תאוות בשרים: המסעדות הטובות של ריו דה ז'נרו

המסעדות בריו מציעות משהו שיתאים לכל תקציב ולכל טעם. וללא כל ספק, זהו גן העדן האבוד של הקרניבורים

לאכול עם נוף לחוף (צילום: shutterstock)
לאכול עם נוף לחוף (צילום: shutterstock)

לאכול בחוץ עם חברים או לחלוק שולחן עם מכרים חדשים – הם פעילות רגילה של הקריוקאס, ולעתים קרובות כך הם מתחילים ליל בילויים. מזללות ה-por kilo (משלמים לפי משקל הצלחת) מציעות שפע של סלטים, מנות חמות וקינוחים; ה-botequins (מעין טברנות) שהולכות ומתרבות בעיר, מציעות petiscos, הגירסה הברזילאית לטאפאס, ומנות עיקריות עם מגע מודרני; ואילו דוכני המיץ והסנדוויצ'ים הרבים בעיר הם מקומות מצוינים להתחכך בחובבי כושר מקומיים ביום או בבלייני העיר בלילה.

הבשר הוא המלך במסעדות ה-churrascarias (צ'ורסקריה) הבלתי נלאות. המלצרים כאן מסתובבים בין השולחנות ובידם שיפודים עמוסי פילה מיניון או כל סוג אחר של בשר שאפשר לשים על הגריל. במרבית המסעדות אפשר למצוא מנות אקזוטיות ופיקנטיות מהמטבח הצפון ברזילאי או הצפון מזרח ברזילאי.

נוסף לבשר, אורז ושעועית שחורה הם מרכיבי יסוד ברוב המנות הברזילאיות המסורתיות. אולם, במסעדות בריו אפשר למצוא לצידן נציגויות של המטבח האיטלקי עם נגיעות טרופיות או של המטבח הצרפתי החדש, וגם של מטבחים מפורטוגל, מיפן, מלבנון וכן את המטבח הצמחוני.

הריכוז הגדול ביותר של מסעדות מצוי ב-Zona Sul (האזור הדרומי), והמבחר נע בין הפשוט לשיקי. ארוחת צהריים היא הארוחה העיקרית, אבל אין זה אומר שלא נוהגים להרביץ ארוחה טובה גם בערב, בסביבות 22:00. את האוכל מלווים בדרך כלל מיצי פירות טריים ובירה קלה ומאוד מאוד קרה (chope) – משקאות שבהחלט הולמים את המאכלים הברזילאיים החריפים והמלוחים.

בשבת מרבית המסעדות מגישות את המנה המקומית המסורתית – feijoada (פז'ואדה) – מעין חמין ברזילאי הכולל שעועית שחורה ובשר חזיר, שמלווה בדרך כלל בקפירינייה חזקה. המנות הברזילאיות נוטות להיות גדולות, ובמסעדות רבות המנה העיקרית תספיק לשניים. המלצרים מביאים לפעמים couvert, לחם או מקלות מלוחים וחמאה, ביצי שליו וירקות מוחמצים. אם לא תסרבו לקבל את התקרובת הזאת, יחייבו אתכם בעבורה אחר כך בחשבון.

החשבון כולל בדרך כלל טיפ בגובה עשרה אחוזים, ואין צורך להוסיף עליו (אבל אפשר אם אתם מתעקשים). לעתים יש נטייה "לטעות" בחשבון של תיירים, לכן בדקו היטב את החשבון המוגש לכם. ועוד מילת אזהרה: באזורי התיירות בפרט ובריו בכלל, היו מקרים של שכפול כרטיסי אשראי. לפיכך, אם אתם משלמים בכרטיס אשראי – בקשו מהמלצר להביא את המכשיר לשולחן (ובפורטוגזית: pode trazer a maquina) ולסרוק את הכרטיס בנוכחותכם, או לחילופין גשו לקופה. להלן כמה מסעדות מומלצות במיוחד:

Siri Mole e Cia

מסעדה שזכתה בפרסים ובתארים רבים, ובצדק. זהו המקום הטוב ביותר בעיר לטעום בו את תבשילי המטבח הברזילאי. במרכז התפריט ניצב המטבח של באהיה, וההתמחות היא במאכלי ים, שמצטיינים פה באיכות יוצאת דופן. קדירות מאכלי הים (moquecas) פשוט מעולות וגודלן נדיב, למרבה המזל. השימוש בתבלינים האפריקאיים נעשה במתינות, וזהו כנראה הסוד שמוציא את המיטב מכל הטעמים. חובבי המתוק חייבים לנסות את מקפא הקוקוס האלוהי (cocada preta).

