התערוכה שתגרום לכם ללכת בראש מורם

"למעלה באוויר", תערוכת היחיד של האמן האמריקאי טום פרידמן, מסמנת תקופה חדשה במוזיאון תל אביב

למעלה באוויר. צילום: יח"צ
למעלה באוויר. צילום: יח"צ
6 בנובמבר 2014

התוכנייה הגדושה של מוזיאון תל אביב מעידה על השינוי המרענן שעבר המוזיאון עם כניסתה של רותי דירקטור לתפקיד אוצרת המחלקה לאמנות עכשווית. בחורף הקרוב ייפתחו במוזיאון ארבע תערוכות גדולות שיוקדשו לאמנות עכשווית, בהן תערוכת אמן הווידיאו האלבני אנרי סאלה ותערוכותיהם של הצלמים הישראלים אוהד מטלון ואורי גרשט. אוצרים צעירים כמו דנה הלר ונועם סגל יתארחו במוזיאון.

אחת התערוכות המסקרנות במוזיאון תיפתח בעוד כשבוע וחצי. האמן האמריקאי הנודע טום פרידמן יציג מיצב ענק במפל האור באגף החדש לאמנות עכשווית. במיצב מאות פריטים שנוצרו בעבודת יד קפדנית, שקדנית וסבלנית. כולם תלויים מהתקרה. התוצאה המרהיבה היא מעין מובייל ענק של טבע דומם המרחף באוויר. העבודה המרשימה של פרידמן הוצגה בפעם הראשונה ב־2010 במגזין "III" בסטוקהולם וכעת נודדת למוזיאון תל אביב.

"׳למעלה באוויר׳ היא כותרת הולמת למיצב לדעתי, כי היא מתארת היטב את התפיסה של ׳הזמן הוא עכשיו׳, עם כל מה שקורה בעולם כרגע – המיתון הכלכלי הגלובלי ושאר הבעיות הלא פתורות", סיפר פרידמן על העבודה לקראת פתיחת התערוכה בסטוקהולם, "באנגלית, Up in the air הוא מושג שמתייחס לאי ודאות, ומבחינתי זהו מצב של שינוי וזרימה. השם של המיצב מתאר במידה רבה גם את מהות העשייה האמנותית שלי. העבודות שלי שונות מאוד זו מזו, וכשאתה עובר מיצירה אחת לשנייה, נראה שאין ביניהן קשר, אבל עם המעבר ביניהן מגלים שהמוקד הוא בעצם פעולת הגילוי. זו בעיקר חוויה אישית, כל אחד רואה בעבודות משהו אחר ומגיע למסקנות שונות" סיכם פרידמן.

עבודות הפיסול של פרידמן, יליד 1965, מיזורי, ארצות הברית, קשורות לעולם החפצים היומיומי. זו אחת התגובות המעניינות לנוכחות המרובה של חפצים ושל דימויים בימינו, הן במציאות והן בעולם האמנות. עבודותיו זכו לתהודה רבה והן מאופיינות בדואליות של פאתוס ומינימליזם, פעולה ידנית ועמלנית וחשיבה אינטלקטואלית. היחס הכפייתי־חקרני של פרידמן לחפצים בא לידי ביטוי בקטבים של עודפוּת ושל איוּן. הריבוי המוגזם משבש את החפץ המוכר עד הזרה מוחלטת.

השיבוש מתקיים גם כאשר הוא מנסה לבטל את החפץ לחלוטין. בין עבודותיו הידועות של פרידמן: דיוקן עצמי שגולף על גלולת אספירין (1993), כוכב שהורכב מעשרות אלפי קסמי שיניים (1995), מיצב של כ־200 כדורים שגנב מחנויות בשיקגו (1992), מעשה שנדמה כמו הקצנה אבסורדית של אקט הניכוס והשאילה ממסורת דושאן, וסדרת דיוקנאות עצמיים מרוסקים הטובלים בשלוליות דם, עשויים מניירות צבעוניים, שיצר בתחילת שנות ה־2000.

למעלה באוויר, מוזיאון תל אביב, 17.11.2014־15.3.2015