גיבורי גיטרה: האנשים שיבנו לכם את כלי הנגינה בהתאמה אישית

אין דבר שגיטריסטים מתחרמנים ממנו יותר מאשר גיטרות פסיכיות. יעקב לב־שמח יעשה מה שתבקשו, כולל גיטרה בס מרוקאית עם הפתעה בקצה

יעקב לב־שמח. צילום: איליה מלניקוב
יעקב לב־שמח. צילום: איליה מלניקוב
16 ביולי 2015

מה גיטריסטים הכי אוהבים? "לנגן בגיטרה", יאמר אדם שראה גיטריסט רק בטלוויזיה. גיטריסטים לא אוהבים לנגן, הם אוהבים ציוד – גיטרות, מגברים, פדלים, כבלים. גיטריסט בגן עדן עומד להתחיל לנגן אבל דוחה את תחילת הנגינה לנצח בשביל לשרשר עוד אפקט במערכת הסאונד. מקסימום עובר שנייה על המיתרים לבדוק את הסאונד. לא מאמינים? לכו לפורום של גיטריסטים ותראו על מה הם מדברים. ערכי ויקיפדיה על גיטריסטים מובילים מתפקעים לרוב ממידע טכני, המפרט מתי אליל גיטרה כזה או אחר ניגן על דגם של גיבסון או של פנדר. מישהו ליקט את המידע הזה, עבר סרטון סרטון ביוטיוב וחזר לדווח על יצרן המיתרים. הגיטריסטים לא כאן בשביל לנגן, הם כאן בשביל לבנות את מערכת הסאונד המושלמת ולעולם לא לנגן בה ולו תו אחד בלבד. כל גיטריסט הוא האזרח צ'רלס פוסטר קיין, כל מגבר הוא זאנאדו.

במסגרת מירוץ החימוש הזה – שהוא בראש ובראשונה חתירה לסאונד ייחודי – אחד הגביעים הקדושים הוא גיטרה מותאמת אישית. בועז אלקיים, תושב אלוני הבשן שברמת הגולן, הוא בנאי גיטרות המתהדר בתואר “מאסטר לוטייר". אלקיים הוא בעל שם עולמי בתחומו הספציפי מאוד (גיטרות קלאסיות), וגיטרות שלו נמכרות בעשרות אלפי דולרים. אלקיים מעדכן בעמוד הפייסבוק שלו שבכוונתו “לחצות את הנהר" ולהתחיל לייצר גם דגם חשמלי.

אם אתם רוצים מאוד גיטרה שאין לאף אחד אבל אין לכם עשרות אלפי דולרים או שפשוט לא בא לכם לנסוע לאלוני הבשן, באלנבי 97 פועל בית המלאכה של יעקב לב־שמח. לב־שמח, שהגיע לישראל מאירן זמן קצר לאחר המהפכה של 1979, מתמחה בעיקר בכלי נגינה אקוסטיים ייחודיים הנפוצים במוזיקה הפרסית. “אני בונה את כל הכלים", ספק מתגאה ספק נוזף בי לב־שמח כשאני שואל אם הגעתי ליצרן הגיטרות יעקב לב־שמח. אחר כך הוא פורש רשימה ארוכה של סוגי תופים שונים וסנטורים (כלי הקשה שכולל גם מיתרים ומנגנים עליו עם מקלות). וזה לא הכל. לב־שמח בונה גם ג'ימברי – “גיטרה בס מרוקאית עם תיבת תהודה בגודל קופסת נעליים, עם ידית עץ ארוכה ועם ראש של עגל בקצה".

רגע, מה?!

“ראש עגל אני אומר לך. והמיתרים הם גידים".