אברם בר הירושלמי סגר את שעריו

האברם בר הפך בשבע שנות פעילותו לתחנת תרבות ירושלמית אמיתית. רגע לפני שהוא מפסיק לפעול, שאלנו את בעליו למה החליט לסגור ומה התוכניות להמשך

29 באוגוסט 2014

כמיטב המסורת הירושלמית, גם בצהרי היום (29.8) קיבלו את השבת באברם בר נינו ביטון ותזמורת המגרב. אלא שהפעם לא ציינו שם רק את סופו של השבוע, אלא את סופן של שבע שנות פעילותו של המקום, שנסגר לאלתר לאחר מסיבת הפרידה שנערכה במוצ"ש.

במבט לאחור, שבע שנותיו של האברם בר נדמות כזמן רב בהרבה. ממשכנו המרכזי אך האינטימי בכיכר דוידקה ברחוב יפו, תפס לעצמו האברם בר משבצת תרבותית ייחודית כל כך, שקשה לדמיין את העיר בלעדיו. בית קפה שהוא גם בר, המעניק במה לאמנים הנבחרים בקפידה, לא מהמיינסטרים אך עדיין אמנים הממלאים את המקום מדי ערב בדבר החיוני הנקרא קהל – מצרך לא מסובסד במונחים של שוק התרבות הירושלמי.

"תפיסת העולם של אברם במשך השנים הייתה הענקת במה ליוצרים צעירים, שבעינינו נחשבו לאיכותיים ואמיתיים, ורצינו לקחת אותם מהשוליים ולשימם במרכז" מספר בעל המקום יוסי ואזנה. ואזנה, שמגיע דווקא מן העולם העסקי, הפתיע אפילו את עצמו כאשר פתח את אברם בר לפני שבע שנים. הוא קנה את "החנות ברחוב יפו" כפי שהוא מכנה אותה, וניסה להשכירה. באמצע התהליך החליט לאתגר את עצמו ולפתוח במקום בית קפה משלו. בתחילת הדרך הוקצה ערב אחד בשבוע למוזיקאים. מהר מאוד ראה ואזנה כי טוב, והאברם הפך להיות בית שני למוזיקה חיה וחובביה. "אומרים שכדי להצליח בעסקים דרוש לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן. כיכר דוידקה היא אולי ההפך הגמור מזה. ובכל זאת, כשהבאנו מוזיקה- באו אנשים. האברם הצליח כי הירושלמים מחפשים אחר תרבות ונהנים ממנה" מספר ואזנה.

בעוד הוא משמש כבעלים, אשתו, נועה מלמד־ואזנה ניהלה את המקום אמנותית, לצד אילון גליץ ובנו של ואזנה, יאיר. שם המקום נבחר גם הוא באווירה המשפחתית – הוא נקרא על שם אביו של ואזנה. "זה עסק מאוד משפחתי, אבל מעבר לרומנטיקה הזאת, אני איש עסקים. המקום פרנס לא מעט אנשים במשך השנים, אבל כעת הגענו לנקודה שבה עלינו לחשוב לאן ממשיכים", הוא אומר.

מה הוביל לנקודה הזאת ולהחלטה על סגירת המקום?

"זה תהליך די מורכב. האברם בר בנוי משני עסקים שמתנהלים במקביל – האחד מסעדה והשני הפקה מוזיקלית. שניהם דורשים הרבה רצינות והשקעה, וכל כמה זמן הצוות נשחק, וצריך להכשיר אנשים נוספים. הגעתי למסקנה שאין לי עניין להכשיר עוד עובדים בקונסטלציה הנוכחית, כשאני הבעלים היחידי של המקום".

יש קונסטלציה אחרת שבה תראה את המקום ממשיך לפעול?

"חשוב לציין שהאברם עצמו נשאר בידינו. כלומר, נמשיך את העשייה של המקום דרך מוסדות אחרים. המון אנשים מתעניינים כרגע, והוצעו לנו שיתופי פעולה עם עמותות שונות, כאלה שבעבר לא הסכימו לעבוד איתנו כעסק פרטי. אנחנו שוקלים גם להיות שותפים פעילים בהקמה של מקום גדול יותר".

ובינתיים, עד שההמשך יבוא, חגגו באברם בר את ערבי הסיום. נינו ביטון ותזמורת המגרב הגיעו לקבלת שבת אחרונה עם המוזיקה האנדלוסית שכה נקשרה עם המקום ועם לקוחותיו. במוצ"ש הופיעה להקת פריצת דיסק למסיבה אחרונה בהחלט, עם תקלוט של יקיר המקום DJ Jama Selector. המשך, כך נקווה, יבוא.

29.8 14:00
30.8 22:00
אברם בר, יפו 97 פינת כי"ח, כיכר דוידקה, ירושלים