עילאיים ומתנשאים: הגגות המעניינים ביותר בתל אביב

מסעדות וברים, מספרה, חווה אקולוגית, פארק שעשועים, גלריה לאמנות, שיעורי הולה הופ ועוד כמה דברים שלא בטוח שידעתם שקורים על גגות העיר הזאת

High Hoops. צילום: יולי גורודינסקי
High Hoops. צילום: יולי גורודינסקי
2 ביולי 2015

ג'ונגל בווילה

כשאנשי הקואופרטיב בר קיימא גילו שבמסעדה שלהם נוצרת כמות נאה של זבל אורגני, הם החליטו ליזום את הליך הקומפוסט באופן עצמאי; כשהתהליך הוליד כמות נאה של דשן, הם הפכו את גג הבניין לחווה חקלאית. כעת הגג מספק למסעדה קייל, ובקרוב גם מלפפונים, עגבניות וחצילים. המסקנה: תנו מתנה לטבע, והוא ישיב לכם כפליים, או כל שיט היפי אחר שנהוג להגיד בהקשרים כאלה.

פרויקט נוסף המעודד חקלאות אורבנית הוקם לאחרונה על גג דיזנגוף סנטר בשיתוף חברת LivinGreen. הפרויקט – "ירוק בעיר" שמו – בא להוכיח שגם אתם יכולים לגדל ירקות, פירות וצמחי מאכל בדירות השותפים הצפופות שלכם. במקום תוכלו להכיר ולרכוש מערכות אקוופוניות והידרופוניות (זה הבהיל גם אותנו) שיאפשרו לכם לגדל את האוכל שלכם בבית, ללא אדמה ולעתים אפילו ללא צורך במרפסת.

גג קיימא, המשביר 22, 9493322־03. אפשר לבקר בראשון־שישי ללא תשלום.

ירוק בעיר, דיזנגוף סנטר, 8446877־052 (ניתן לתאם סדנאות)

הגג קיימא. צילום: יולי גורודינסקי
הגג קיימא. צילום: יולי גורודינסקי

מה שמתחשק

בזמן שהזעתם את נשמתכם בשיעור ביקראם יוגה, לין מיטשל ותלמידיה התפננו עם חישוקים תחת הבריזה של גגות פלורנטין. מיטשל היא מהראשונות לייבא לתל אביב את טרנד ההולה הופ, שהפך לבילוי מוכר בפסטיבלים ברחבי העולם ובמוקדי הסחו־קולוניאליזם הישראלי בהודו. לאחר שהתמקצעה בעסקי החישוקים, החלה מיטשל לתת שיעורים פרטיים על גג הבניין שלה לצלילי מוזיקה ועם ההצלחה עברה גם להדריך קבוצות. לטענתה ההולה הופ יעשה פלאים לחיטוב הבטן והישבן שלכם בלי שתרגישו בכלל שעשיתם ספורט.

High Hoopsי25 ש"ח, י"ל פרץ 4, 3437573־052. מדי שבת ב־18:00 (בתיאום מראש)

High Hoops. צילום: יולי גורודינסקי
High Hoops. צילום: יולי גורודינסקי

אי שפיות

אם ילדיכם לא סובלים מפחד גבהים ואינם בעלי נטייה אובדנית, קחו אותם במהלך החופש לפארק השעשועים שעל גג קניון עזריאלי. בפארק תמצאו מגלשות מים, אופנועים מתנגשים, קירות טיפוס, רכבת חשמלית ושלל אטרקציות שימצצו מהם את כל האדרנלין בגוף. אפשר לשכור את המתחם גם לימי הולדת ומסיבות כיתה.

פארק האי קניון עזריאלי, 48 ש"ח לילד, 18 ש"ח למבוגר מלווה, ובאתר

גג קניון עזריאלי. צילום: יח"צ
גג קניון עזריאלי. צילום: יח"צ

עולה לבירה?

על גג בניין משרדים ברחוב סעדיה גאון שוכן הבר הקולינרי הקסום של בנצי ארבל. בסורא מארה תיהנו מחוויה אורבנית משולשת: פיצות וצ'יפס בקרטונים, נוף מהים עד למגדלי עזריאלי וכריזמה שאי אפשר להגדיר במילים של השף־פילוסוף המנצח על המקום. קבוצת סורא מארה חובבת לוקיישנים גבוהים. מלבד מסעדת אספרנטו החדשה הממוקמת על גגון למרגלות חוף גורדון, במרץ האחרון הם השתלטו על הגג ההיסטורי בנחלת בנימין שאכלס את הנסיך הקטן (ולפניו סטודיו לצילום, מרכז גאה, בית יולדות והמלון הראשון בעיר). הנסיך הנוכחי מתפקד כבר אידיאלי לדייטים ראשונים: התפריט מגוון (נסו את ה"טופואנית"), המוזיקה טובה ולפחות עד לכתיבת שורות אלה סביר להניח שלא תתקלו בפרצופים מוכרים.