כתובת: Rua Francisco Otaviano 50, Copacabana

אתר: www.sirimole.com.br

Bar d’Hotel

מסעדה אופנתית, שלמרות מיקומה בתוך בית מלון, מושכת קהל מקומי ולא רק תיירים. הקוקטיילים המעולים, התצפיות אל החוף, התאורה הרכה, העיצוב המוקפד והאוכל המעולה (והלא נורא יקר) מביאים לפה את היפים והיפות של ריו.

כתובת: Marina All Suites, Avenida Delfim Moreira 696, Leblon

אתר: www.marinaallsuites.com.br

בר דה הוטל (צילום: טיים אאוט)
בר דה הוטל (צילום: טיים אאוט)

Adega da Velha

התפריט גדוש במנות טובות מהמטבח של צפון מזרח ברזיל, אבל רוב האנשים באים לכאן רק בשביל דבר אחד: קדירת העדשים (feijão) המיתולוגית, שזכתה בתשבחות ובפרסים מכל עבר, לרבות התואר "ה-feijão הכי טובה בריו". הזמינו את מנת ה-feijão complete, ותקבלו נוסף לשעועית – ערימת גבינה ובשר מיובש תמורת ריאלים בודדים – אחת העסקאות הטובות בעיר. עם זאת, אל תחששו להתרחב גם אל מנות אחרות בתפריט. יש עוד כמה מנות נפלאות מאזור באהיה שעושות כאן חיל. קיים ויכוח סוער בשאלה אם כדורי דג הקוד המטוגנים שמוגשים כאן, הם הטובים בעיר – ותיאלצו לטעום כדי לחוות את דעתכם.

כתובת: Rua Paulo Barreto 25, Botafogo

טלפון: 2286-2176

Barra Brasa

צ'ורסקריה מודרנית, שיש רק דרך אחת ליהנות ממנה: קחו את הזמן, אל תתנפלו על הצלחת. המזנון הענק מציע מבחר עצום וטרי של סלטים, סושי ומתאבנים לבנוניים. אבל מוקד המשיכה העיקרי הוא הבשר – המבחר פשוט מבלבל. ואם לא די באוכל עצמו, המסעדה מצוידת במסכי טלוויזיה, ואפשר אפילו לבקש אוזניות ולהתייחד עם המסך והצלחת. ילדים והורים מצ'ופרים כאן במיוחד: יש גן משחקים קטן צמוד למסעדה.

כתובת: Avenida Afrânio de Melo Franco 131, Leblon

אתר: www.barrabrasaleblon.com.br 

66 Bistrô

כל מי שבילה יותר משעתיים בצרפת יזהה מיד את המנות שבתפריט (סטייק טרטר, למשל). על הסירים ממונה השף Claude Troisgros, מגדולי השפים בברזיל ונצר לשושלת הגורמה הצרפתית שאוספת כוכבי מישלן בידיים קשורות מאחור. זה מסביר את המעדנים היוצאים מהמטבח, שמפגינים שילוב של אותנטיות ותעוזה. התוצאה – מנות אהובות וידועות שעשויות ממיטב החומרים המקומיים. אפשר לבחור בין תפריט קבוע לארוחת מזנון. למטעמים מורכבים ויקרים יותר מאותו בית יוצר, ראו מסעדת Olympe להלן.

כתובת: Avenida Alexandre Ferreira 66, Jardim Botânico

אתר: www.66bistro.com.br

ביסטרו 66 (צילום: טיים אאוט)
ביסטרו 66 (צילום: טיים אאוט)

Palace Churrascaria

כאן תמצאו את כל השפע והבשרים המצוינים המוכרים שבמסעדות הצ'ורסקריה, אבל במחירים שפויים יותר מאשר במסעדות ברביקיו אחרות בעיר. השיפודים זורמים בזה אחר זה ועליהם כל סוגי הבשר האפשריים, וגם מקומם של הדגים והשרימפס לא נפקד בסבב. בר הסלטים מרשים, והפסנתרן מוסיף לאווירה. המיקום גם הוא נוח – בלב אזור המלונות של קופקבנה – והופך את המסעדה להצלחה בטוחה.

