יריד המזרח: תרבות תל אביבית על החוף

מתחם הבילוי והפנאי שנוסד לפני למעלה מ-80 שנה, עבר שיפוץ מסיבי ונמצא כיום בשיא פריחתו המחודשת. עכשיו הוא גם מארח את יריד צבע טרי

יריד המזרח (צילום: יח"צ)
יריד המזרח (צילום: יח"צ)

ברצלונה, לוס אנג'לס וריו דה ז'נרו, הן דוגמאות טובות לערי החוף המובילות בעולם, שחולקות עם תל אביב את הגישה, הקצב והחיבור בין העיר התוססת לחוף הים שוקק החיים. לא לחינם תל אביב מוכרת כבר שנים  כעיר עם הפנים לחוף. החיבור ההוליסטי בין העיר לים בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר ביריד המזרח- מתחם הבילוי והפנאי, הצמוד לנמל תל אביב. עברו המפואר של המתחם מלמד על חשיבותו לתל אביב ולישראל. "תל-אביב היא מרכז העולם", אמר מאיר דיזינגוף, ראש עיריית תל-אביב, בטקס פתיחת יריד המזרח בשנת 1934. 82 שנים לאחר מכן, האמירה שלו מלאת משמעות ורלוונטית מתמיד כשהיא מייצגת את יריד המזרח המחודש – מרכז התרבות והבילוי של תל אביב הנושק לשפת הים.

עשרות שנים חלפו מאז היריד ההיסטורי, שהיה חסר תקדים בהיקפו ביישוב העברי, הביא לישראל הקטנה בשורות מהעולם והצליח לפרסם את שמה של תל אביב כעיר מרכזית בסחר העולמי וכשער מרכזי למזרח התיכון. "יריד המזרח" קידם את הצלחת התוצרת המקומית בארץ ובחו"ל, והפך להיות נכס דיפלומטי וכלכלי שנערכו בו כמה מן האירועים התרבותיים החשובים של אותה עת כמו למשל שידור הרדיו העברי הראשון בישראל או הקונצרט הראשון של התזמורת הפלהרמונית הישראלית ועל כן תוקפו וחשיבותו בימים אלה. צבע טרי- היריד לאמנות עכשווית, תואם את מטרתו של יריד המזרח ההיסטורי עוד משנות ה-30, השמתה של תל אביב והיצירה המקומית בה- במרכז.

כיום, לאחר שחודש על ידי עיריית תל אביב – יפו וחברת "אתרים", הפך יריד המזרח לאזור שוקק חיים המציע חווית מסחר בילוי ופנאי. לא רק תיירים רואים ביריד המזרח כמתחם בילוי פופולרי. תושבי העיר אוהבים לרוץ במקום, ילדים שמחים לבלות במתקנים המצויים במקום ולשחק במזרקה המפורסמת, רבים יבלו בוקר או אחר צהריים בשופינג בעשרות חנויות אופנה, עיצוב ולייף סטייל הפזורות במקום, ובין לבין יעצרו לאכול בכל אחת מהמסעדות במתחם.

קיומו של צבע טרי ביריד המזרח הוא המשך טבעי לפעילות התרבותית הענפה המתקיימת במקום. היריד מארח תערוכות ואירועי אמנות מובילים ואירועי אופרה, הרצאות ותרבות נערכים על רקע קו הים ונחל הירקון. כל אלה ועוד הופכות אותו ללב הפועל של סצנת הפנאי והבילוי בתל אביב.

יריד המזרח (צילום: יח"צ)
יריד המזרח (צילום: יח"צ)