לסורא מארה

הנסיך. צילום: יולי גורודינסקי
הנסיך. צילום: יולי גורודינסקי

ביץ'? פליז

כל ילד בבגד ים טנגה יודע שנשימה מסודרת היא המפתח לשחייה נכונה. הנוף המפעים שנשקף מבריכת קרלטון אולי יקשה עליכם להסדירה כראוי, אבל כל עוד תישארו בחיים תדעו שזה לגמרי היה שווה את זה. הבריכה, פרי השקעה של כ־2 מיליון דולר, מוצבת על גג המלון בן 15 הקומות. תוכלו להתבונן ממנה על העיר הלבנה מצד אחד ועל יפו העתיקה מהצד השני. המים, הכלור והילדים המרוחים בשוקולד הם רק תוספת לדבר האמיתי. חוץ מקרלטון, תוכלו להשתכשך במרומים גם בבריכות של מלון רויאל ביץ' ומלון מרינה בתל אביב, ובג'קוזי המפנק על גג מלון בראון היוקרתי.

קרלטון אליעזר פרי 10, 5201818־03. הכניסה לבריכה חינם לאורחי המלון ובתוספת תשלום של 220 ש"ח למזמיני טיפול בספא

רויאל ביץ' הירקון 19, 7405000־03. הכניסה חינם לאורחי המלון ולמזמינים טיפול בספא

מלון בראון קלישר 25, 7170200־03. הכניסה לאורחי המלון בלבד

מלון קרלטון. צילום: יח"צ
מלון קרלטון. צילום: יח"צ

אמנות גבוהה

עד לפני כעשור נחשב גג המוזיאון הפרטי של יגאל פרסלר לגבוה ביותר בדרום תל אביב. בשנות ה־40 שימש המקום כמחסן לפירות וירקות בבעלות אנשי ההגנה, שהסתירו נשק בארגזי הירק. הקומה האחרונה נבנתה על ידיהם במטרה לתצפת על הבריטים.

במוזיאון מנצלים את הגג היפהפה להצגת תערוכות מתחלפות, ובקרוב מתכוונים לעצב בו חצר שתכיל פסלים של אמנים מרחבי העולם. בימים אלה מוצגת בגג תערוכת יחיד של הצלמת פסי גירש העוסקת בכאב קולקטיבי, ותערוכת קבע של הצייר משה טמיר – אמן הבית של המוזיאון.

מוזיאון יגאל פרסלר וולפסון 54, 5375105־03. הכניסה חינם

מוזיאון יגאל פרסלר. צילום: יח"צ
מוזיאון יגאל פרסלר. צילום: יח"צ

הכניסה לחברים של מוזמנים בלבד

בסצנה ידועה מתוך "בברלי הילס 90210" התיכוניסטים נדרשים להחליף ביצה עם מוכר סופרמרקט נרגן תמורת מידע על מיקומו של רייב סודי. תל אביב איננה לוס אנג'לס, פלורנטין איננה בברלי, אבל גם לנו יש רייבים אקסקלוסיביים עם אפיל חתרני. בלופט שבלב רחוב סלמה שכן בעבר מפעל בדים, ובמהלך השנים התגוררו בו דורות של אמנים שעיצבו את החלל מחדש – מהחלונות עד לרהיטים – במו ידיהם. מדי חודש השותפים מארגנים על הגג הענקי הופעות ומסיבות. בעבר הכניסה הותניתה בהצגת הודעה טקסט מהמארגנים, אך כעת החוקים התגמשו ואפשר שתיתקלו באיוונט אקראי בפייסבוק. במקרה הגרוע, נסו להחליף ביצה עם הזבן באמפם.

הלופט ברחוב סלמה. צילום: יח"צ
הלופט ברחוב סלמה. צילום: יח"צ

ספר על הגג

לצד תספורות מדויקות, עידו מולכו – הידוע יותר בכינויו "ספר על הגג" – רצה להעניק ללקוחותיו גם חוויה מרגיעה. מולכו לא ייתן לכם להירקב בתור מול ערוץ האופנה, ובמקום לבהות בפטמות של דוגמניות תוכלו להשקיף על כל העיר מהגג העשיר בצמחייה שטיפח ברחוב נורדאו (נכון שזה הרבה יותר אטרקטיבי?). אם תבחינו בתוספות שיער צפות במי המזרקה של כיכר רבין, תדעו לבד מאיפה הן התעופפו לשם.

ספר על הגג – שד' נורדאו 73, 7946944־050