ספרים רבותיי, ספרים

העיירה הוולשית היי און וואי נחשבת לשוק הגדול בעולם לספרים משומשים, וכמעט על כל אינץ' חופשי בה ניצבת כיום חנות ספרים. חוויית קניות מומלצת לעכברי ספרים

צילום: גליה גוטמן
צילום: גליה גוטמן
16 באפריל 2014

הכול התחיל במוחו הקודח של ריצ'רד בות' (Richard Booth), שפתח ב-1961 חנות לספרים יד שנייה בהיי און וָואי (Hay on Wye, www.hay-on-wye.co.uk), עיירה וולשית חביבה עם נהר, בתי אבן, גינות ופרחים. השאר, כמו שאומרים, היסטוריה. היי און וואי נחשבת כיום לשוק הגדול בעולם לספרים משומשים, וכמעט כל אינץ' בה, ובכלל זה אולם קולנוע ישן, טירה מתפוררת ובתים פרטיים, הוסב לחנות ספרים. כישוריו יוצאי הדופן בפרסום עצמי הובילו את בות' להכריז ב-1977 על עצמאות מהממלכה המאוחדת ועל עצמו כ"מלך". הוא מינה "שרים" ואף הנפיק "דרכונים" וסטיקרים למכוניות.

אמנם בות' כבר מכר מאז את החנות המיתולוגית שלו, ששוכנת עד היום בבית מכבי האש ההיסטורי של העיירה, ובדרך הטבע העיירה התמסחרה מעט וצצו בה גם חנויות לענתיקות וגלריות למיניהן, אך גם בעידן הטאבלטים והקינדלים היי און וואי נותרה גן עדן לחובבי ספרים משומשים ולתולעי ספרים באשר הם.

להסניף ריח של ספרים

אנחנו טיילנו יום שלם בחנויות השונות ושוטטנו על רצפות עץ חורקות, בין מדפים העמוסים בספרים על כל נושא שבעולם – ממדע בדיוני והיסטוריה, טבע, נוף וגננות ועד בישול וספרי ילדים. מיששנו, הסנפנו, קראנו וקנינו ספרים משומשים. אי אפשר היה לעמוד בפיתוי. רק המחשבה על עודף משקל קטלני במזוודה עצרה בעדנו. בחצרות של חנויות רבות עומדות ארוניות עם מדפים גדושי ספרים. הקונים הישרים מתבקשים לשלשל לתוך קופסת פח 50 פני תמורת ספר בכריכה רכה ופאונד תמורת ספר בכריכה קשה, ואיש אינו חולם לבדוק. זוהי בריטניה (בעצם וויילס) הכפרית במיטבה.

רוב החנויות אינן ממוחשבות, אך ברובן המכריע הספרים ממוינים על פי נושאים וסדר האלף-בית האנגלי, והמוכרים חביבים ולרוב נכונים ויודעים לסייע. פריקים של ספרים משומשים יכולים לבלות פה ימים וחודשים, ומי שזקוק לאוויר צח מוזמן לצאת ולשוטט לאורך נהר וואי, בירוק של שדות החיטה, בין עצי צפצפה, ערבה ואלון, ארנבים עם זנבות לבנים, שועלים וציפורים.

_________________________________________________________________

גליה גוטמן – עיתונאית וטיילת