אחלה קרח: למה קפה קר עולה כל כך הרבה?

אספרסו - שמונה ש"ח. אספרסו על קרח - 14.5 ש"ח. יצאנו לבדוק למה בתל אביב קפה קר הוא יקר כל כך וחזרנו עם פיוזים שרופים

קפה קר בארקפה
קפה קר בארקפה
2 ביולי 2015

קרוב ל־400 בתי קפה יש ברחובות תל אביב – העיר שבה הפך האספרסו למשקה המוניציפלי הלא רשמי. בקיץ המקומי הלוהט גם כך, רבים מבתי הקפה האלה מספקים סיבה נוספת להתרתח, עת נחשף הלקוח התמים לפערי המחירים המוזרים בין משקאות הקפה הקרים לחמים. סיבוב קצר בעיר מוביל למסקנה כי ברוב המוחלט של בתי העסק מחירו של קפה קר עולה על זה של אחיו החמים, אף שלכאורה מדובר באותו מוצר בדיוק פרט לטמפרטורה שונה.

לצורך השוואה בדקנו את המחירים בכמה בתי קפה נבחרים בעיר, רשתות גדולות ועסקים קטנים כאחד, והממצאים חד משמעיים. מחירו הממוצע של משקה אספרסו עומד על שמונה ש"ח, בעוד מחירו של קפה קר קטן עומד בממוצע על 14.5 ש"ח. ובעוד חצי עיר הפכה לטבעונית, רבים מהלקוחות צפויים לוותר על החלב, כך שלמעשה אין שום הבדל בין המוצרים שמורכבים בסך הכל מאספרסו ומים. מה בכל זאת גורם להפרש המחירים בין המשקאות? הגודל? הקרח? הביקוש? אביחי הראל, בעליו של בית הקפה אדרבא בפינת הרחובות בוגרשוב ובן יהודה, לא מנסה לתרץ ומודה שאין הבדל במרכיבים. "רק אחד מארבעה בתי קפה בתל אביב שורד את השנה הראשונה, זה תחום קשה ומסוכן, ובניגוד לתפיסה המקובלת – הרווחים שלנו מאוד קטנים, משהו כמו 12 אחוז, לכן נוהגים לקחת יותר כסף על מוצרים שמאפשרים את זה, זו הדרך היחידה שלנו לשרוד".

אתם תשרדו ואנחנו נזיע?

"זו המגמה בעיר, כולם כאן מוכרים קפה קר במחיר גבוה יותר מקפה חם, ואנחנו זורמים באותה השפה. האמת היא שבקפה קר יש גם קרח, אבל זה לא מה שמייקר. המקום היחיד שמוכרים בו בזול הוא קופיקס, אבל מדובר במוצר באיכות ירודה ולכן קשה להתחרות בו. נכון, אין לזה סיבה הגיונית, זה לא מוצר יקר יותר מקפה חם, נקודה. ישנם מצבים שאפילו יותר זול להוציא קר כי אם מישהו מעוניין בחלב, בדרך כלל מדובר בפחות חלב מאשר בקפה חם".

אם אתם בכל זאת מתעקשים לשתות חלב, בדיקה שערכנו לגבי משקאות חמים המכילים חלב מעלה תמונה דומה. רשת ארומה גובה 11 ש"ח על כוס קפוצ'ינו. המחיר בלנדוור, קפה נטו, קפה ג'ו וקפה גרג הוא 13 ש"ח, כך שמחירו של קפה קר, עם חלב או בלעדיו, עולה על מחירים אלו בכל מקרה.

"קפה הוא אחד הדברים היחידים שניתן להרוויח מהם. לצורך העניין, ארוחת בוקר אצלי עולה 54 ש"ח, זה אולי נשמע לא הגיוני אבל אני מוכר את זה ברווח מאוד מאוד קטן. יש מוצרים שחייבים להשתמש בהם כדי לכסות על אלו שמכניסים מעט, קפה הוא אחד מהם", מסביר הראל, שטוען כי תלונות בנושא הן עניין נדיר.

קרוב לוודאי שגם בקיץ הנוכחי רובנו נמשיך להתייסר ולבכות על יוקר המחיה תוך לגימה מכוס אספרסו קר במחיר לא הגיוני, אבל יש כאלה שכבר התעוררו וחשבו על פתרון בניחוח ישראלי קלאסי: "אני תמיד נותנת צ'אנס לתפריט במקום חדש, תוהה אם המחירים כאן יהיו סבירים, אבל תמיד מתאכזבת מחדש כשאני מגלה שקפה קר עולה בסביבות 15 ש"ח", מספרת שני, סטודנטית מיפו. "לי בתור סטודנטית אין כסף לשלם סכום כזה על כוס קפה ולכן אני פשוט מזמינה אספרסו עם כוס קרח, וקצת חלב ועושה את העבודה במקומם. ככה אני גם יכולה לדאוג שהמינונים יהיו בדיוק כמו שאני אוהבת".

קופי און דה רוקס שווים את המחיר

קפה נחת

במקדש הקפה החדש בכיכר דיזנגוף מגישים חליטה קרה מקפה טרי קלוי במקום, המושרה במשך יממה בתוך בד בכלי מים ומוגש בבקבוק אישי. לצד החליטה מוגשים מי סוכר וחלב סויה, דל או רגיל (15 ש"ח).

לקפה נחת

קפליקס

כאן קולים וטוחנים קפה לחליטה קרה העשויה מקפה חד זני בטפטוף אטי בטמפרטורת החדר ומוזגים על קוביות קרח לצד מי סוכר וחלב (16 ש"ח).

לקפליקס – סניף שאול המלך

קפה בשוק

בדוכן שבלב השוק מכינים אספרסו שבשלב ההכנה שלו תתבקשו להודיע כמה סוכר אתם אוהבים, ויוצקים את האספרסו על קרח עם או בלי חלב (10 ש"ח). אפשר לקחת או להתיישב לרגע מול הבר הקטן ולשתות.

לקפה בשוק

מרסנד

לא ברור מה סוד הקסם של הקפה הקר של מרסנד. אולי בגלל הטעם המוצלח של האספרסו. כל מה שהוא מכיל זה אספרסו, קרח, ובהתאם לבקשות – חלב ומי סוכר (16 ש"ח).

לקפה מרסנד