רומא עם הילדים

על פניו נראה שביקור בעיר שמפורסמת בזכות ההיסטוריה והעתיקות בכל פינה עלול להיות לא-ידידותי לילדים. זה ממש לא נכון

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

זה אולי לא נראה פשוט ממבט ראשון, אבל אפשר להפוך את הביקור באתר ההיסטורי הגדול בעולם לידידותי לילדים. הקולוסיאום הנשקף מחלון המטוס יכול להכתיב את הטון עוד לפני שכף רגלם נגעה באדמה.

יש צדדים מאוד מתסכלים בטיול ברומא, למבוגרים וילדים כאחד. אפשר להגדיר את המוזיאונים והגלריות כעוינים בהשוואה לשאר העולם המערבי: אין הסברים, התאורה איומה ובוודאי שאסור לגעת. מצד שני, צריך להודות שהדברים משתפרים: Crypta Balbi עושה כמיטב יכולת למשוך ילדים – המוזיאון משתמש במיצגים מדהימים על רומא בימי הביניים, עם משחקי מחשב הממחישים את השילוב ההדרגתי של העיר העתיקה ברומא המודרנית. לביקור ב-Villa Borghese למשל אפשר להכניס קצת פזאז באמצעות עליה בכדור הפורח, פיקניק על הדשא או שיט בסירה.

הגלדיאטורים המשוטטים עד היום בסביבת הקולוסיאום ישמחו להצטרף לתמונה משפחתית עבור קומץ אירו וסיפורים על האריות ושאר מיני חיות ששעטו במקום יכולים לרענן את החוויה כולה. הכניסה למזרקות אסורה בהחלט, אבל כדי להחיות את הצאצאים הנבולים בחודשי הקיץ אפשר לנצל את הברזיות הרבות ברחבי העיר לאמבטיית-בזק. וספק אם תמצאו באירופה מסעדות יותר ידידותיות לילדים. פסטה ופיצה לא חייבות להיות מאתגרות מבחינה קולינארית, והאיטלקים אוהבים מאוד ילדים – גם זאטוטים משועממים המתרוצצים בכל עבר מתקבלים בחיבה.

Villa Borghese

הפארק (אחוזה משפחתית במקור) נבנה בשנת 1605 ע"י שיפיונה בורגזה, אחיינו האהוב של האפיפיור פאולוס ה-5, מתוך אהבתו האובססיבית לאמנות והרצון ליצור פארק תענוגות. כשאיטליה אוחדה ניסתה המשפחה למכור את האחוזה, אך המדינה, לאחר מאבק משפטי ממושך, הצליחה להעבירה לרשות הציבור, וכך הפארק הפך לשטח ציבורי בשנת 1901. הפארק מכיל בתוכו מספר מבנים כגון הגלריה הלאומית לאמנות מודרנית, גן פסלים גותי, גן חיות ועוד ועוד. יש בו גם אגם מלאכותי, מדשאות רבות, מזרקות ופסלים, כך שזהו מקום נפלא לטיול עם הילדים.

כתובת: Piazzale del Museo Borghese 5

Villa Borghese (צילום: טיים אאוט)
Villa Borghese (צילום: טיים אאוט)

הכדור הפורח

הכדור עולה לגובה 150 מטר, אך הוא מחובר לקרקע בכבלים מפלדה. הנוף על הגנים והעיר מטרף. מסיבות בטיחותיות הוא אינו פועל כשתנאי מזג האוויר אינם טובים. כדאי להתקשר ולברר מראש.

כתובת: סמוך ל-Il Galoppatoio ב-Villa Borghese

תיאטרון בובות

לאיטליה יש היסטוריה ארוכה של תיאטרון בובות. רובו מרוכז בסיציליה ונאפולי, אבל אפשר גם למצוא קומץ הפקות חביבות ברומא. פולצ'ינלה הגיבור אלים בדיוק כמו הצאצא האנגלי שלו, מר פאנץ'. שטף המילים שלו נאמר במבטא נאפוליטני כל כך כבד שאפילו הילדים המקומיים לא ממש מצליחים להבין את המשמעות. בכל מקרה, המכות על הראש חשובות יותר מכל תסריט אפשרי. אם אתם לא מוצאים את התיאטרון, תשאלו מסביבכם. זהו אחד מתיאטראות הבובות הנודדים האחרונים שעוד נשארו בעיר.

כתובת: מפעילי הבובות (burattinai) פועלים בפארק Gianicolo, חפשו את השלט "Non Tirate Sassi!" ("לא לזרוק אבנים!")

Explora – Museo dei Bambini di Roma

המוזיאון, השוכן בתחנת אוטובוסים לשעבר, פועל כעיר זעירה המיועדת לילדים בני 12 ומטה, עם שלל פעילויות שנעות בין תיקון מכוניות להפקת תקשורת. בקומה העליונה נמצאת סירה מלאה בסיבים אופטיים לניסויים יפיפיים וחינוכיים כאחד, כדוגמת קרני לייזר וצללים הממחישים גלי סונאר.

כתובת: Via Flaminia 82 צפונית ל-Villa Borghese.

אתר: www.mdbr.it

Bioparco-Zoo

גן החיות המקסים הזה נוסד בשנת 1908 ושם לעצמו דגש על שימור מינים בשבי. במקום מוצעים גם סיורים באנגלית (בידקו את אתר האינטרנט לפרטים).

כתובת: Piazzale del Giardino Zoologico 1, Veneto & Borghese

אתר: www.bioparco.it

Time Elevator

הילדים יאהבו את המסע האינטראקטיבי בזמן, הסוקר את ההיסטוריה של רומא ועד ימינו, תוך שיחזור אירועים מרכזיים של העיר.

כתובת: Via dei Santissimi Apostoli 20, Trevi & Quirinale

אתר: www.time-elevator.it