הגשמה עצמית: אמנות ועיצוב

צילום רחוב, רישום וציור ועיצוב מוצר: כך תחדדו את החוש היצירתי שלכם, ותעשו ממנו משהו שאפשר להביא לסבתא

סטודיו התחנה
סטודיו התחנה

כתיבה על אמנות

בית האמנים הולך ומשתבח בשנים האחרונות מבחינת היצע ורמת הסדנאות: ציור לבני נוער ולילדים, רישום, פיסול, בובנאות לנוער, ציורי קיר, הדפס, תחריט ועוד. סדנה מיוחדת נוספת שיצאה לדרך בשנה שעברה היא כתיבה על אמנות – מדובר בסדנה של חמישה מפגשים, שמיועדת לאמנים שרוצים לדעת איך לתווך טוב יותר את האמנות שלהם בקשר שלהם עם אוצרים, מבקרים, כלי תקשורת וכמובן הציבור הרחב. מנחה אותו דנה גילרמן, אמנית, אוצרת ומבקרת האמנות של ״ידיעות אחרונות״.

איפה בית האמנים, אלחריזי 9, 5246685־03, artisthouse.co.il.

כמה 1,000 ש״ח לחמישה מפגשים.

מה תעשו עם זה בחיים אמנות קצת יותר קומוניקטיבית.

אפשר גם המכללה האקדמית תל אביב יפו מציעה קורס דומה בהנחיית יונתן אמיר.

צילום רחוב

אחד המוסדות עם היצע הקורסים הרחב והמגוון ביותר בעיר בתחום האמנויות הוא סדנת אמני הקיבוץ, המפעילה סדנאות כתיבה בהנחיית סופרים כמו יאיר אסולין, סמי ברדוגו וחיים לפיד, וקורסי איור, פיסול, רישום וציור. מה שאמור להיות השוס האמיתי הוא קורס סיור וצילום – סדנה בת עשרה מפגשים של צילום במרחב האורבני, שלוקחת את התלמידים למקומות הכי נמוכים והכי גבוהים בתל אביב (מהתחנה המרכזית ושפירא ועד מתחם שרונה), עם מנחים מצוינים כמו אלכס ליבק, שרון יערי, עדי נס, אורי גרשוני ואורי גרשט.

איפה סדנת אמני הקיבוץ, ליאונרדו דה וינצ׳י 13, איתמר בן אב״י 5, 6919680־03, sadnat.org.il.

כמה 1,550 ש״ח לעשרה מפגשים.

מתי 11.11.

מה תעשו עם זה בחיים תפתחו בלוג.

עיצוב

האתר החינמי המדהים HackDesign מציע לכם 50 שיעורים בעיצוב מוצר. כל שבוע (התדירות נתונה לשינוי) נשלח במייל שיעור שמועבר על ידי מעצב בעל שם עולמי, המבקש מכם לבצע משימות בנושא הרלוונטי – מטיפוגרפיה, דרך עיצוב אפליקציות ועד עיצוב מוצר. הכל בצורה נהירה, קולחת וכיפית.

איפה hackdesign.com.

מתי שתרצו.

מה תעשו עם זה בחיים הלפטופ הוא הגבול.

סטודיו התחנה
סטודיו התחנה

תחנה סופית

סטודיו התחנה לרישום וציור פיגורטיבי הוא עוף מוזר בעולם האמנות המקומי, אבל בעל עדת עוקבים אדוקה. המאסטר: ארם גרשוני, בנם של האמנים משה גרשוני וביאנקה אשל גרשוני, ואחיו של הצלם אורי גרשוני. המטרה: להחזיר את הציור הפיגורטיבי למרכז הבמה. על רקע מה שמגדירים בתחנה כ״התיאורטיות האופנתית המולכת בכיפה בבתי הספר לאמנות הממוסדים יותר״, מלמדים שם ציור ורישום נטו, במסורת הקלאסית של הציור המערבי. בלי הרבה תיאוריה, בדגש על הצד הטכני וביסודיות שנדיר למצוא במקומותינו.

בהתחלה היו אלה קומץ סטודנטים מסורים שהלכו אחר גרשוני, שלימד קודם לכן במוסדות אקדמיים שונים, והחלו להיפגש איתו מדי שבוע לשיעור מול מודל עירום במקומות שונים. אבל אז הגיעה אשתו של גרשוני, ליזה, שהחלה לתפקד כמנהלת התחנה והעבירה את הלימודים למבנה קבע. עם הזמן הצטרפו עוד ועוד תלמידים ומורים, בהם דוד ניפו, אולף קונמן, רן טננבאום ועוד.

מלבד הקורסים השנתיים והסדנאות הקצרות יותר, יש תוכנית לימודים מלאה שנמשכת שלוש שנים וכוללת לימודי רישום, ציור ופיסול מצוינים. זוהי למעשה כיתת אמן שמעבירים גרשוני וניפו, שבה התלמידים מגיעים לתחנה חמישה ימים בשבוע, שבע שעות ביום. המורים מגיעים לכיתה רק ליום אחד במהלך השבוע, ובשאר הזמן התלמידים מתרגלים עבודה עצמית. התלמידים בכיתת האמן נבחרים בקפידה על ידי שני הציירים.

״אני חושב שלא מלמדים היום מספיק, ומספיק טוב, ציור פיגורטיבי בבתי הספר הרשמיים בישראל״, מסביר גרשוני את הסיבה להקמת התחנה, ״אנחנו רוצים לעשות שינוי – להפוך את האמנות הפיגורטיבית למרכזית יותר בשיח האמנותי בישראל״. עוד הוא מספר כי הוא מקווה לפתוח בהמשך סדנה להעתקת יצירות מופת במוזיאון חשוב בעולם.

איפה התחנה, בן אביגדור 20, 7466459־052, hatahana-studio.com.

כמה קורס שבועי – 6,300 ש"ח לשנה, כיתת אמן תלת שנתית – 21,124 ש"ח לשנה.

מתי כל הקורסים השנתיים נפתחו עם תחילת שנת הלימודים האקדמית, ועדיין ניתן להצטרף אליהם.

מה תעשו עם זה אחר כך תבוזו לאמנים קונספטואליים.

אפשר גם שמצלאל – שיעורי ציור מהתבוננות במרחב האורבני בהנחיית האמנית נטליה זורבוב, 50 ש"ח למפגש.