ריו דה ז'נרו: הכר את העיר

ריו היא לא רק קרנבל ויש לה אטרקציות מלהיבות וחופים מטריפים. קחו אוויר לנשימה וצאו לתור בבלגאן

ישו, כדורגל וים. ריו דה ז'נרו (צילום: shutterstock)
ישו, כדורגל וים. ריו דה ז'נרו (צילום: shutterstock)

הנתונים הטבעיים המרהיבים של ריו דה ז'נרו הם המעניקים לה את נקודות הציון החשובות. הר הקורקובדו, הר לחם הסוכר (Pão de Açúcar) וההר Dois Irmãos (שני האחים), בשילוב החופים, המפרץ והיער – כולם מתנות הטבע ומגנטים המושכים את התיירים לעיר. הוסיפו לכך נפלאות מעשה ידי האדם, כגון אצטדיון הכדורגל מרקאנה, אדריכלות מודרניסטית, ארמונות פאר מן העבר ובתי תאטרון הדורים ברחובות מרוצפי אבן – והרי לכם חלק מהתרכובת שהופכת את ריו לכל כך מיוחדת. למה רק חלק? כי אולי המרכיב החשוב ביותר כאן הוא הקריוקאס, תושבי ריו. בין אם הם רוקדים בקרנבל, שרים וצוחקים במועדון לילה בשכונת Lapa (לאפה), משתזפים בשמש או משחקים כדורגל חופים – הם המעניקים לעיר את אופיה התוסס, השמח, המחוספס והסוער.

ריו דה ז'נרו. העיר והמפרץ (צילום: shutterstock)
ריו דה ז'נרו. העיר והמפרץ (צילום: shutterstock)

חלוקה לאזורים

ריו מחולקת רשמית לארבעה אזורים: המרכז (Centro), האזור הדרומי (Zona Sul), האזור הצפוני (Zona Norte) והאזור המערבי (Zona Oeste). כל אחד מן האזורים מחולק לשכונות או רבעים (Barrios), שמהן זכו לפרסום עולמי Copacabana (קופקבנה) ו-Ipanema (איפנמה). רוב האטרקציות וכן רוב המלונות והמסעדות מרוכזים במרכז ובאזור הדרומי (המפרץ, הגבעות, החופים והאגם).

המרכז, הכולל את רובע הדאון טאון, את מתחם הנמל ואת שכונת Lapa, הוא לבה ההיסטורי והעסקי של העיר. בימי השבוע (שני-שישי) הוא רוחש פעילות, אך בסופי השבוע הוא נטוש למדי, מלבד Lapa, המתעוררת לחיים בלילות.

המפרץ כולל את השכונות Catete, Flamengo (פלמנגו), Botafogo (בוטפוגו) ו-Urca (אורקה), שאינן שייכות למסלול התיירות העיקרי אבל דווקא יש להן מה להציע – מיקום נוח במרכז העיר וחיי תרבות שוקקים.

הגבעות הן בגדר חובה. אבל לא רק בגלל הר הקורקובדו ופסל ישו שבקודקודו, אלא גם בזכות שכונת סנטה תרזה החיננית, שבינתיים עומדת בכבוד בזרם התיירים הגובר ומצליחה לשמור על צביונה.

לריו יש אמנם קילומטרים רבים של חוף ים, אבל  החופים המפורסמים ממוקמים באזור הדרומי – Copacabana, Ipanema ו-Leblon. אלה הם החופים העירוניים האולטימטיביים, והשכונות שמאחוריהם גם הן מרכזים תוססים ושוקקי חיים.

רצועת חוף של אלפי קילומטרים (צילום: shutterstock)
רצועת חוף של אלפי קילומטרים (צילום: shutterstock)

אלטרנטיבה רוגעת יותר לחופים מהווה האגם, המרכז סביבו שכונות יוקרה, פארקים נעימים ואת הגן הבוטני היפה של העיר.

האזור המערבי נמתח קילומטרים רבים לאורך האוקיינוס, ואחת מנקודות המשיכה העיקריות בו, שכונת Barra de Tijuca, היא מסה עצומה של בנייני מגורים אבל גם חופי ים משובחים. האזור הצפוני אינו מומלץ לתיירים מלבד אטרקציות בודדות, ובראשן אצטדיון הכדורגל Maracanã (מרקאנה). העיר Niterói (ניטרוי), עיר נפרדת השוכנת מעבר למפרץ גואנברה, בורכה בתצפיות נפלאות על שכנתה ריו ובמוזיאון שהוא פנינת אדריכלות.

סיורים מודרכים

לא חסרים מדריכים בריו – תוכלו לקבל מידע מבית המלון או מהאכסניה שלכם. חוץ מזה, כל נהג מונית ישמח לקחת אתכם לסיור בעיר תמורת תשלום צנוע. לפניכם כמה אפשרויות נוספות, פחות קונבנציונליות.

סוכנות Solar de Santa Creative Tourism מציעה סיורים אישיים בעיר סביב נושאים כגון גסטרונומיה, אופנה, אמנות, צילום סרטים ועוד (אתר: www.relaissolar.com). סוכנות Blumar Turismo יכולה לארגן לכם סיור בעיר, ומלבד זאת גם לדאוג למכונית שכורה, לחדרי מלון ולכרטיסי טיסה בשאר ברזיל (כתובת: Avenida Borges de Medeiros 633, unit 405-408 אתר: www.blumar.com.br).

חופשת מותרות על פי דרישתכם האישית תארגן לכם סוכנות Dehouche (אתר: www.dehouche.com), שמחזיקה גם דירת פנטהאוז ללקוחותיה בשכונת איפנמה. לסיור הליקופטר פנו ל-Helisight (אתר: www.helisight.com.br); ולסיור נינוח יותר, נסו את ההפלגות של Marcos Rosauro (אתר: www.traineira.com.br).