10 דברים שתל אביב צריכה לאמץ מאמריקה

למה לעזאזל עוד אין פה משאיות מזון, לאן נעלם הדרייב אין ומה הסיכוי שיהיה כאן חופש בראשון? הדברים שכל אמריקאי מכיר וגם אנחנו רוצים

ניו יורק. צילום: Getty Images
ניו יורק. צילום: Getty Images
2 בנובמבר 2016

ג'וינט חוקי

ארצות הברית

ברק אובמה אולי לא הצליח להביא שלום למזרח התיכון, אבל כן זכה באהדתם של סטלני אמריקה ובימי כהונתו הלך והצטמק אותו צירוף מילים זדוני שנטבע בתקופת רייגן, "המלחמה בסמים". לא רק שאובמה לקח לריאות בעצמו ("ברור, זאת כל המטרה", ענה בזמנו לג'יי לנו), בעודו מכהן אישרו מדינות כמו וושינגטון וקולורדו עקיפה של החוק הפדרלי המחמיר והפכו את המריחואנה לחוקית לחלוטין עבור בני 21 ומעלה בשטחיהן. מדינות רבות אחרות התירו את השימוש במריחואנה רפואית לחולים או נקטו מדיניות אי הפללה (בהן מרילנד ואילינוי).

תל אביב

אמנם השימוש במריחואנה רפואית הותר בישראל ב־2008, אבל עוד רחוק היום שבו נצא לקופי שופ במתחם בית הכנסת הגדול. תקווה ריאלית יותר מלגליזציה היא מדיניות אי הפללה, כלומר החלפת העונש על שימוש במרחיאונה מרישום פלילי לקנס. הצעת חוק לאי הפללה של חברי הכנסת שרן השכל ודב חנין עוררה התנגדות מצד המשטרה ונדחתה בכנסת, אך לפני כמה חודשים הקים גלעד ארדן ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא. ח"כ השכל מסרה: "על המשטרה להתמקד ברדיפה אחר פושעים אמיתיים ולא אחרי אזרחים תמימים שאינם מזיקים לאיש וצורכים קנאביס בדל"ת אמותיהם. בכוונתי להמשיך להיאבק עבור העניין. בעוד כשבועיים נקבל את המלצות הוועדה ומשם אראה כיצד נמשיך הלאה".

דרייב אין

ארצות הברית

אם להאמין לתרבות הפופולרית, הדרייב אין הוא חלק בלתי נפרד מנוף המתבגר והמתבגרת האמריקאי. הקלישאה המתוקה שעוצבה בשנות ה־50 המאוחרות, שבה הזוג הצעיר צופה בסרט על מסך ענקי תחת כיפת השמים ומתמזמז בתוך פורד ישנה, הופיעה באינספור סרטים ושירים בווריאציות שונות. התופעה אמנם החלה לאבד מזוהרה בשנות ה־90 המאוחרות אבל זוכה כעת לפריחה מחודשת. הצפי הוא שעד 2018 יהיו 548 מגרשי דרייב אין ברחבי ארצות הברית.

תל אביב

ותיקי העיר יוכלו לספר על הדרייב אין המיתולוגי שהוקם בשנת 1970 באזור גני התערוכה, שנוסף על כך שהיה היחיד בישראל זכה גם לפרסום מפוקפק עקב העובדה שנהג להקרין סרטי פורנו. המקום נסגר בשנת 2000 והיום פועל במקום היכל שלמה, המארח את משחקי הפועל בכדורסל. ניסיון להפיח חיים במונומנט הנוסטלגי ב־2005 לא צלח וניסיונות נוספים להפעלת דרייב בתל אביב כשלו גם הם. יו"ר אחוזות החוף לשעבר, עפר שחל, מפרט: "בתקופת כהונתי נבדקה אפשרות להפעיל בלילה הלבן כמה מהחניונים כדרייב אין. התברר אז שהנושא מורכב מאוד לביצוע בשל היעדר שיפוע בחניון ובעיות טכניות אחרות. גם לא היו ספונסרים שקפצו על היוזמה".

