עיר עם תחתית

"קרטל", תערוכת אמנות רחוב מרתקת, מגיעה לעיר התחתית של חיפה

"סקס פיקניק". ברוקן פינגאז
"סקס פיקניק". ברוקן פינגאז
10 באוגוסט 2014

אמנות רחוב צוברת פופולריות חסרת תקדים בשנים האחרונות, וכיום היא נחשבת לאחד הז'אנרים המשפיעים ביותר בזמננו על עולם האמנות המסורתי. גלריות ומוזיאונים ברחבי העולם מציגים יותר ויותר אמנים שהגיעו מרקע של סטריט־ארט וגרפיטי.

ציור קיר של ברוקן פינגאז
ציור קיר של ברוקן פינגאז

בחודשים האחרונים קורם עור וגידים אחד הפרויקטים המרתקים שנראו בארץ בתחום האמנות האורבנית. הפרויקט, "קרטל" שמו, יתקיים במיקום מדהים בעיר התחתית בחיפה, בבניין שאכלס בעבר את המועדון החיפאי המיתולוגי החורבה. "קרטל" הוא פרי שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין גופים שונים: עיריית חיפה, מינהלת העיר התחתית, בעלי המבנה – האדריכלים דרור אבירם ומיכל קוצ'יק – שתרמו אותו לשימוש זמני לאמנים; לבין קבוצות פעילות בעיר – מוזיקאים, אמנים ואנשי לילה שמניעים את התרבות העצמאית בחיפה.

ארוטיגרפיה. ברוקן פינגאז
ארוטיגרפיה. ברוקן פינגאז

במהלך החודשים הקרובים יפתח הקרטל יפתח את שעריו בסופי שבוע, אחת לשבועיים, ובמהלכם יציגו את יצירותיהם אמני רחוב מקומיים לצד אמנים בינלאומיים ידועים שיגיעו מכל העולם לספוג את האנרגיה המיוחדת של חיפה, להטביע את חותמם בציור על קירות המבנה החיצוניים. התערוכות ילוו בפסקול מוזיקלי חי ובאירועי תרבות מגוונים.

סקס תחילה

הסופ"ש הראשון של "קרטל" (14.8־17.8) ייפתח בתערוכה "סקס פיקניק" של ברוקן פינגאז – קבוצת אמני רחוב חיפאים שפועלים בעיר כבר יותר מעשור. זוהי תערוכת היחיד הראשונה של הקבוצה, ובה יציגו עבודות חדשות בגלריה, יציירו על קירות המבנה וכן ישיקו את הפנזין הארוטי החדש שלהם. התערוכה מגיעה לחיפה לאחר שהוצגה בלונדון בחודש שעבר, שם זכתה להצלחה רבה. לצד העיר חיפה, חברי הקבוצה פועלים ברחבי העולם ללא הפסקה, ואת יצירותיהם אפשר לראות על גבי קירות ביפן, סין, קמבודיה, מקסיקו, ניו יורק, לונדון ופריז. הם הציגו תערוכות יחיד בוינה, לונדון, ברלין ואמסטרדם. בארץ עבודותיהם הוצגו בתערוכות קבוצתיות במוזיאון תל אביב ובמוזיאון חיפה לאמנות. הפנזין החדש יצא במהדורה מוגבלת של 400 עותקים ממוספרים שהודפסו בלונדון בדפוס ריסוגרפיה ויוצע למכירה בתערוכה. במהלך סוף השבוע הראשון יתארחו יותר מ־20 די.ג'ייז בחלל של הקרטל, עם ליין אפ גדוש ומגוון בכל ערב. בין היתר יתקלטו פרי דה רובוטס (ארצות הברית), מיילורד סאונד, וולטר, ריג'וייסר, אגוזי, כלבתא, איזי ריידר ואחרים.

"קרטל", הנמל 10 חיפה, 14.8־17.8. חמישי 19:00, שישי 21:00, שבת 18:00