מוציאים את המיץ: גם הגוף שלכם זקוק לניקיון פסח

כמו הבית, כך גם הגוף – צריך ספונג'ה מדי פעם. למה האביב הוא העונה לניקיון? ומדוע גווינת' פאלטרו מנשנשת לאחרונה פחם?

מיץ תפוזים. צילום: Shutterstock
מיץ תפוזים. צילום: Shutterstock
2 באפריל 2015

בדומה לרבים מהטרנדים שהחלו כפריביליגיה הזויה של מיעוט והפכו לאטם למנהגים מקובלים, גם את נוהל ניקוי הרעלים קיבלנו מהסלבס, שנמצאים במרדף תמידי אחר הדבר הבא שישיל מהם ק"ג נוסף או ימתח את הקמטוטים סביב העיניים, שכן הוליווד – וגם הקהל שלה – אלרגית לשומן, לאותות הגיל ובאופן כללי לסממני אנושיות.

ישנן שיטות ניקוי רעלים מתונות שכוללת תפריט אוכל מוצק וכמות רציונלית של ארוחות ביום, אבל רובן לא קיצוניות מספיק עבור שטופי המוח מאיתנו שחושבים שאם רק ישתו את תמהיל הלימון־דבש־פלפל חריף של ביונסה הם יוכלו להרגיש מלכותיים כמוה. הטרנד האחרון, למקרה שתהיתם, הוא משקאות המכילים פחם פעיל, שמשמש מעין מגנט עבור רעלנים ושוטף אותם מהגוף. זהו לא גילוי חדש – בבתי החולים משתמשים בפחם פעיל כדי לטפל בחולים שנחשפו לכמויות מסוכנות של רעלנים או צרכו מנות יתר, אבל ברגע שהפחם הגיע ל־GOOP, בלוג החיים־שלי־יותר־טובים־משלכם של גווינת' פאלטרו, הוא עבר באופן רשמי מבין קירות חדרי המיון לבתיהן של נשים קליפורניות אמידות.

אם תשאלו את המדענים, לגוף אין צורך בניקוי רעלים – הוא עושה זאת מצוין בעצמו. יש בכך היגיון מסוים, הרי אנחנו חשופים לאינספור מזיקים ביומיום – אוכלים אותם, שותים אותם, נושמים אותם, ובכל זאת, רובנו מצליחים לחיות שנים רבות ובסך הכל, טפו, מרגישים לא רע כל עוד חשבון הבנק שלנו לא מעוקל. לא מפתיע, אם כך, שרוב התזונאים הקליניים ממליצים על גישה מתונה – ללכת עם המנגנון הטבעי של הגוף, לאכול ארוחות קטנות־בינוניות מדי שלוש שעות והכי חשוב (ועם אורח החיים המודרני גם מאתגר) – לגוון. כשאנחנו מקפידים על תפריט פלורליסטי, אנחנו מכניסים לגופנו רעלנים במידה סבירה לצד אוכל עם יתרונות בריאותיים, והמערכת שלנו אמורה לפעול כמו מכונה ולסלק את הרעלנים. אז למה בכל זאת כדאי לעשות ניקוי מדי פעם? כי רובנו לא נותנים לגוף את מה שהוא צריך כדי שהמנגנון הזה יתקתק. “לפחות 50 אחוז מהאנשים לא באמת חיים כך", אומרת התזונאית ד"ר הגר שפר, “אם אתם שותים הרבה אלכוהול, מעשנים, אוכלים ג'אנק פוד או מזון דיאטטי עמוס ממתיקים מלאכותיים, נוטלים תרופות באופן קבוע או אוכלים באופן לא מסודר – אלה סיבות לעשות ניקוי רעלים מדי פעם".

ולמה באביב?

“זה לקוח מהרפואה הסינית, שלפיה הכבד בשיא החוזק שלו באביב. אבל אם אתם רוצים להתנקות כמו הסינים, תשכחו ממיצים. הניקוי הנפוץ שלהם כולל שליש כוס של שמן זית ולימון מדי בוקר ובמהלך שאר היום רק אורז מלא ומש. מי שחייב גיוון יכול להוסיף ירקות ירוקים ותפוחים".

אז הגיע הזמן להודות באמת – אנחנו לא עושים ניקוי רעלים בשביל הבריאות אלא כדי להשיל עוד קילו־שניים, או כדי להתחיל דיאטה בשיטת התורכי הקר. ניקוי אמיתי יקרה אם תתמידו בתפריט מאוזן ומגוון לאורך שנים. מבאס, הא? ובכל זאת, חלקנו זקוקים לשינוי הדרסטי הזה כי הוא עובד עלינו ברמה הפסיכולוגית, הוא עושה “קאט" לחיי היומיום וגורם לנו לאתגר את עצמנו ולהרגיש בלתי מנוצחים. אם שלושה ימים של מיצים או אורז גורמים לאדם להרגיש גאה בעצמו, קשה שלא לעודד זאת. רק חשוב לזכור – אם חוזרים לתפריט הדוניסטי מיד אחרי הניקוי, לא השגתם דבר. “זו לא ירידה אמיתית במשקל", מסבירה שפר, “אלא איבוד נוזלים או שריר שמתפרק. חשוב לזכור גם שכשהגוף לא מקבל חלבון זה יכול להאט לו את המטבוליזם לטווח הארוך". שפר ממליצה על חודש של ניקוי שכולל פחמימות, חלבונים ושומנים, אך מצנזר מוצרי חלב, גלוטן או סוכר לבן. נוסף על כך, זו הזדמנות טובה לגלות אם יש לכם רגישות לסוגים מסוימים של מוצרי מזון ולתת למערכת העיכול מנוחה מהם. מה עם קפה? אני שואלת את שפר בקול רועד. “מותר קפה, רק בלי חלב", היא עונה. תודה לאל.