העבודות המלוכלכות: מאמן צבאות זרים

איך מאמן צבאות זרים מתמודד עם תחושת אלוהות מגלומנית? שבעה אנשים שהעבודה שלהם דורשת גמישות מוסרית, חוקית או מצפונית מספרים על ההצדקות, ההתלבטויות וכמובן הכסף

מאמן צבאות זרים
מאמן צבאות זרים
19 בינואר 2017

גולן, 27

מאמן צבאות זרים

איך הגעת לעבוד באימון צבאות זרים?

"הייתי ביחידה מובחרת בצבא שנתנה לי הרבה כלים לאזרחות. נגעתי בדברים כגון סנפלינג, צלילה, אמצעי חילוץ, לחימה ברמה גבוהה מאוד. כשחזרתי מהטיול בדרום אמריקה לא מצאתי את עצמי. הציעו לחבר שלי עבודה באפריקה והוא התייעץ איתי לגבי זה. אמרתי לו שזו חוויה מטורפת והשכר מעולה אז הוא חייב לעשות את זה. שבוע לאחר מכן הוא אמר לי שמחפשים עוד מישהו. החלטתי לעזוב הכל ולנסוע".

[tmwdfpad]

היכן אימנת?

"הגעתי למדינה ליד ניגריה שנמצאת במצב חירום כמו כל שכנותיה בגלל ארגון הטרור בוקו חארם. כל הפיקוד שלה נמצא בקו ואין מי שיאמן חיילים חדשים. כאן נכנסנו לתמונה. בחרו בישראלים כי אנחנו מותג לחימה יוקרתי בעולם ויש לנו שם שהולך לפנינו".

חששת להגיע לשם?

"לפני שהגעתי חששתי. אמרו לי 'צבא זר במדינה אפריקאית' והייתי בטוח שאני הולך לאמן מיליציה של ילדים עם רובים, ושאני לא אבין מי הטובים ומי הרעים ולמי אני מביא את הידע שלי. כשהגעתי לבסיס צבאי של ממש הבנתי שזה הצבא של המדינה. בבסיס עצמו היו הרבה סממנים ישראליים, מפחי דולב עד רשת כדורעף עם שם של קיבוץ עליו".

עוד וידויים מעבודות מלוכלכות:

מכר אופציות בינאריות
שידל לסקס מול מצלמה
לפרוייקט המלא

חווית באפריקה הלם תרבותי?

"נתחיל מזה שהחיילים שלי הסתכלו על כל אדם לבן, שלא נדבר על ישראלים, כמו אלוהים. מה שהייתי אומר היה קדוש והם תמיד היו רוצים את החפצים שלי, למשל משקפי שמש או כובע, כי הם שלי ואני מייצג עבורם משהו. הבעיה העיקרית שלי מבחינה תרבותית הייתה שסולם הערכים שלהם היה שונה בתכלית משלי. הטוב והרע שלי הוא לא הטוב והרע שלהם. הם מאמינים באלילים, באבקות שמרפאות אותם ממחלות ובאמונות תפלות".

מה זאת אומרת "סולם ערכים שונה"?

"כמו בבוקו חארם – אין שבויים ויש הוצאות להורג. פעם אחד הסמלים שאל אותי מה עשיתי בצבא. סיפרתי לו בקווים כלליים ואז כדי להשוות ולצאת גבר הוא סיפר לי מה הוא עשה בצבא. הוא סיפר שהוא וחבר שלו היו בפטרול מבצעי בכפר 'שלהם' (בשליטת בוקו חארם – נ"ב) והוא הלך עם בחורה לחצי שעה. בזמן שהוא איתה הוא שמע יריות וצעקות, רץ למקור הקולות וראה את חבר שלו מת כי משפחה של כפריים רצחה אותו. הוא סיפר שהוא לקח את הרובה נגב שלו וריסס את כולם. זה סיפור שלא עזב אותי שבוע. כשהוא סיים מיד העברתי נושא והתחלתי לחשוב על המסרים בין השורות. מה זאת אומרת היית בפטרול מבצעי והלכת עם בחורה? אתה אנסת אותה. אולי המשפחה של אותה בחורה באה להציל אותה ממה שאתה עשית לה והם הרגו חבר שלך? אף פעם לא פתחתי את זה איתו אז מעולם לא אישרתי את התהיות שלי.

"פער התרבויות נפל עליי ממש חזק באותו הרגע. הבן אדם הזה 40 שנה בצבא, הסמל הכי טוב שלי, בן אדם שמבין עניין, קשוב, ובכל זאת זה מה שהוא בחר לעשות. יכול להיות שהסיפור לא היה כך בדיוק, אבל עצם העובדה שזה מה שהוא בחר לספר כי כאקט של לצאת גבר גבר ושהוא לא רואה מה לא בסדר בסיפור הזה כאב לי. בשהות שלי שם הבנתי שיש הרבה גוונים לאפור ואני לא יכול לשפוט אותם כמו שאני שופט אדם מהעולם שלי. אני לא יכול להבין את החיים שהם עברו".

נחזור לתחושת העליונות והאלוהות שקיבלת מהם. איך חווית את זה?

"זאת הרגשה טובה. כל מה שאתה אומר חכם, ואתה מרגיש חכם כי אין להם מושג מהחיים שלהם. מעולם לא ראיתי ישראלי שמנצל לרעה את הכוח שנכפה עליו אבל הרבה חושבים על זה, דנים עם עצמם מה משמעות הכוח הזה. אין לך סקס, חברים, סמים או משפחה, נשאר לך לדון עם עצמך וחבריך בשאלות של מוסר, כוח וערכים".

היית בשני סבבים באפריקה. הראשון נמשך ארבעה חודשים והשני חודשיים וחצי. למה חזרת?

"לא מיציתי את החוויה של אפריקה. הלכתי בגלל העצמה אישית שלי, לא בגלל הרזומה או הכסף. וזו בסופו של דבר הסיבה שחזרתי. התחלתי לחשוב 'מה יהיה עליי?' ו'מה אני עושה עם החיים שלי?'. אני בכיין. כולנו בכיינים. יש לנו כל כך הרבה מזל שאנחנו פה. יש לנו ים, מדבר, תל אביב וחופש. למדתי להעריך את מה שיש לי".