פראג: קהילה יהודית

הרובע היהודי של פראג הוא אזור היסטורי מעניין בעל צביון ייחודי, המושך אליו אלפי תיירים בשנה (ולא רק יהודים). ביקור בו הוא בגדר חובה

בית הקברות היהודי העתיק בפראג (צילום: Shutterstock)
בית הקברות היהודי העתיק בפראג (צילום: Shutterstock)
24 באוקטובר 2013

בימי הביניים היו בפראג שתי קהילות יהודיות נפרדות: האחת של יהדות אשכנז, שהתגוררה סביב בית הכנסת החדש ישן, והשנייה של היהודים מהאימפריה הביזנטית שהתיישבו סביב מה שמכונה היום בית הכנסת הספרדי. שתי הקהילות התמזגו בהדרגה לקהילה אחת שניהלה חיי גטו. שמו של הרובע, רובע יוסף (Josefov), ניתן לו על שם יוסף השני, שהורה להפסיק את ההתנכלויות ליהודים בשנת 1784. בשנת 1850 הפך הרובע לחלק אינטגרלי מהעיר פראג. בשנות התשעים של המאה ה-19 החליטו השלטונות להרוס את משכנות העוני בגטו עקב בעיות תחלואה ותברואה קשות, וכתוצאה מכך השרידים היחידים שנותרו הם בית העירייה, כמה בתי כנסת ובית הקברות היהודי הישן. האטרקציה המרכזית היא המוזיאון היהודי (הרחבה בהמשך), Žldovské Muzeum, העוסק בהפקת תערוכות, עריכת סיורים או בניהול חמשת בתי הכנסת שבבעלותו. בשל תפקיד המפתח שלו בקרב הקהילה שנחרבה בשואה, המוזיאון שם דגש על הצגת המקום שמילאו התושבים היהודיים בחברה הצ'כית במשך מאות שנים. מרכז החינוך והתרבות של המוזיאון מפעיל את פרויקט "שכנים אבודים" – תוכנית ייחודית המיודעת לצעירים מערים צ'כיות קטנות, כמו Strakonice שבדרום בוהמיה. תלמידי תיכון מסיירים בחוצות הערים בחיפוש אחר עקבות של החברה היהודית שהנאצים מחקו. אף על פי ש-80,000 יהודים צ'כיים נספו במלחמת העולם השנייה, הנוער חושף בהתמדה סימנים ורמזים למה שאירע, תוך שיחות עם תושבי העיר שחיו באותה תקופה. אפשר להתעדכן בחדשות על אודות התערוכה העוסקת בפרויקט באתר www.zmizeli-sousede.cz/aj.

בנוסף למוזיאון היהודי קיימים גם האתרים היהודיים: בית הכנסת הישן-חדש (Starnova synagoga), נבנה באמצע המאה ה-13 בסגנון גותי מתקדם. במקור נקרא "החדש" או "הגדול" כדי להבדילו מבית כנסת ישן יותר שלא נשתמר. הוא נחשב לבית הכנסת הגדול והמרשים באירופה. רק במאה ה-16, כאשר נוספו בתי כנסת אחרים בפראג, החלו להשתמש בכינויו הנוכחי. האולם המרכזי הוא יחיד מסוגו ומייצג אבטיפוס של בית כנסת מימי הביניים. האולם הראשי מקומר בשישה קמרונות, כל אחד בעל חמש צלעות, והוא נתמך על ידי שני עמודים מרכזיים מתומנים. במקום מתקיימות תפילות סדירות, ובית הכנסת אינו חלק מהמוזיאון היהודי. (כתובת: 2 Cenvená).

בית הכנסת החדש-ישן (צילום: shutterstock)
בית הכנסת החדש-ישן (צילום: shutterstock)

בית העירייה היהודי מהמאה ה-16 ממוקם מעברו השני של בית הכנסת, ואפשר לזהותו בנקל לפי השעון המורה את השעות באותיות עבריות שנמצא בחזיתו. המקום משמש עד היום את אנשי הקהילה היהודית. "בית הכנסת הגבוה" הסמוך היה במקור מבנה כפול שעוצב בקומפלקס אחד שחבר לבניין העירייה. חלקיו הפנימיים מקומרים בצורה מדהימה. התערוכה בבית הכנסת כוללת חפצי יודאיקה, טליתות ועוד.

מלבד האתרים היהודים, כדאי לבקר ברובע גם במוזיאון לאמנות דקורטיבית, הנמצא בצידו המערבי של בית הקברות במבנה מהמאה ה-19, ומציג אוספים של אמנות מודרנית, רהיטים, כלים ועוד. מדי פעם נערכות במקום גם תערוכות מתחלפות, דבר שהופך את המוזיאון לאחד המרשימים בפראג.

בתוך הרובע נמצא גם המנזר על שם אגנס, אחותו של המלך ואצלב הראשון. המנזר, אחד מהמבנים הגותיים הראשונים בבוהמיה, נהרס בשנת 1782 אך שוקם בשנות השישים של המאה ה-20. כיום הגלריה הלאומית משתמשת במבנה כדי להציג אוסף של אמנות צ'כית ממאה ה-19. הציורים כוללים תיאורים של אירועים היסטוריים, סיפורי אגדות ונופים רומנטיים.

המוזיאון היהודי

כאמור, האטרקציה המרכזית הביקור ברובע כולל את המוזיאון היהודי המורכב מחמישה מבנים שונים ובית הקברות העתיק, והוא נחשב לאחד האתרים התיירותיים העמוסים ביותר בפראג ואחד היקרים שבהם – שכן חובה לרכוש כרטיס לכל ששת חלקי המוזיאון.