השכרת רכב לטווח קצרצר

ארצות הברית

שירותי השכרת רכב לזמנים קצרים מאוד זכו לפופולריות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות כבר בתחילת שנות ה־80. הרעיון פשוט ויעיל: שוכרים רכב מנקודה אחת בתור העיר ומגיעים איתו לנקודה אחרת; צי הרכבים פרוס בנקודות אסטרטגיות. זוהי אלטרנטיבה זולה ומתחשבת בסביבה לרכב פרטי. חברות כמו Zipcar ו־Hertz מספקות את השירותים ואף החלו בהשכרה של רכבים חשמליים חכמים. נוסף לחברות כאלה, קיים שירות שיתוף בין אנשים פרטיים באמצעות אפליקצית Getaround הקהילתית.

תל אביב

היוזמה כבר כאן, היא רק מחפשת חניה. שירות בשם אוטו־תל יתחיל לפעול בעיר במחצית השנייה של 2017 במסגרת שיתוף פעולה של חברת Car2GO ועיריית תל אביב־יפו. "מדובר בצי רכבים שייפרסו בנקודות שונות בעיר בדומה לשירות התל־אופן ויאפשרו לתושבי העיר לשכור מכונית לצורך התניידות בעיר לזמנים קצרים", מספר עידו שמיר מהרשות לפיתוח כלכלי תל אביב־יפו. "הצפי הוא שבמהלך הרבעון השני השירות כבר יהיה פעיל עם כ־260 כלי רכב בשירות. המחיר עדיין לא סופי אבל ישקף מחיר של נסיעה ממוצעת שיהיה בסביבות 30 אחוז יותר זול ממחיר של מונית. יהיו חניות ייעודיות לשירות ברחבי עיר וכמובן ניתן יהיה להחנות את רכבי הצי בכל חניית כחול־לבן בעיר".

פוד טראקס

ארצות הברית

בוקר יום בהיר ב־1872 הופתעו עובדי העיתון המקומי של העיירה פרובידנס ברוד איילנד לגלות כרכרה חונה מחוץ לבניין המערכת. מאחורי החרך שנגזר בדופנות הבד ישב על ארגז וולטר סקוט ומכר לעובדי המערכת עוגות פאי, סנדוויצ'ים וקפה חם. מאז עברו משאיות המזון שדרוגים רבים, וכיום הן מספקות את רעבונם של פועלים, יאפים וסתם חובבי אוכל רחוב ברחבי ארצות הברית שחשקה נפשם בבוריטו, דונאט או המבורגר שמנוני. יש פוד טראקס שמספקות מזון גורמה וכאלה שזכו למעמד מיתולוגי ומשמשות אטרקציה קולינרית ולא רק ארוחה מזדמנת, ובהתאם לעידן הדיגיטלי רבות מעדכנות את קהל המעריצים האדוק לגבי מיקומן המשתנה באמצעות הסמארטפון.

תל אביב

על פי חוק עזר העירוני מ־2001 של עיריית תל אביב־יפו, הפעלת מסעדה ממונעת היא רוכלות אסורה. כדי להפעיל פוד טראק יש להגיש בקשת רישוי פרטנית לעירייה, כפי שעשו המסעדן ליאור בן עדי והשף אמיר מרקוביץ', אך כמו כל הפונים האחרים הם נענו בשלילה. השניים התעקשו ולקחו את העניין לבג"ץ, והוא הפנה אותם לבית המשפט המחוזי. שלוש שנות ביורוקרטיה לאחר מכן נקבע כי על העירייה לדון בבקשה ברצינות. שנה אחרי כן מעיד בן עדי כי הסחבת עודנה נמשכת: "לדעתי ראש העיר תוקע את זה. אני יכול ללכת לעוד סיבוב בבג"ץ, אבל אולי כדאי שאחכה שיתחלף ראש עיר". בערים אחרות בארץ, למשל פתח תקווה והרצליה, יש משאיות מזון פעילות, ואפילו בחלקו הצפוני של חוף הצוק (בשטחה המוניציפלי של הרצליה) יש פוד טראק הממתינה למתרחצים ולמטיילים בכל סוף שבוע.

UberX

ארצות הברית

מודל הכלכלה המשותפת שהחלה חברת אובר להציע ב־2010 שינה את האופן שבו האמריקאים צורכים וחושבים תחבורה, ולא רק. הרעיון מאחורי המודל העסקי הוא שכל בעל רכב יכול לספק שירותי מונית והסעה באמצעות אפליקצית אובר, ונתח מהרווח עובר לגורם המתווך. הערך המוסף הוא המרת הסמול טוק המביך עם נהג המונית ביצירת קהילה שיתופית.

