רבותיי, ההיסטוריה חוזרת: הטרנדים שחוממו מחדש בעולם התרבות

הספרים חוזרים, גם סקאלי ומאלדר, ובאופן מוזר גם וויטני יוסטון. מסתבר שהטרנד הכי חם בתרבות הוא מיחזור

מתוך "תיקים באפילה"
מתוך "תיקים באפילה"
11 באוקטובר 2015

הומור שחור משחור

ההומור הפמיניסטי של איימי שומר עורר בשנה האחרונה לא מעט דיונים סביב מה שכונה ב"ניו יורקר" "קומדיה עם מסר" – קומיקאים שלא מסתפקים בצחוקים, אלא מנסים להוביל לשינוי חברתי.

איימי שומר מובילה מהפכה של הומור חדש ומאחוריה יש לא מעט סטנדאפיסטיות בועטות. יותר מכך, כתבה שפורסמה לפני ארבעה חודשים במגזין "אטלנטיק" הגדירה את השינוי שמתחולל בתעשיית הקומדיה כמהפכה של ממש והציגה את אותם קומיקאים שלא מפחדים לגעת בסוגיות חברתיות כ"אינטלקטואלים החדשים" – מובילי דעה שהציבור להוט לשמוע את עמדתם בנושאים שעל סדר היום (כל זה לא היה קורה ללא כריס רוק, ג'ון סטויארט, קולבר וג'ון אוליבר כמובן). התקשורת בארצות הברית כבר מחפשת באובססיביות את האיימי שומר הבאה (סמנו את השמות אפרנה ננצ'רלה, קמרון אספוסיטו וניק באייר). בישראל נחזה בכיבוש סופי של המיינסטרים על ידי תום אהרון ותום יער וחדירה הדרגתית אליו של גלית חוגי, קארין כהן ועמית הרשקוביץ.

מה יהיה? נשי, מזרחי ומלא כל טוב

זה קורא!

על פי לא מעט תחזיות של אנליסטים שנעשו בעשור הקודם, 2015 הייתה אמורה להיות השנה שבה אנשים יפסיקו לקרוא ספרים מנייר ויעברו לספרים דיגיטליים. השנה היא 2015 ולא רק שהספר המודפס לא מת – הוא נמצא בפריחה. גם חנויות הספרים העצמאיות, אלו שהוספדו כבר, נמצאות בתקופה יפה: איגוד החנויות העצמאיות בארצות הברית מונה עכשיו 2,208 חנויות לעומת 1,660 לפני חמש שנים. בכירים בעולם המו"לות מודים שהטרנד הנוכחי הוא דווקא חזרה לספרים מודפסים. על פי הנתונים של איגוד המו"לים האמריקאים, שאוסף מידע מ־1,200 הוצאות בקירוב, מכירת הספרים הדיגיטליים נמצאת בירידה מתמשכת, למרות החידושים בתחום הקינדלים למיניהם. לכל זה אפשר להוסיף גם את הטרנד של חוברות צביעה למבוגרים שמטריף את העולם בשנה האחרונה וצפוי להמשיך איתנו גם ל־2016, בעיקר בזכות מחקרים המצביעים על היתרונות הרפואיים של ספרי ציור.

מה יהיה? לגיליון זה מצורפת סימנייה

הולי וויטני יוסטון

מה שנדמה ב־2012 כהבלחה רגעית לא מזיקה – הופעת הולוגרמה של טופאק בפסטיבל המוזיקה קואצ'לה – יהפוך בשנה הקרובה לתופעה שתגרור עמה לא מעט חפירות פילוסופיות.

הולוגרמה של הזמרת המנוחה וויטני יוסטון תצא לסיבוב הופעות עולמי ותבצע את מיטב להיטיה (עדיין לא ברור אם ההולוגרמה תבחר להחרים את ישראל או לא). תיאטרון אפולו בניו יורק יעלה בחודש הבא מופע שלם בכיכובה של ההולוגרמה של בילי הולידיי. גם ליברצ'ה, הפסנתרן והבדרן האמריקאי, יחזור אלינו כהולוגרמה, בהתחלה כמופע בלאס וגאס ואם תרצה הטכנולוגיה – גם לסיבוב הופעות עולמי.

השיא מבחינתנו? המוזיאון הלאומי לקומדיה בארצות הברית מתכנן לפתוח ב־2016 חלל שידמה מועדון סטנד־אפ לכל דבר ויכלול הופעות הולוגרמה של קומיקאים (מתים) מפורסמים. הבוקינג כבר כולל הופעות בנות חמש דקות כל אחת של בוב הופ, ג'ורג' קרלין ורודני דיינג'רפילד. אם זה לא היה עצוב זה בהחלט היה מצחיק.

