Drumcondra, Northern Suburbs

אתר: www.crokepark.ie

תאריך: פברואר

ירוק על ירוק. רוגבי באירלנד (צילום: shutterstock)
ירוק על ירוק. רוגבי באירלנד (צילום: shutterstock)

Jameson International Dublin Film Festival

הפסטיבל חוגג את מיטב הקולנוע האירי כמו גם העולמי בהקרנות שנערכות ברחבי העיר, וכן באירועים המפגישים בין מעריצים, תסריטאים, במאים ושחקנים מקומיים.

אתר: www.dubliniff.com

תאריך: פברואר-מרץ

St Patrick's Day Parade & Festival

התירוץ הטוב ביותר בעולם ללגום כוסית אחת או שתיים (או עשר): יום המשתה לכבודו של וולשי אחד שסילק מאירלנד את כל הנחשים. התהלוכה עדיין משמשת כלבה של החגיגה ומשתתפים בה כמה ממופעי הרחוב האירופיים הטובים ביותר, כמו גם מופעי פירוטכניקה עוצרי נשימה. נוסף לכך, נערך גם פסטיבל בן ארבעה ימים ובו אפשר לצפות בתערוכות, במופעים ובזיקוקי די נור וכן לקחת חלק באווירת ההשתטות הכללית בפאבים עמוסים מבוקר ועד ליל.

אתר: www.stpatricksfestival.ie

תאריך: 17.3

International Dance Festival Ireland

פסטיבל חדשני ולעתים אף פרובוקטיבי שהחל את דרכו בשנת 2002 ומאז 2006 נערך מדי שנה ומביא לדבלין את מיטב להקות המחול העולמיות.

כתובת: 12 South Frederick Street, Southside

אתר: www.dancefestivalireland.ie

תאריך: מאי

Dublin Writers Festival

האירוע ספרותי שהולך ותופס תאוצה ומושך אליו כ-50 סופרים ומשוררים מרחבי העולם לערבי הקראה, דיונים וויכוחים ציבוריים. התכנים נוטים להיות הרפתקניים, עם הקראות של סופרים במשקל כבד כמו ג'וליאן בארנס בזמן שיושבים בנוחות ליד מבוא לכתיבה הערבית בת זמננו. נסו לא להחמיץ את Rattlebag poetry slam, שבה חברי הציבור מתחרים על פרס.

כתובת: מקומות שונים

תאריך: יוני

אתר:  www.dublinwritersfestival.com

Bloomsday Festival

פסטיבל שנקרא על שמו של הדמות הראשית בספרו של ג'ויס "יוליסס" ומנציח את מסעו של ליאופולד בלום בתאריך שבו התרחש בספר על ידי קריאות פומביות, מופעים, סיורים וארוחות. מומלץ להזמין מקומות מראש.

אתר: www.jamesjoyce.ie

תאריך: 16.6

Music in the Park

השמש זורחת, מוזיקת ג'אז רכה מתנגנת ברקע, והעולם יפה וטוב. פסטיבל הקונצרטים והרסיטלים שנערכים תחת כיפת השמיים בהפקת עיריית דבלין הפך להצלחה מסחררת לרווחת כל תושבי העיר ומבקריה הנהנים מלהקות כלי נשיפה וסווינג המופיעות בשעות אחר הצהריים.

אתר: www.dublincity.ie

תאריך: יוני-אוגוסט

Pride

שבוע הגאווה הדבלינאי כולל בין השאר גם ערבי ריקודים, תחרויות דראג, סדנאות, ערבי קריאה וערבי נושא המתקיימים במקומות בילוי ידידותיים לגייז ברחבי העיר, אבל גולת הכותרת היא כמובן מצעד הגאווה היוצא מה-Garden of Remembrance ומגיע עד לאמפיתיאטרון שב-Wood Quay.

אתר: www.dublinpride.org

תאריך: יוני

Dublin Jazz Festival

הפסטיבל מציע שילוב חצוף בין מוזיקת ג'אז מקומית ועולמית ובין מוזיקת עולם. נוסף למופעים הרבים המתקיימים באולמות שונים בעיר, נערכות גם הקרנות סרטים, תערוכות וסדנאות.

