פראג: אז והיום

אחרי שנים לא קלות, פראג חוזרת להתמודד על מעמדה כעיר היפה ביותר באירופה

העיר העתיקה של פראג (צילום: shutterstock)
העיר העתיקה של פראג (צילום: shutterstock)
24 באוקטובר 2013

עיר הבירה של הרפובליקה הצ'כית, הנחשבת ל"לבה של אירופה", מכסה שטח של 500 קמ"ר במרכז בוהמיה. בפראג מתגוררים למעלה ממיליון תושבים, והיא נחשבת, ובצדק, לאחת הערים היפות באירופה.

הדרך הטובה ביותר להכיר את העיר היא ברגל, אולם מי שמאס או התעייף מהליכה רגלית יוכל להסתובב בה בחשמלית או במטרו. מרכזה הצפוף של העיר הזאת הוא מעין מסע ויזואלי בין כל התקופות שעברו על אירופה באלף האחרון. במרחק קצר מאוד אלה מאלה תמצאו ארמונות, גלריות, פאבים מרתפיים ומעברים מסתוריים שיובילו אתכם אל נקודות קסומות בעיר.

בעשור האחרון עוברת פראג תהליך קפיטליסטי מואץ הנובע ברובו מהשפעות מערביות, לטוב ולרע. שכונת סמיחוב במתחם זלאטה אנדייל היא דוגמא טובה לכך: בעבר הייתה זו שכונה מוזנחת בינות פרברים מתפוררים ואילו מתחילת המאה ה-21 הפכך המתחם למעונם של שלושה מתחמי עסקים מודרניים, הכוללים קניונים, משרדים ובתי קולנוע.

שיקומה של אנדייל הוא רק אחד הסימנים המעידים על כך שפראג שבה למעמדה הראוי כבירה אירופית מכובדת. אולם לפחות מקצת תושבי העיר מטילים ספק אם המחיר כדאי. בתי קולנוע ענקיים כמו זה שבאנדייל, המקרינים להיטים הוליוודיים, מכלים אט אט את האולמות השכונתיים הקטנים והמסורתיים. פשעי רחוב ושימוש בסמים נמצאים בסימן עלייה, בעוד הקצב המטורף של השינוי הכלכלי מותיר עוד ועוד מתושבי פראג נטושים לצד הדרך.

ובכל זאת, מצבם של מקצת התושבים טוב עתה לאין שיעור מכפי שהיה תחת הקומוניזם. המשכורות זינקו, האבטלה בבירה כמעט חוסלה ובשנים האחרונות הצטמצם בצורה ניכרת פער המשכורות בין מנהלי התאגידים שבאו מחו"ל ובין הדור החדש של מנהלים צ'כים בעלי יכולת. המצב החדש הביא לעיר תסיסה חסרת תקדים; מאוכל תאילנדי ועד טאפאס-בר, מגלריות אוונגרד אוקראיניות ועד בתי קפה וינאיים מעידן הזהב של שלהי המאה ה-19.

עם בוא השוק החופשי שבה פראג וזכתה במעמדה כצומת הדרכים של מרכז אירופה, תוך שהיא מצליחה לשמור על אופייה המיוחד.