מתפוצץ בפה: הטרנדים הכי חמים בצלחת

ראמן, קינוחים וירקות אקזוטיים: הטרנדים ששוטפים את הסצינה הקולינרית המקומית

ראמן באונמי. צילום: בן יוסטר
ראמן באונמי. צילום: בן יוסטר
11 באוקטובר 2015

היאמי של אשדוד

לא רק וילות והורים מנומנמים: מחוץ לתל אביב מתפתחת סצנה קולינרית נמרצת. השאלה היחידה היא עד מתי המטבח פתוח?

נכון שתל אביב היא המלכה הקולינרית, ירושלים היא אולי ממלאת המקום והרצליה היא זאת שנדחקה מהכס, אבל לאחרונה נולדו כמה נסיכות שמתבשמות בפריחה קולינרית אזורית.

קחו למשל את הוד השרון, עיר בצמיחה דמוגרפית מתמדת בעקבות נדידת תל אביבים שמחפשים מקום נוח להתברגן בו. הם עדיין מחפשים מסעדות טובות. היום יש להם שלל אופציות: איטלקי (נונו, אלורה), אסייתי (אסיה מוניקה, דלי אסייתי, איוטאיה) ומסעדות שף (שגב קיטשן גארדן). גם חיפה נהנתה מהתעוררות קולינרית. פיתוח אזור הנמל והעיר התחתית, מסעדנים ושפים שהגיעו לעיר אחרי כמה סיבובים בעולם וקהל סקרן, מבין וצמא הביאו להצלחתם של המקומות בעיר (וניה, כולא, צ'אנג בה, פיצה לינגה, לאונצ'ינו, תלפיות). עוד עיר שסומנה כפנינה קולינרית היא עכו. הבזאר התורכי המשופץ, אזור הנמל וחומוס סעיד האלמותי מושכים אליה טיילים קולינריים שיכולים לדגום מנות ממגוון מסעדות (סבידה, קוקושקה, דלאל, אלמרסא ואורי בורי כמובן). אפילו באשדוד אפשר למצוא מסעדה טובה: פסקדו הכשרה.

לצד הערים הקולינריות לא מעט שפים פותחים מקומות בספוטים פסטורליים. ארז קומרובסקי היה החלוץ לפני שנים, אחריו היו מיכאל גרטופסקי וגיא בן שמחון. עוד כחודש יפתח מאיר אדוני מסעדה מצפון לגבולות תל אביב, במתחם הגולף בקיסריה.

מה יהיה? כמו פרבר, שקט ולטווח ארוך

פסקדו
פסקדו

קינוחים על הבר

הקינוח שלפני

אף פעם לא הבנו למה צריך ארוחה שלמה שבסופה אנחנו כבר מלאים, עייפים או סמי שיכורים רק בשביל לטעום קינוח מיוחד. באמת שלא חייבים. אפשר ללכת רק על קינוח, או שניים, או שלושה. בניו יורק ברי הקינוחים הם טרנד חזק. יש להם בדרך כלל לוק שמח, והם מושכים קהל שמסכים לעמוד בתורים בשביל מנות כמו קרם ברולה תה ירוק, עוגת כותנה רכה, גלידת חלב דגני בוקר, קראק פאי וקוקילידות שמרכיבים לבד מעוגיות הנאפות במקום עם גלידות משובחות.

מה יהיה? אפשר שהטרנד הזה ינחת אצלנו בלי האיחור האופנתי?

ראמן

יוצא מאהרוני

ביפן ובסין אוכלים אותו מאות שנים, את ניו יורק הוא כבש לפני כשנתיים ובארץ הוא מוגש רק בכמה מסעדות. ההימור שלנו: עם הגשם הראשון יוצף דוכן הראמן.

"בהתחלה לא ידענו אם זה ילך", אומר אבישי בירנבוים, מנהל־שותף במסעדות אובן קובן. "אבל הראמן הפכה להיות המנה המדוברת ביותר שלנו. אף שעדיין חם, יותר מ־50 אחוז מהמשלוחים כוללים לפחות מנת ראמן אחת, וכשליש מההזמנות במסעדה כוללות מנות ראמן".

על פניו זה רק מרק עם אטריות, אבל למעשה זה עולם ומלואו. הראמן מבוסס על ציר עשיר, יש בו תוספות שונות (בשר, עוף, חזיר, טופו), ירקות וביצה.