מה יהיה? מקריפ ביותר

via GIPHY

"את רוצה לעלות לשמוע תקליטים" החדש

"ערה?" מת, הכירו את המלך החדש של המשפטים הסליזיים. השמועות מספרות שאי שם ב־2009, Netflix and chill נחשב לפעולה שבאמת כללה צפייה בסדרה בנטפליקס ו"הירגעות", לבד, בזוג או כקבוצת חברים. מאז הפך המשפט לשם קוד להזמנה לסקס (בחודש אפריל השנה הוא נכנס באופן רשמי ל־Urban Dictionary תחת ההגדרה "קוד לשני אנשים שהולכים לבית של אחד מהם כדי לקיים יחסי מין"). אף ש־Netflix and chill כבר הפך לבדיחת רשת, למם ולאויבם המר של לא מעט פמיניסטיות – נטפליקס החליטה לקחת אותו צעד אחד קדימה ופיתחה כפתור שנקרא The Switch שבלחיצה אחת עליו יעמעם עבורכם את האורות, ישתיק כל מכשיר אלקטרוני אחר שלכם ויזמין עבורכם אוכל. לא היה פשוט יותר להשקיע את הכסף בעוד עונה של "נרקוס"?

מה יהיה? במגמת ירידה, כמו הזוגיות של פרנק וקלייר

באג 2000

כשהישראלים מתרפקים על הניינטיז, או לפחות על המחצית הראשונה שלהן, זה איכשהו נתפס כהגיוני. לא כל כך רציונלי אבל הגיוני. כשרשתות הטלוויזיה האמריקאיות, אלו שאמורות להוביל את מה שכבר זכה לכינוי "תור הזהב" של הטלוויזיה, נופלות בפח – זה כבר הופך למוזר. למישהו יש במקרה את הטלפון של סקאלי ומאלדר? יש לנו כאן תיק איקס בלתי מפוענח.

מה שהתחיל ב־2011 עם חזרתם של כמה מכוכבי הניינטיז למסכים עתיד להתפוצץ לכל עבר. אחרי העיבודים הטלוויזיוניים לשניים מסרטי הקאלט הגדולים של הניינטיז – "פארגו" (המוצלח מאוד) ו־12 קופים (הבינוני) – יעלו בקרוב סדרת המשך ל"צער גידול בנות", שישה פרקים חדשים של "תיקים באפלה" (עם דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון בתפקיד עצמם), קרייג טי נלסון יחזור לשחק את מאמן הפוטבול היידן פוקס ב־13 פרקים חדשים של"Coach"  וכמובן – קאמבק לאחת הסדרות החשובות בתולדות הטלוויזיה: "טווין פיקס" של דיוויד לינץ'.

מה יהיה? בישראל מחכים לרות גונזלס

via GIPHY

סרט אמיתי

בשנה הקרובה נצפה ביותר סרטים שנפתחים בשקופית המבשרת "הסרט מבוסס על אירועים שהתרחשו במציאות". נכון שבשנים האחרונות הופקו עשרות סרטים כאלו (הבולטים שבהם: "הרשת החברתית", "צלף אמריקאי", "Straight Outta Compton" ו"משחקי החיקוי"). עם זאת, העתיד הקרוב צופן אינפלציה של סרטים מהז'אנר, בעיקר סרטים עלילתיים המבוססים על סיפורים שכבר תועדו בסרטים דוקומנטריים מוצלחים.

הכינו את היומנים: "גשר המרגלים" בבימויו של סטיבן ספילברג (על פי תסריט של האחים כהן) יביא למסך את סיפורו של עורך דין המנהל משא ומתן לחילופי שבויים בשיאה של המלחמה הקרה; ״The Revenant״ של אלחנדרו גונסלס איניאריטו ("בירדמן") יספר את הסיפור של הצייד יו גלאס (בכיכובו של לאונרדו דיקפריו); "על חבל דק", המבוסס על סיפורו של הלוליין פיליפ פטיט (שכבר תועד בסרט דוקומנטרי זוכה אוסקר); "אוורסט", על סיפורה של המשלחת שניסתה לכבוש את פסגת ההר (מוקרן בימים אלו); "סטיב ג'ובס" (כן. עוד סרט, אבל הפעם על פי תסריט של ארון סורקין ובבימוי דני בויל) ו"סנודן" של אוליבר סטון. אגב, כל הסרטים שברשימה נחשבים למועמדים לאוסקר.

מה יהיה? היינו כותבים "חיים בסרט" אם זה היה טרנדי

Straight Outta Compton
Straight Outta Compton