רוצים כוס תה? לשתות תה מנחה בלונדון

תה מנחה הוא מנהג אנגלי מסורתי שלאורכו שותים תה, אוכלים כריכים ומקנחים בסקונס או במיני מאפים. אם אתם בלונדון, מומלץ לערוך מפגש היכרות

מנהג תה המנחה החל במאה ה-19, והמצאתו מיוחסת לאנה ראסל, הדוכסית מבדפורד, שהיתה ידידתה הקרובה של המלכה ויקטוריה. כיוון שבחברה הגבוהה באנגליה נהגו בעת ההיא לאכול שתי ארוחות בלבד במשך היום, בבוקר ובערב, קרקרה בטנה של הדוכסית בין הארוחות. היא ביקשה שיביאו לה נשנוש קטן לצד התה של אחר הצהריים, ומשהתלהבה מההמצאה רצה לספר לחברותיה. המנהג התפשט עד מהרה באנגליה, ואחר כך גם בקולוניות שמעבר לים.

בתפריט של מלון ריץ' הלונדוני קיימים 17 סוגי תה לבחירה, בהם דרג'ילינג (Darjeeling), אסאם (Assam), ציילון (Ceylon), ארל גריי (Earl Grey) ויסמין (Jasmine). בחרתי בלפסנג (Lapsang), תה מעושן קלות. אולם הסעודה מעוטר בפיתוחים מוזהבים, התקרה כיפת שקופה-למחצה מעבירה פנימה במשורה את האור הקלוש של לונדון המעוננת, ובחדר מרחפים צלילי תזמורת שניגנה מעדנות. לאירוע שכזה נדרש דרסינג קוד מוקפד – עניבה, ג'קט ונעליים ראויות. אם אינכם מהזן המעונב, המקום יספק לכם אחת שכזאת. התה מוגש בקנקן כסף ולצדו קנקן חלב וקנקן מים רותחים למהילת התה אם התכהה יתר על המידה. על מגש בצד מונחים כריכים קטנים ונחמדים.

מנעימים את הזמן בריץ (צילום: יוסי גינוסר)
מנעימים את הזמן בריץ (צילום: יוסי גינוסר)

אבל פסגת אחר הצהריים הינה טעימת הסקונס (scones) – לחמניות נימוחות מרוחות בשכבה עבה של שמנת קרושה (clotted cream) סמיכה ועשירה ובשכבת קונפיטורת תות שדה. המעדן הזה הוא חלק מארוחת תה דבונשייר (The Devonshire Cream Tea) המפורסמת, שמקורה בדרום-מערב בריטניה. השילוב הומצא ככל הנראה במאה ה-11 במנזר בנדיקטיני במחוז דבון (Devon), שעבר באותה העת תהליך בנייה אינטנסיבי. כדי לעודד את הפועלים להתקדם בעבודה הגיש להם ראש המנזר לצד התה לחם עם ממרח סמיך ועשיר של שמנת ועם קונפיטורת תות שדה. הפועלים היו מרוצים, האיצו את העבודה – והשאר היסטוריה.

תה מנחה הוא אירוע מתמשך ונינוח, שלאורכו שותים, אוכלים ומקנחים במיני מאפים. מחירו בריץ אינו זול – 40 לירות שטרלינג לאדם (כמעט 240 שקל). איאן, המלצר שלנו, העובד במלון כ-22 שנה, אמר לנו שלדעתו במהלך כל התקופה הזאת תפריט תה המנחה לא השתנה.

מלון ריץ

איפה: 150 Piccadilly, London

מתי: 19:30-11:30

מחיר: 40 לירות שטרלינג (כ-240 שקל) לאדם

טלפון: 44-20-7493-8181

אינטרנט: www.theritzlondon.com

תה מנחה במלון ולדורף

פעם בשבוע מתקיים במלון ולדורף הילטון אירוע המשלב תה מנחה וריקודים (Afternoon Tea Dance). ברחבה הגדולה של אולם הדקלים, לצלילי תזמורת, זוגות מפזזים בעוד חבריהם לוגמים תה ומשמינים מסקונס ומנחת.

איפה: The Waldorf Hilton, Aldwych London WC2B 4DD

מתי: ערבי ראשון, יש להזמין מראש

מחיר: 127 לירות שטרלינג (כ-750 שקל) לזוג, כולל לינה וארוחת בוקר

טלפון: 20-7836-2400- 44

אינטרנט: www.tinyurl.com/73chhpr

ערכת התה מוכנה לשימוש (צילום: יוסי גינוסר)
ערכת התה מוכנה לשימוש (צילום: יוסי גינוסר)

בתי קפה פטיסרי ולרי

חלופה זולה בהרבה היא רשת בתי קפה פטיסרי ולרי (Patisserie Valerie Piccadilly), שלה סניפים בלונדון ומחוצה לה, אחד מהם בכיכר פיקדילי.

מיקום: 162 Piccadilly, London

מתי: ב'-ד' 7:30‑19:30, ה'-שבת 7:30‑21:00, א' 8:00‑20:00

מחיר: 6.5 לירות שטרלינג (כ-40 שקל) לאדם

טלפון: 44-20-7491-1717

אינטרנט: www.patisserie-valerie.co.uk/cafe-piccadilly.aspx