מדינה בתוך עיר. הוותיקן

המדינה הכי קטנה בעולם עם הכי הרבה השפעה וכח

שומרי הוותיקן (צילום: טיים אאוט)
שומרי הוותיקן (צילום: טיים אאוט)

המדינה הקטנה בתבל מצליחה להשפיע על אומות ולקבוע את אורח חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי בעולם. הוותיקן, בדומה למשפחת המלוכה באנגליה, הוא אטרקציה באיטליה – מושך תיירים ומכניס כספים לאוצר המדינה. רבים מהפוליטיקאים האיטלקים של הדור החדש מצהירים שניתקו כל קשר עם האפיפיור, אבל כמעט כולם ממשיכים להרעיף כבוד על המוסד. זהו חלק מההערצה הסמויה שהשתמרה מהתקופה שאפיפיורים דיברו לטינית ונישאו אל על בכס הקדוש בכל רחבי העיר.

כשצבא איטליה המאוחדת פרץ לאיטליה, ימי השלטון של האפיפיור באו לקיצם. נציג הכנסייה השמימית גורש לוותיקן, איבד את שליטתו על מרכז איטליה וגם חלק גדול מנכסיו. הוא שב לגדולה הודות למוסוליני, שבחר להשיב עטרה ליושנה. עיר הוותיקן חולשת על פחות מחצי קמ"ר. אף שהמדינה מונה 800 תושבים בלבד, יש לה שירותים דיפלומטיים, צבא ורשויות משלה. יש לה גם בעלות על אחד מאוספי האמנות הגדולים והחשובים ביותר בעולם, כולל מגוון יצירות פאגאניות ושאינן נוצריות.

מוזיאון הוותיקן (צילום: טיים אאוט)
מוזיאון הוותיקן (צילום: טיים אאוט)

כנסיית סנט פטרוס

לאחר 120 שנים כאתר בנייה נחנכה הבזיליקה בנובמבר 1626 על ידי האפיפיור אורבנוס ה-8, 1,300 שנים לאחר בניית הבזיליקה הראשונה במקום. ברמאנטה היה מהארכיטקטים הראשונים שעבדו על הבזיליקה בגירסה השנייה שלה. כשהוא מת, רפאל תפס את מקומו, וב-1547 מיכאלאנג'לו לקח את המושכות לידיו. את מיכאלאנג'לו המשיכו אמנים גדולים נוספים – מאדרנו וברניני. ברניני הפך לגיבור השעה כשעיצב את הכיכר האליפטית. זרועות הכיכר פונות לעולם הקתולי בחיבוק סמלי. במרכזה ניצב אובליסק ושתי מזרקות סימטריות של ברניני ומאדרנו. באכסדרה מול השער המרכזי תמצאו יצירת פסיפס של גיוטו שהונחה עוד בבזיליקה הראשונה.

האטרקציה המרכזית בבזיליקה היא ה-Baldacchino של ברניני, המרחף מעל המזבח הגבוה. עדיף להביט ביצירה ביום יפה, כשאור השמש מהכיפה שוטף אותו בזהב. מתחת למזבח המדרגות מובילות ליצירת פסיפס מהמאה התשיעית. העולים לרגל מסתערים על פסלו של סן פטרוס, כדי לנשק את הבוהן של הקדוש. התיירים לעומת זאת פונים ימינה היישר לקפלה הראשונה כדי להביט ביצירה החשובה הראשונה של מיכאלאנג'לו – Pietà. בהמשך, נגד כיוון השעון, תוכלו להבחין במונומנט של פונטנה, שני מלאכים של ברניני ו"השילוש הקדוש" של קורטונה. "הכס של סן פטרוס" של ברניני המוקף בקברי אפיפיורים ניצב בסוף השדרה המרכזית של הכנסייה, מאחורי המזבח.

מתחת לבזיליקה נמצאות ה-Grottoes – מערות הקבורה מתקופת הרנסנס המכילות שרידים קדושים של אפיפיורים. הנקרופוליס, מקום קבורתו של סן פטרוס לדעת נוצרים מאמינים, שוכן מתחת למערות. מהכיפה נשקף נוף מהמם של גני הוותיקן. המעלית עולה עד תקרת הכנסייה, אך אחריה ממתינות לכם עשרות רבות של מדרגות.

כתובת: Piazza San Pietro

אתר: www.vatican.va

ככר סן פייטרוס (צילום: טיים אאוט)
ככר סן פייטרוס (צילום: טיים אאוט)

מוזיאון הוותיקן

האוסף העצום, שהתחיל האפיפיור יוליוס ה-2 ב-1503, חושף את האובססיות והנטיות השונות והמגוונות של האפיפיורים.

Cappella Sistina: ניצבת בראש רשימת הדברים שאתם חייבים לראות בעיר הזאת, גם אם ההמתנה בתור עלולה להיות הדבר האחרון שתעשו בחייכם. ציורי הקיר הידועים ביותר בעולם ממלאים את התקרה ואת אחד הקירות של הקפלה הסיסטינית, שנבנתה בסוף המאה ה-15. מיכאלנג'לו התבקש ב-1508 לקשט את תקרת הקפלה. הוא השלים את יצירת המופת שלו אחרי ארבע שנים וחצי של דם יזע ודמעות, ו"יום הדין" בהחלט משקף את מצב הרוח העגום שלו. אפשר להבחין בפניו העלובות של מיכאלאנג'לו מוטבעות על פיסת העור האנושי המקומטת שאוחז בידיו הקדוש ברתולומיאו הכורע מימין לדמותו של ישו. הוא גם הדביק את פניו לראשו של הולופרנס לאחר שיהודית כרתה אותו (בפינה השמאלית מעל הכניסה). כששרירי הצוואר שלכם יאיימו להתאבן פעם אחת ולתמיד, נצלו את המנוחה הכפויה כדי להביט ביצירות של כוכבים אחרים מעולם האמנות, שעמלו גם הם לתת לאפיפיורים מקום חינני להתייחד בו עם הבורא: בוטיצ'לי, פינטוריקיו, פרוג'ינו ועוד.

Stanze di Raffaello, Loggia di Raffaello, Cappella di Niccolò V: פרוג'ינו ואמני רנסנס נוספים נקראו "לטפל" בקירות הארמון. רפאל, שהיה בן 26 שנה בלבד, קיבל יד חופשית בעיצוב מחדש של סוויטת האפיפיור.

Appartamento Borgia: סוויטה של שישה חדרים המקושטים בציורי קיר של פינטוריקיו, רפאל ותלמידיו.

Galleria Chiaramonte: נוסדה בראשית המאה ה_19, ומכילה אוסף אקלקטי של פסלים רומיים.

Galleria dei Candelabri & degli Arazzi: הגלריה הארוכה מציגה אוסף של פסלי שיש רומיים.

Galleria delle Carte Geografiche: האפיפיור גרגוריוס ה-13 (אותו אחד מהלוח הגרגוריאני) היה משוגע לאסטרונומיה. הוא אחראי לבניית הגלריה, על אוסף המפות המצוירות על הקירות ועל מגדל התצפית בקצה הצפוני.

Museo Pio_Clementino: בסוף המאה ה-18 התחילו האפיפיור קלמנס ה-14 ויורשו פיוס ה-6 את האוסף הגדול ביותר בעולם של פסלים קלאסיים. כיום הוא ממלא 16 חדרים.

כתובת: Viale del Vaticano

אתר: www.vatican.va

הוותיקן (צילום: טיים אאוט)
הוותיקן (צילום: טיים אאוט)