כתובת: Rua Rodolfo Dantas 16, Copacabana

אתר: www.churascariopalace.com.br 

Palace Churrascaria (צילום: טיים אאוט)
Palace Churrascaria (צילום: טיים אאוט)

Miam Miam

מסעדה סטייליסטית בבית משוחזר בבוטפוגו שמגישה אוכל טוב. התפריט מעיד על השפעות צרפתיות שקיבלו כאן גוון ברזילאי, והכול מתחיל בקוקטיילים יצירתיים. העיצוב ניו יורקי, או לפחות שואף להיות, וכולל ספות בהדפסי זברה וכסאות כרום בסגנון שנות החמישים. התוצאה הרמונית למדי, כנראה בזכות המלצרים האדיבים והמנות המוצלחות (נסו את לבבות הדקל וחמאת קשיו).

כתובת: Rua General Góis Monteiro 34, Botafogo

אתר: www.miammiam.com.br

מיאם מיאם (צילום: טיים אאוט)
מיאם מיאם (צילום: טיים אאוט)

Da Silva

הנה ההוכחה שהמטבח הפורטוגלי חי וקיים בריו. המסעדה מגישה מזנון גורמה בצהריים, אז התשלום הוא לפי משקל, ובערב מנות א-לה קארט נדיבות. האוכל מצוין והמחירים סבירים. מומלצים במיוחד: arroz de pato (ריזוטו ברווז) וכל מיני דג הקוד המומלחים.

כתובת: Rua Barao da Torre 340, Ipanema

טלפון: 2521-1289

Da Silva (צילום: טיים אאוט)
Da Silva (צילום: טיים אאוט)

Margutta

מי שזקוק להוכחה כי סצנת המסעדות בריו היא ברמה עולמית, כדאי שיבוא לאכול כאן. מנות הפסטה והבשר, ובעיקר מנות מאכלי הים היצירתיות והמשובחות של השף פאולו נרוני האיטלקי – אינן מותירות מקום לוויכוח.

כתובת: Rua Henrique Dumont 62, Ipanema

אתר: www.margutta.com.br

Roberta Sudbrack

השפית רוברטה סדבראק ראויה לכל השבחים שהיא מקבלת: היא אמיצה, חיננית וטבחית מבריקה. במטבח שלה אין מקום לגימיקים או למרכיבים מיותרים: הדגש הוא על טריות ופשטות. הסוד שלה להכנת המבורגרים, למשל, הוא בשר בקר טרי טחון עם מלח ופלפל. יש, כמובן, מנות מתוחכמות יותר, אבל גם בהן נשמר עיקרון היסוד – חומרי גלם משובחים וטריים. התפריט משתנה מדי יום, אך מציע רק פריט אחד לכל שלב בסעודה. זוהי אמנם גישה טוטליטארית, אבל אפשר לדעת, לפי הביטחון שמאחורי החיוך, כי מעטים מאוד יוצאים מכאן בלתי מרוצים. צריכים הוכחה? הביטו בתמונות שעל הקיר: המלך חואן קרלוס, הנסיך צ'ארלס, טוני בלייר, פידל קסטרו והנשיא קרדוסו הם רק כמה מהמכובדים שקינחו את פיהם במפיות הרקומות של רוברטה.

כתובת: Avenida Lineu de Paula Machado 916, Jardim Botânico

אתר: www.robertasudbrack.com.br

Roberta Sudbrack (צילום: טיים אאוט)
Roberta Sudbrack (צילום: טיים אאוט)

Olympe

זוהי מסעדת הדגל של השף הכוכב Claude Troisgros (ראו לעיל 66 Bistrô). את המקום פוקדים סלבריטאים עולמיים ואנשי חוג הסילון המקומיים. התפריט מחולק למנות "specialties" ו-"creative". באגף הראשון תמצאו מנות קלאסיקה צרפתיות, דוגמת קרפצ'יו בשמן כמהין או פואה גרא נימוח, בעוד האגף היצירתי נוטה יותר לכיוון הפיוז'ן, וכולל מנות כמו טרטר טונה עם קוויאר טפיוקה וויניגרט ווסאבי, או עגל בליווי ארטישוק ופטריות שיטאקי. העיצוב מותאם לתפריט ולסועדים, כלומר מוקפד ויוקרתי. לבעלי תיאבון וממון.

כתובת: Rua Custódio Serrão 62, Jardim Botânico

אתר: www.claudetroisgros.com.br