זכויות אדם או כסף?

מקובל לחשוב שאם יש פיסת גן עדן עלי אדמות, חבל ארץ בראשיתי ובלתי מקולקל - הרי שזה האמזונס. ואולם, מבחינת חברות אנרגיה בינלאומיות מדובר במשאב יקר ערך, וזה עשרות שנים שהן כורות את המחצבים הטבעיים במרחבי יערות הגשם, גם במחיר של פגיעה בקהילות ילידיות החיות שם

ילדים משבטי האמזונס, פרו. צילום: אימג' בנק
ילדים משבטי האמזונס, פרו. צילום: אימג' בנק
10 במרץ 2014

בדצמבר האחרון ביקר פרופ' ג'יימס אנאיה, חוקר מיוחד של האו"ם לזכויות עמים ילידים, בחבל לורטו (Loreto) שבפרו לצורך בחינת ההשפעה של פעילות הכרייה התעשייתית על התושבים באזור.

"זיהמו אותנו במשך 40 שנה", אמר אורליו צ'ינו, נשיא פדרציית בני הקצ'ואה של נהר הפסטזה (FEDIQUEP), במפגש שקיים אנאיה עם תושבים במהלך ביקורו. "הם הבטיחו לנקות, אבל הם לא ניקו. הם הבטיחו לספק טיפול רפואי לילדים שלנו שסבלו מזיהום, אבל הם לא סיפקו כל טיפול. אנחנו מתים כאן מזיהום".

ואמנם, חודש לפני ביקורו של נציג האו"ם, הטילה הסוכנות להערכה ולאכיפה סביבתית בפרו קנס של יותר משבעה מיליון דולר על חברת האנרגיה PlusPetrol הארגנטינאית בשל זיהום שגרמה שהביא להיעלמותו של אגם קטן באזור.

במסיבת עיתונאים לסיכום ביקורו, סיפר אנאיה כי הוא עד כבר עשרות שנים לבעיות הבריאות של התושבים המקומיים ולפגיעה במקורות המזון שלהם, הנובעות מזיהום הקרקע ומקורות המים. "התאפשר לי באופן אישי לאשר את הבעיות הסביבתיות החמורות באזור שגורמת תעשיית הנפט", צוטט אנאיה על ידי אתר החדשות Peruvian Times. "עמים ילידים בפרו סבלו במשך שנים רבות מההשלכות ההרסניות של פרויקטי כרייה באזוריהם".

הוא קרא לממשלה ולחברות האחראיות להגביר את מאמצי הטיפול במפגעים ולפצות את התושבים המקומיים, והדגיש את החשיבות שבשמירה על זכויות הילידים ובקיום התייעצות פתוחה וחופשית עמם טרם אישורם של פרויקטי נפט וגז הסמוכים למקום מגוריהם.

עם זאת, כשבועיים לאחר ביקורו דווח כי חברת הנפט הלאומית של סין (CNPC) מתעתדת לתפוס שטח בחבל האמזונס הפרואני, המשתרע על פני יותר מעשרת אלפים קילומטר רבוע ומיועד לקידוחי נפט וגז במסגרת עסקה ששווייה נאמד ב-2.6 מיליארד דולר.

נוסף על כך, בינואר התריע ארגון Survival International, העוסק בהגנה על זכויות האדם של עמים ילידים ואוכלוסיות שבטיות, כי הממשלה בפרו עומדת לאשר את הרחבתו של פרויקט הגז השנוי במחלוקת קמיסאה (Camisea) אל אזוריהם של שבטים מבודדים, על אף הדברים שהשמיע אנאיה.