קיצור תולדות טוקיו

כמה תאריכים חשובים שיעשו לכם קצת סדר בבלגאן ההיסטורי של העיר הזאת

אסונות טבע, קיסרים, שרפות, מלחמת עולם, רכבות מהירות, מיליוני אדם, גורדי שחקים ועוד. כל אלו מרכיבים את הדי.אן.איי של העיר המיוחדת הזאת.

1603

אייסו טוקוגאווה (Ieyasu Tokugawa), השוגון הראשון, מקבל את השלטון מידי הקיסר גו-יוזיי (Go-Yōzei), מאחד את כל מחוזותיה של יפן וקובע את מקום מושבו באדו (Edo), שמה הקודם של טוקיו. הבירה הרשמית של יפן היא עדיין קיוטו (Kyoto), אך אדו מתחילה לשגשג ולהוביל את תחומי הכלכלה, הממשל והתרבות.

1657

שרפה גדולה מכלה חלקים נרחבים מאדו ומביאה כ-100 אלף איש אל מותם.

1854

נחתם הסכם גנגאווה בין יפן לארצות הברית. יפן מחליטה לחדול מהתבודדותה ונפתחת אל העולם המערבי.

1868

שלטון הקיסרים ביפן שב על כנו ועובר לידי הקיסר מייג'י (Meiji). הקיסר מעביר את משכנו אל העיר אדו ומעניק לה את שמה החדש, טוקיו, שפירושו "הבירה המזרחית". בכך הופכת העיר לבירת יפן, אף שמפעם לפעם תשוב ותעלה הטענה שהשינוי מעולם לא עוגן בחוק, ועד היום יש הרואים בקיוטו את הבירה הרשמית. בתקופת מייג'י עשתה יפן את צעדיה הראשונים כמדינה מודרנית, והשפעותיו של העולם המערבי החלו להיות ניכרות בתחומי התקשורת, האופנה, האדריכלות, התעשייה, הצרכנות, החינוך והתרבות.

סמוראי מבצע חרקירי (צילום: טיים אאוט)
סמוראי מבצע חרקירי (צילום: טיים אאוט)

1882

נפתח גן החיות הראשון בטוקיו (וביפן בכלל) בפארק אואנו (Ueno).

1910

אקירה קורוסאווה, לימים גדול הקולנוענים של יפן, נולד ברובע אוטה (Ota) בטוקיו.

1923

טוקיו נחרבת ברעידת אדמה ובשרפות שנלוו אליה. יותר מ-100 אלף איש נהרגו ברעש החמור הזה, 300 אלף מבנים נהרסו בתהליך השיקום, שנמשך יותר מעשור, נבנו חלקים ניכרים מהעיר בסגנון מערבי.

1927

נחנך הקו הראשון של הרכבת התחתית של טוקיו בין אסקוסה (Asakusa) לאואנו (Ueno). קו זה הוא ניצן של מערכת הרכבות שעתידה להיות המסועפת, המשוכללת והמדויקת ביותר בעולם.

1931

נמל התעופה הראשון בטוקיו מתחיל לפעול.

1933

יוקו אונו נולדת בטוקיו. בבגרותה תהיה אמנית, פעילת שלום, פמיניסטית וזמרת, ותטביע את חותמה על עולם התרבות של יפן ושל המערב כאחד.

יוקו אונו ילידת טוקיו (צילום: shutterstock)
יוקו אונו ילידת טוקיו (צילום: shutterstock)

1945-1941

זמן קצר לאחר שנפתח נמל האניות של טוקיו, יפן מצטרפת למלחמת העולם ה-2. לצורכי התייעלות מאחדת ממשלת יפן את טוקיו העיר עם טוקיו המחוז למחוז מטרופוליני בעל ממשל אחד. בשלב האחרון של המלחמה טוקיו סופגת 102 הפצצות. כ-100 אלף מתושבי העיר נהרגים, וחלקים נרחבים ממנה שבים להיות עיי חורבות. עם תום המלחמה מונה אוכלוסיית טוקיו 3.5 מיליון נפש, חצי מהיקפה בשנת 1940, בעקבות הרג ובריחת תושבים. לאחר המלחמה טוקיו עוברת לידי הממשל הצבאי האמריקאי, כמו יפן כולה.