אבל אין ספק שמי שהרתיח את סצנת הראמן הוא אהרוני. כמעט חודש אחרי שפתח את הירו, בר הראמן בשרונה מרקט, ראמן הפכה למילה הנפוצה ביותר אחרי בר רפאלי. אפילו אהרוני מופתע מההתלהבות: "לא חשבתי שישראלים יאכלו מרק בקיץ".

מה יהיה? רותח בלשון, כווייה לטווח ארוך

ישראל אהרוני. צילום: חיים יוסף
ישראל אהרוני. צילום: חיים יוסף

זנים נדירים

אל תהיו צנון. גם לא קולרבי

ירקות שמקבלים פילטר אינסטגרמי זה נחמד. ירקות שמגיעים מראש בצבעים של פילטר – זה כבר להיט אמיתי. אחרי שהגזרים הצבעוניים כבשו לנו את הפיד מגיע תורן של בטטות סגולות ולבנות שישתלבו יפה־יפה בכל תבשילי החורף. כל אלה מבית היוצר של אורי רבינוביץ' מצופית, המוכר בשוק הנמל בנמל תל אביב שהביא לכם את האבטיחים הצהובים והכתומים.

שלמה אברבנאל ממושב תאשור, מי שהיה ממגדלי הקייל הראשונים, מנסה לגדל צמח אחר שבריאותנים יחטפו – מורינגה. "הוא נמכר בחנויות טבע כתוסף מזון יבש המכיל את כל אבות המזון והמון ויטמינים, ונחשב כצמח פלא המונע ומרפא מחלות רבות", הוא אומר. "אני מתכוון להביא בקרוב צרורות טריים של מורינגה. אמנם הטעם ניטרלי אבל אפשר ליהנות מהיתרונות הבריאותיים בזול". עוד חומר גלם מעניין שאברבנאל יביא לשוק הוא יאם בין. "זו פקעת שדומה לקולרבי או צנון – מקלפים ואוכלים. המרקם רך והטעם נפלא".

מה יהיה? שילוב בין כרשה לעולש

בטטה סגולה. צילום: אנטולי מיכאלו
בטטה סגולה. צילום: אנטולי מיכאלו

כשרות

כיכר לחם מגן דוד

תל אביב מתחזקת במקומות כשרים למהדרין. זהירות, מרגרינה

באתר Time Out, מתחת לאייטם על דוכן צ'יפס בשוק הכרמל, התנהל הדיון הבא:

– "זה כשר?"

– "מה יכול להיות לא כשר? השוק סגור בסופי שבוע ויש רק שמן ותפוחי אדמה. כל ההבדל הוא האם שילמו למשגיח".

– "נו, ושילמו?"

אז זהו, מסתמן שמקצוע העתיד הוא משגיח כשרות. בנאומים שנשאו לאחרונה השפים במסיבת העיתונאים של Round Tables Tour אמר מאיר אדוני שכ־50 אחוז מהסועדים שיגיעו לאכול באירוע, יעדיפו להתארח בלומינה מטעמי כשרות.

בתי אוכל כשרים נפתחים בקצב מסחרר: ויקטור גלוגר פתח את קלואליס הכשרה והיקרה במלון הילטון, דוד ויוסף פותחים מסעדה כשרה במחירים עממיים במתחם הבורסה. הקונדיטוריה פיס אוף קייק מתרשתת והופכת להיות כשרה, מאפיית טוצ'קה הכשרה פותחת סניף בעיר, וגם מאפיית לחם פז הכשרה למהדרין מגיעה לתל אביב. גם לבנונית כשרה חדשה נפתחת בנמל, ומי שעוד בא לחזק, היישר מירושלים הקדושה, הוא השף אבי לוי שפתח את צ'יריפום הכשרה.

מנגד, בר האויסטרים שנפתח באחרונה ברחוב נחמני נסגר אחרי חודשיים של עבודה. הבעלים ניר ברא"ז סיפר שהם גילו שהמילה אויסטרים מרתיעה חלק ניכר מהסועדים – כנראה בגלל כשרות. תל אביב מתחזקת? נתפלל שרק לא תידרדר לקינוחי מרגרינה.

מה יהיה? בעזרת השם זה ייעלם