תל אביב

חברת אובר אמנם פועלת בעיר החל משנת 2014, אך כאפליקציה להזמנת מוניות ולא כספקית של תחבורה שיתופית. כניסתה של אובר לשוק המקומי זכתה להתנגדות מקרב ועד עובדי המוניות, שדואגים שכניסתה תוביל להיעלמות מקור הכנסתם. שר התחבורה ישראל כ"ץ נחשב גם הוא למתנגד בתוקף ואף זכה לגינוי מתוקשר מנתניהו שהאשים אותו שהוא מונע מ"אינטרסים פוליטיים" ולחץ של אותם חברי ועד, בחלקם חברי מרכז ליכוד.

יוני גרייפמן מנכ״ל אובר ישראל בתגובה: ״התחבורה השיתופית משנה את הצורה שבה אנשים מתניידים ברחבי העולם. היא מציעה אלטרנטיבה זמינה, זולה ובטוחה לנוסעים, ובמקביל מאפשרת ליותר אזרחים להשלים הכנסה, בשעות ובעיתוי הנוחים להם. חבל לנו שמשרד התחבורה עדיין לא הצטרף למהפכה, וממשיך לחסום אלטרנטיבה שחותכת מחירים, מייתרת את התלות ברכב פרטי ומספקת פיתרון ירוק ויעיל לפקקים. אין לנו ספק שאי אפשר לעצור את הקידמה, השאלה היא רק כמה זמן יקח לה להגיע לישראל.״

שבוע עבודה מקוצר

ארצות הברית

האמריקאים עובדים בממוצע 34.4 שעות בשבוע, מתחילים את שבוע העבודה ביום שני ומסיימים אותו בשישי. בראשון הם יכולים ללכת לכנסייה, לקחת את המשפחה לפארק או להתאושש מההנגאובר של סוף השבוע.

תל אביב

בדרך, אבל בגרסה משונמכת. הצעת חוק לסוף שבוע ארוך של יו"ר ועדת הרפורמות אלי כהן (כולנו) עברה בחודש יוני בקריאה טרומית בכנסת ונידונה השבוע לראשונה בוועדת העבודה והרווחה. הוועדה פנתה למנכ"ל משרד ראש הממשלה לנוכח הקשיים שמערים האוצר לגבי הוספת ימי חופשה לעובדים, והמלצותיו יועברו בתוך שבועיים. אם ילך הכל כשורה, עוד ב־2017 נזכה לסוף שבוע ארוך, הכולל גם את יום ראשון, אחת לחודשיים, כלומר שש פעמים בשנה. כהן מסר: "גם אחרי ההארכה יעמדו שעות העבודה השבועיות של עובד בישראל על 42, הרבה יותר מהעולם המערבי, שם נהוגים גם למעלה מ־20 ימי חופשה וכאן 12. לא נפגע במשק ונפעל באחריות. לא נשנה את מספר הימים שהתלמידים לומדים בהם ונתאים אותם לחופשות ההורים".

Pawn Shops

ארצות הברית

חנויות משכון הן דרך פופולרית להרוויח כסף מזומן ומהיר ולמצוא מציאות יד שנייה. הן פזורות ברחבי ארצות הברית ומציעות לעוברים ושבים להשאיר בידיהן חפץ שמאסו בו, ממכשיר חשמלי או גיטרה ישנה ועד לתכשיטי ופריטי אספנות, ואותו רוכש בעל החנות עבור סכום שהוא עצמו קובע. המוסר יכול לרכוש אותו בחזרה עד לתקופה מסוימת בתמורה לסכום הנקוב, אך אם לא עשה זאת, לאחר תקופה זו החפץ מוצע למכירה לציבור.

תל אביב

אל תבנו על זה. בעברית נקרא העסק בשם הרבה פחות סקסי, "בית עבוט", ומסתמן כי היחיד מסוג זה באזור נמצא בפתח תקווה. זה כנראה גם לא המקום למצוא את הגיבסון מלודי מייקר שנת 1968 שתמיד חלמתם עליה. התופעה מושרשת היטב בדרך החיים האמריקאית ומסתדרת עם גודלה ועם הערים הרבות שברחבי ארצות הברית, אבל בישראל כנראה כבר פספסו את ההזדמנות להתרגל לקונספט ודילגו ישר ליד2 ולקבוצות מכירה בפייסבוק.