1947

יאסוי סאיצ'ירו (Yasui Seiichiro) נבחר למושל הראשון של מחוז טוקיו, וחלקו המזרחי של המחוז מחולק ל-23 הרבעים הקיימים בו עד היום.

שנות ה-50

אחרי חצי מאה קשה וכואבת יפן משתחררת מעולו של הממשל הצבאי האמריקאי ומתחילה להחלים. כלכלת טוקיו מתחילה לצמוח, כבישים נסללים, רכבות מהירות יוצאות לדרך, טכנולוגיות חדשות צצות בלי הרף, ומפעלי תעשייה ועסקים מעתיקים את מקומם אל תוככי העיר.

1962

אוכלוסיית העיר עוברת לראשונה את קו ה-10 מיליון נפש.

1964

טוקיו מארחת את המשחקים האולימפיים, ונעשות בה לשם כך עבודות תשתית נרחבות. הפעם הבאה תהיה אולי בשנת 2020, אם תאושר בקשתה של יפן הנידונה בימים אלה ממש.

1969

הצמיחה הכלכלית המהירה מעמתת את טוקיו לראשונה עם בעיות של זיהום אוויר, זיהום מים ורעש. נחקק החוק לפיקוח על הזיהום במטרופולין טוקיו.

1974

הרוקי מורקמי פותח בטוקיו את מועדון הג'אז פיטר קאט (Peter Cat), ובד בבד מתחיל לכתוב. כעבור כחמש שנים, ב-1979, יפרסם את ספרו הראשון, "שמע את הרוח שרה", ושנתיים אחרי כן יסגור את המועדון ויתחיל את חייו כאחד הסופרים היפנים האהובים בעולם.

שנות ה-80

טוקיו הופכת למעצמה כלכלית בקנה מידה בינלאומי. אף שמדובר במטרופולין, כוחה הכלכלי משתווה לזה של מדינה קטנה. התרבות, האופנה, הטכנולוגיה ושיעורי הפשע הנמוכים של העיר נעשים לשם דבר בעולם והופכים אותה לעיר אטרקטיבית ומסקרנת. מחירי הדיור בה מזנקים ויוצרים בועה כלכלית.

1990

הבועה מתפוצצת, וטוקיו שוקעת למיתון חריף שיימשך עשר שנים ויכונה "העשור האבוד". השיקום יצליח בזכות שתי תוכניות שיקום.

1993

נחנך גשר הקשת (Rainbow Bridge) המחבר את שתי גדותיו של מפרץ טוקיו. אורכו 798 מטר, והוא הופך עד מהרה לסמל החזותי של אזור המפרץ. האורות הצבעוניים המאירים את הגשר בשעות החשכה פועלים באנרגיה סולרית הנצברת במשך היום.

shutterstock_טוקיו_קיצור-תולדות_Rainbow-Bridg_shutterstock

2011

מתפרסם חזון טוקיו 2020, שכותרת המשנה שלו היא "להניע שינוי ביפן, להראות לעולם את המיטב שלנו". החזון מחולק ל-12 פרויקטים מרכזיים וכולל לקחים מרעידת האדמה החמורה שהתרחשה בשנה זו בצפון-מזרח יפן. רבע מהפרויקטים עוסקים בהתמודדות עם רעידות אדמה, למשל חיזוק מבנים, יצירת שטחים שימנעו התפשטות שרפות, העלאת מודעות ציבורית ויצירת שיתופי פעולה למקרי אסון. יתר הפרויקטים עוסקים ביצירת מקורות אנרגיה עצמאיים לטוקיו, הוספת שטחים ירוקים ושיפור סביבתי של שטחי המים, פיתוח תשתיות התחבורה, וכן פרויקטים בתחום החינוך, הטיפול במבוגרים, הספורט ועוד.