אתר: www.esb.ie/jazz

תאריך: תחילת יולי

Oxegen

אוקסג'ן הצליח למלא את החלל שנוצר בעקבות היעדרו של פסטיבל "הוויטנס", היכנסו לאתר לפרטים נוספים על הפסטיבל הקרוב.

אתר: www.mcd.iewww.oxegen.ie

תאריך: אמצע יולי

Dublin Horse Show

אחת מתחרויות הסוסים הנחשבות בעולם הנמשכת חמישה ימים ומרכזת אליה מבקרים ומתחרים ידועי שם. התחרות על גביע האגה קאן היוקרתי נערכת על פי המסורת ביום שישי, ויום חמישי הוא יום הגברות (ליידי'ס דיי).

אתר: www.rds.ie/horseshow

תאריך: תחילת אוגוסט

Festival of World Cultures

פסטיבל אמנויות ומוזיקה שכשמו, מציג את תרבויותיהן של יותר מ_50 מדינות, ופרט למטרתו הראויה (קידום כבוד, הבנה ומודעות בין תרבויות העולם השונות) הוא גם מהנה במיוחד.

אתר: www.festivalofworldcultures.com

תאריך: 26.8-24.8

פסטיבל World Cultures (צילום: טיים אאוט)
פסטיבל World Cultures (צילום: טיים אאוט)

Electric Picnic

הליין-אפ במתחם המוזיקה כולל הרכבים ותיקים וחדשים ובבימת הקומדי-קלאב הבינלאומי, כישרון מוזיקלי מצטרף לכישרון קומי. יש גם מענה לאלו המחפשים קצת הוליסטיות. שירה, דיונים פוליטיים, בימת בישול וקרקס משלימים את האווירה.

כתובת: Stradbally Estate, County Laois

תאריך: שבוע אחרון באוגוסט/שבוע ראשון בספטמבר

אתר:  www.electricpicnic.ie

Liffey Swim

עם משתתפים אמיצים או פזיזים מאד, מירוץ השחייה השנתי המאורגן ע"י איגוד השחייה החובבנית האירי, מתחיל בגשר רורי או'מור (ליד מבשלת גינס) ומסתיים 2 ק"מ למטה במורד הזרם, בבית המכס. המירוץ נערך לראשונה על ידי קומץ של חובבי מים קרים בשנת 1920, ובימים אלה הוא מושך אליו כ-400 שחיינים מכל הגילאים.

כתובת: Rory O'More Bridge to Custom House Quay

תאריך: שבת בסוף אוגוסט/תחילת ספטמבר

אתר:   www.dublincity.ie

שחיין קופץ לנהר הליפי (צילום: shutterstock)
שחיין קופץ לנהר הליפי (צילום: shutterstock)

Dublin Fringe Festival

פסטיבל הפרינג' הפך בשנים האחרונות לאירוע כה מבוסס עד שהמילה פרינג' כבר אינה תואמת את מהותו. הוא מוקדש בעיקרו לקידום להקות תיאטרון חדשות, אבל משמש גם כמבחן לחומרים חדשים של להקות ותיקות. הדגש הוא על החתרני והחדשני, ומכורח חסך באולמות, כבר קרה שמופעים הועלו במקומות שונים ומשונים בעיר כמו שירותים ציבוריים וחניונים.

אתר: www.fringefest.com

תאריך: סוף ספטמבר-תחילת אוקטובר

Dublin Theatre Festival

מאז שנוסד בשנת 1957, משמש הפסטיבל לתצוגה של מיטב כשרונות התיאטרון האירי כמו גם העולמי. מומלץ להזמין כרטיסים מראש.

אתר: www.dublintheatrefestival.com

תאריך: 13.10-27.9

Samhain Festival (Halloween)

הפסטיבל, שמבוסס על החגיגה הפגאנית המסורתית לזכר המתים וכאות לתום הקיץ הקלטי, הוא אחד מהאירועים הליליים הגדולים ביותר באירלנד ומושך אליו יותר מ-20 אלף משתתפים בתהלוכה היוצאת מ-Parnell Square ומגיעה עד ל-Wood Quay. מומלץ להישאר ערים למופע הזיקוקים הנפלא.

אתר: www.visitdublin.com

תאריך: 31.10