פסטיבל מוזיקה ענקי

ארצות הברית

Coachella בקליפורניה מושך סלבס אופנתיים ופאשניסטות עם צבעי פנים, SXSW הטקסני הופך עיר שלמה לפסטיבל של הופעות, הקרנות סרטים והשקת גדג'טים, ו־Lollapalooza הוא כבר מותג בינלאומי נחשק שנודד משיקגו לסאו פאולו, בואנוס איירס וברלין. אמריקה היא ארץ האפשרויות גם כשמדברים על מוזיקה, והפסטיבלים שלה נותנים פייט אלגנטי ומגניב לאלטרנטיבות האירופיות.

תל אביב

קיץ 2013 ייזכר כאחד הקיצים המרים שידעו חובבי המוזיקה בעיר – מה שהחל כהכרזה חגיגית במסיבת עיתונאים בשיקגו הסתיים בביטולו הצורב של לולאפלוזה תל אביב, שעתיד היה להתקיים בגני יהושע. הסיבה: קשיים לוגיסטיים וקושי לגייס אמנים. הבטיחו לנו שהפסטיבל יגיע בשנה אחריה, במקום זה קיבלנו מלחמה בעזה. במדינה שבקושי מצליחים להפיק בה הופעה בינלאומית בלי שפיגוע, חרם או מכירות כרטיסים דלות יעמדו בדרך, הסיכוי שעוד מישהו ינסה להרים פה פסטיבל בינלאומי מכובד שואף לאפס.

נישואים חד מיניים

ארצות הברית

26 ביוני 2015 היה יום חג למיליוני הומואים ולסביות ותבוסה מרה לשלל פוליטיקאים שמרנים. ברוב דחוק של חמישה שופטים מול ארבעה אישר בית המשפט העליון נישואים חד מיניים בכל 50 המדינות בארצות הברית והפך את אמריקה לגדולה שוב.

תל אביב

העיר שמתגאה כל כך בהיותה גיי פרנדלי עודנה כפופה לחוקיהן של הרבנות האורתודקסית וכנסת ישראל, ולאף אחד ממוסדות אלה אין עניין במהפכת נישואים. הניסיון לקדם חקיקה בתחום נכשל מהסיבות המתבקשות (שום מפלגה לא באמת רוצה להתעסק עם הדתיים). בשנים האחרונת יותר ויותר זוגות בוחרים להתחתן בטקס אלטרנטיבי, רצוי כזה שמנהלת דמות ציבורית – אברי גלעד, זהבה גלאון, ציפי לבני ואפילו יואב "הצל" אליאסי זכו איש איש בתורו לחתן בעל ובעל ואישה ואישה בישראל. זוגות חד מיניים ישראליים יכולים להיחשב כידועים בציבור או להינשא בחו"ל במדינות המכירות בנישואיהם, אך זכויותיהם בארץ לא יהיו שוות במאת האחוזים לזכויותיהם של זוגות נשואים הטרוסקסואליים.

תנועה אזרחית בועטת

ארצות הברית

האמריקאים יוצאים שוב ושוב לרחוב כדי להיאבק בעוולות חברתיות וליישם את הדמוקרטיה מחוץ לקלפיות. באמריקה תמצאו גופים אזרחיים בעד ונגד כמעט כל נושא המעצב את חייהם – מ־Black Lives Matter נגד האלימות המשטרתית כלפי שחורים, דרך אוקיופיי וול סטריט מעוררת ההשראה ועד ארגוני סביבה המחברים בין אינדיאנים לצאצאי הכובשים בפעולות נגד זיהום נהרות והרס יערות.

תל אביב

הפגנות יש כאן כל יומיים, אבל החבר'ה מרוטשילד כבר התברגנו או עזבו את העיר, הארגונים שביקשו להפוך את ערכי המחאה למציאות נופלים או נאבקים על חייהם והאדישות בקרב הציבור רק מחריפה. "הקונספט של חברה אזרחית לא מוכר פה. ארצות הברית מאופיינת בהמון מתחים אבל גם מתפרסת על פני שטח ענקי. ישראל היא מדינה קטנטנה עם שלל סקטורים שסותרים זה את זה ומצטופפים על שטח קטנטן, אז קל להתייאש ולהרגיש שלעולם לא תשנה ותשפיע", אומרת פולי בורשטיין מ"דרכנו". "מה יכול בכל זאת לשנות? אני לא חושבת שזה משהו מעולם התוכן או המסרים, אלא ארגונים שחונכים את הציבור לגבי הכוח והאחריות שלו. פחות חשוב מה הנושא, חשוב שארגונים יעברו מבית לבית ויוציאו את הציבור פיזית".