Žldovské Muzeum

המוזיאון היהודי, שנוסד ב-1906, שואף לשמר את סיפורה של הקהילה היהודית בצ'כיה ואת סיפור הגטו היהודי שעל שרידיו הוא שוכן. באופן אירוני, דווקא הנאצים אחראים לשימור חלק ניכר מהפריטים, בשל רצונם להנציח במוזיאון את ה"עם הנכחד". מרבית הפריטים נותרו במקום לאחר שלא היה מי שיתבע אותם לאחר המלחמה. המוזיאון עצמו מורכב מחמישה מבנים שונים ומבית הקברות היהודי העתיק.

כתובת: U Staré Školy 1, Josefov

אתר: www.jewishmuseum.cz

Obřadní síň

בית הלוויות שבבית הקברות – מרשים במיוחד. הצריחים והקשתות נראים עתיקים כמו מצבות בית הקברות, אך למעשה הוא הוקם ב-1906 בלבד. תערוכות מתחלפות בנושא מסורות ומנהגים יהודיים הנוגעים למוות, מועלות כאן למכביר.

כתובת: U starého hřbitova 3A, Josefov

בית ההלוויות העתיק בפראג (צילום: shutterstock)
בית ההלוויות העתיק בפראג (צילום: shutterstock)

 Starý Židovský hřbitov

בית הקברות היהודי הישן נפתח במאה ה-15 על ידי רבי פנקס. זהו אחד האתרים ההיסטוריים החשובים והשמורים של הרובע היהודי בפראג. מצבת הקבורה העתיקה ביותר היא מצבת קברו של הרב והפייטן אביגדור קרא משנת 1439. עד שנת 1787 שימש בית העלמין את הקהילה היהודית. כיום, יש בו 12 אלף מצבות והוא בנוי שכבות על גבי שכבות בשל שטחו המצומצם. על פי ההערכה קבורים כאן כ-100 אלף איש. האישיות החשובה ביותר שהובאה לכאן למנוחות היא רבי יהודה ליווא בן בצלאל – המהר"ל. בדמותו קשורה האגדה על "הגולם מפראג", וסביבו קבורים גם מרדכי מייזל – ראש עיריית הגטו, דוד גנץ – ההיסטוריון, המתמטיקאי והאסטרונום מתקופת הרנסנס, יוסף שלמה דלמדיגו – המדען וההיסטוריון, והרב ואספן כתבי היד – דוד אופנהיים.

כתובת: Široká 3, Josefov

בית הקברות היהודי העתיק (צילום: shutterstocl)
בית הקברות היהודי העתיק (צילום: shutterstocl)

Španĕlská synagoga

בית הכנסת הספרדי הישן של פראג ניצב כאי יהודי בתוך השטח הנוצרי, ויהודי העיר הורשו להתפלל בו רק במועדים מיוחדים. עשירי העיר היהודיים עיצבו אותו מחדש ב-1868 בסגנון מוסלמי-ספרדי שהיה אופנתי באותה תקופה, והוא נפתח לציבור לאחר שנים של שיפוצים ב-1998 (צורך שנבע משנים של הזנחה). בראש המבנה ניצבת כיפה מרהיבה ונוצצת, ובתוכו מתקיימות תערוכות על אודות ההיסטוריה היהודית. בקומה השנייה מוצג אוסף קבוע של פריטי כסף מבתי כנסת שונים.

כתובת: Vĕzeňská 1, Josefov

Maiselova synagoga

בית הכנסת מייזל נבנה בין השנים 1592-1590 על ידי ראש מועצת הגטו, מרדכי מייזל, שנחשב לאחד מעשירי אירופה במאה ה-16. המבנה המקורי נפגע קשות בשרפה בשנת 1689, והוא שופץ בסגנון הברוק. המראה הנוכחי נקבע בשיפוץ נוסף, שנערך בין השנים 1905-1893. כיום בית הכנסת משמש כאולם תצוגה ואחסון של המוזיאון היהודי. במקום יש תערוכה המגוללת את תולדות היהודים בצ'כיה ובמורביה.

כתובת: Maiselova 10, Josefov

בית הכנסת מייזל (צילום: shutterstock)
בית הכנסת מייזל (צילום: shutterstock)

Pinkasova synagoga

המבנה הנוכחי של בית הכנסת פנקס הוקם ב-1535 על ידי משולם הורוביץ, בן המקום. בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, הפך בית הכנסת לאתר הנצחה ליהודי בוהמיה ומורביה שנספו בשואה. על קירות בית הכנסת רשומים 80 אלף שמות הנספים בצירוף פרטיהם האישיים ושמות הקהילות שאליהן השתייכו. בקומה העליונה של בית הכנסת מוצגת התערוכה הקבועה "ציורי ילדים מגטו טרזין 1944-1942". לאחר מלחמת ששת הימים נסגר בית הכנסת ל"שיפוצים" בהוראת ממשלת צ'כיה (שגם החזירה את שגריר ישראל הביתה), ושמות הקורבנות נמחקו. ב-1989 שוב נפתח המקום ותוך חמש השנים הושבו השמות. הם שוב מחדש לאחר השיטפון שפקד את העיר בשנת 2002 וגרם להרס ניכר בכל רחבי העיר.

כתובת: Široká 3, Josefov

Klausova synagoga

שרפת הגטו בשנת 1689 הרסה את המבנה המקורי נוסף ל-318 בתי מגורים ועשרה בתי כנסת באזור. בית הכנסת קלאוזנר נבנה מחדש ב-1694 בהתאם לסגנון הברוק שאפיין את הכנסיות באותה תקופה. כיום הוא משמש לתערוכות העוסקות במקומה של הדת בחיי התושבים. בראשו ניצבים לוחות הברית ועליהם כתובות מזהב.

כתובת: U starého hřbitova 3A, Josefov