שוקי הפשפשים של בודפשט

חווית קניות מאתגרת מצפה לחובבי הג'אנק, הוינטאג' והעתיקות בשוקי הפשפשים של בודפשט

טעם של פעם (צילום: shutterstock)
טעם של פעם (צילום: shutterstock)

שוקי הפשפשים בבודפשט הם המקום המושלם למצוא פרטי וינטאג' מיוחדים, מדליות נוצצות שאריות מהעידן הקומוניסטי, סכו"ם כסף עתיק, קריסטלים, רקמות ותחרות, כלי חרסינה ופורצלן, פריטים חדשים מגוונים תוצרת סין, ריהוט עתיק בסגנון קלאסי אירופאי ושאר שכיות חמדה מבית סבתא. הג'אנק של איש אחד הוא פיסת היסטוריה עבור אחר, ובודפשט מספקת מבחר עשיר עבור המטייל הסקרן.

Novák piac (כתובת: VII, Dózsa Györgi út 1-3 פתוח: כל יום 16:00-7:00), שוק פחות מוכר אך בעל מיקום מרכזי, שפועל מהשעות המוקדמות של הבוקר. חלק גדול מהג'אנק שמוצאים כאן, מתגלה כמה שעות מאוחר יותר כענתיקות יקרות בשווקים המוכרים יותר Petőfi Csarnok ו-Ecseri. למרות שעת הסגירה הרשמית – 16:00, מרבית הדוכנים מתקפלים כבר ב-13:00. השוק נמצא במרחק 10 דקות הליכה מתחנת Keleti, במעלה Versény utca.

בנובאק תמצאו ג'אנק זול, קצת מרופט ואולי אף גנוב. הקטנועים המוצעים למכירה, עדיין נושאים לוחיות רישוי בלגיות ופולניות. על עשרות השולחנות יש שלל טלפונים ניידים זולים, למקרה שאתם צריכים טלפון שישמש אתכם לטיול – ואחר כך תוכלו לזרוק. אם מתחשק לכם זוג אופניים לשבוע, אתם יכולים לקנות כאן – ואז למכור לפני שאתם עוזבים. אבל בין כל הג'אנק תוכלו לאתר גם אוצרות של ממש. אם תמותו לבד בבודפשט, סביר להניח שלכאן יגיע כל רכושכם עלי אדמות.

בדוכנים תוכלו למצוא הררים של מנורות לאבה מהעידן הקומוניסטי, את מכלול כתביו של לנין, מזכרות מהטיול בריביירה הבולגרית ב-1964 או מדליות שניתנו לבריגאדות הפועלים. אפשר להצטייד בהליקופטרים צעצוע עשויים מבדיל, שעדיין ארוזים באריזה המזרח גרמנית שלהם. צועניות טרנסילבניות מסתובבות בין הדוכנים ומוכרות מפות וסכו"ם. רצוי לפקוח עין ולחפש אחר כלים מקרמיקה Zsolnay מתקופת האר-דקו. לפעמים אפשר למצוא פריטים לאספנים ממש בגרושים.

שוק פשפשים נוסף הוא Józsefvárosi piac (כתובת: VIII. Köbányai út 21-23 פתוח: כל יום 18:00-6:00), הידוע גם כשוק הסיני. אפשר להגיע לשם בחשמלית מספר 28 מ-Blaha Lujza tér. החוקים המוניציפאליים אינם חלים כאן – אזור השוק מנוהל על ידי שר לשעבר, משל היתה זו אחוזה פרטית שלו. אלפי מהגרים סיניים הפכו את האזור, ששימש בעבר כמחסן של מפעל, להעתק של השווקים שבפרברי בייג'ין. הסחורה המוצעת כאן כוללת בעיקר הלבשה תחתונה זולה, ציוד דיג, חיקויים של נעלי ספורט ממותגות ושמיכות עם ציורי דובים וכיתוב בסגנון "Happy Lucky Happy Bears".

סיבה נוספת לבקר כאן היא דוכני האוכל המסתתרים מאחורי המחסנים: פלטות צהריים סיניות אמיתיות ומסעדות נודלס שונות מכל מה שאפשר למצוא בדאונטאון, וכולן בזול. מזמינים צלחת אורז ומתחילים להצביע על כל התוספות שעל שולחנות האידוי – המנה הגדולה ביותר עולה בסך הכל 500 פורינט. הדוכנים הטובים ביותר הם הוייטנאמיים ואלה של צפון סין, הממוקמים בירכתי השוק העיקרי מאחורי הכניסה האמצעית.

השוק, בהא הידיעה, הוא Ecseri (כתובת:  XIX. Nagykörösi út 156 פתוח: שני-שישי 14:00-8:00, שבת 16:00-7:00). נוסעים באוטובוס מספר 54 מ-Boráros tér עד שמגיעים למקום שנראה כמו סוף העולם – ושם גם כולם יורדים. השוק הראשי הוא מבוך חנויות של סוחרי עתיקות המוכרים לקונים גדולים מהמערב; בימי שבת, השטחים הפתוחים מתמלאים במוכרים של סוף השבוע, הפורשים את מרכולתם על גבי שמיכות ושולחנות קלפים. אפשר לאתר אוצרות, אבל הם קבורים מתחת לערמות של מצלמות מהתקופה הקומוניסטית ושל מכוניות צעצוע, כלי חמר, תלבושות פולקלור מסורתיות, ריהוט וכינורים שבורים ממזרח גרמניה.

יש גם שוק פשפשים ב-Petőfi Csarnok הפועל בסופי שבוע בפארק העירוני (כתובת: XIV. Zichy Mihály út טלפון 251-2485 פתוח: שבת, ראשון 14:00-7:00). למרבה הצער יש כאן יותר ג'אנק מעתיקות, אבל תוכלו למצוא כאן את בובת הברבי הסינית שחסרה לכם כדי להשלים את האוסף, כמו גם סט של תמונות פולרואיד של בחורות פולניות עירומות, שעוני כיס של קצינים רוסיים או קלטות שמונה ערוצים של רוק פרוגרסיבי.