"ברברה" חוקרת את תפיסת הנשיות בעולם שסוגד לברביות

תערוכה קבוצתית חדשה בגלריה כורש הירושלמית מבקשת להבין כיצד משפיעה הבובה המפורסמת בעולם על נקודת המבט של גברים ונשים

"דיוקן עצמי עם כתפיות" - עבודה של דן אורמיאן מתוך "ברברה"
"דיוקן עצמי עם כתפיות" - עבודה של דן אורמיאן מתוך "ברברה"
29 בינואר 2015

מבט ביקורתי על הדימויים שמקיפים אותנו מילדות יכול, אולי, למתן את הצקצוקים על "הנוער של היום" ועל הדור שקדם לו. הנסיכות של דיסני (והנסיכים שלצידן), תהליך הכוסיפיקציה שעוברות דמויות בסדרות ילדים כמו דורה החוקרת או תותית ובערך כל פרסומת בטלוויזיה הן רק כמה דוגמאות על קצה המזלג. בגלריה כורש בירושלים תיפתח היום (חמישי, 29.1) תערוכה העוסקת בקשר בין בובת הברבי לתפישה העצמית, החברתית והסביבתית של נשים – גם בעיניים גבריות. "אין כמעט בובות ברבי בתערוכה", מסבירה ורד חדד, מקימת הגלריה והאוצרת הראשית. "היא עוסקת בתפיסת הנשיות בעולם הצרכני שלנו. הברבי כרעיון, נקודת מוצא או מחקר. הבובה הזאת מייצגת המון דברים בתפיסת היופי ובאיך שאנחנו רוצות לראות את עצמנו, אבל היא גם מאפשרת בדיקה של זהות נשית, של שחרור, אפליה, אלימות ומגדר".

רינת שניידובר- "ללא כותרת 1"
רינת שניידובר- "ללא כותרת 1"

מה התערוכה מחדשת בשיח הזה?

"בעיקר את נקודת המבט. אין בה משהו מובהק ומוחלט, אלא היא מציגה כל מיני אופציות לקריאה של הנושא. כל עבודה מייצרת נקודת מבט אחרת על הנושא ומביאה את הסיפור של האמניות והאמנים. לא אמרנו להם 'תחשבו על נשים', אלא היה הסבר היסטורי על ברבי ומה היא עשתה ונתנו להם להתמודד עם שאלות כלליות. לא להגיד משהו על רק נשיות, להיפך".

התלבטת אם להכניס אמנים גברים לתערוכה?

"לא היתה לי דילמה. העיסוק בזהות הנשית הוא לא בלעדי לנשים – יש אמן אחד שעשה דיוקן עצמי כאשה, לדוגמא. זאת לא תערוכה של נשים על נשים, ואת התפיסות השונות על נשיות לא רק נשים יכולות להציג. נקודת המבט של גברים על הנושא שונה – דווקא האמנים הראו את הנשיות בצורה יותר בוטה וברורה, היה משהו יותר גדול ובוטה בהתייחסות שלהם לנושא".

באירוע הפתיחה הייחודי יוכלו המבקרים להיות חלק מעבודת מיצג, ובעזרת מאפרת ופאות בלונדיניות יהפכו לבובות ברבי בעצמם. כך הם יוכלו לנסות לענות בעצמם על השאלה שמציגה התערוכה: אם היית צריכה להיות ברברה, איזו ברברה היית? "מה שאולי היית מצפה למצוא שם באופן סטיגמטי, כמו התעסקות ביופי, לא נמצא שם. אחד האתגרים כאוצרת היה לא לבחור את העבודות הברורות מאליו, כי זאת היתה הכוונה: לא לספק תשובות, אלא נקודת מבט חדשה".

"ברברה", גלריה כורש. כורש 14, ירושלים. פתיחה: 29.1 (חמישי), 19:00