תשע שנים טובות

תשע שנים אחרי שהוקם, סוף סוף מוכר האינקובטור בירושלים כתיאטרון רפטוארי וזוכה לתקצוב המתאים. המנהל אריק עשת מסביר עד כמה זה חשוב

אריק עשת
אריק עשת
1 בינואר 2014

לפני שש שנים הציב לעצמו תיאטרון האינקובטור מטרה: להפוך לתיאטרון רפרטוארי. כעת, כשמאחוריו תשע שנות פעילות, הכירה סוף סוף המועצה לתרבות בישראל בתיאטרון הירושלמי בניהולו של אריק עשת כתיאטרון ככזה.

בשנים האחרונות עמד התיאטרון ואף עלה על דרישות המועצה לקיים יותר מ-200 הצגות בשנה ושתי הפקות שנתיות חדשות. עם הצגות שהפכו לקאלט מקומי כמו מחזה הראפ הבלשי "העיר הזאת", "פרה קדושה" הסאטירית, ו"פפפפפפ" שזכתה בפרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל עכו, יכול כעת התיאטרון לצאת ממעגל הפרינג' ולהבטיח את התרחבות הפעילות שלו, בין השאר בעזרת העוגן הכלכלי שמספק התואר החדש.

"זה לקח לנו כמה שנים טובות, אבל הבנו שאם לא נמסד את 'האינקובטור' לא נוכל ליצור מקום יציב שיכיל פעילות מספקת ומקומות עבודה עבור בוגרי בתי הספר לאמנות בירושלים", אומר אריק עשת, מנהל התיאטרון. עשת, שהקים את בית הספר למשחק הירושלמי "ניסן נתיב" ושימש כמנהל הפדגוגי שלו במשך 25 שנה, הקים את "האינקובטור" תחילה כמקום שיעניק במה לבוגרי בית הספר.

הבית הראשון שלו היה בצוללת הצהובה, ולאחר מכן התגלגל סביב פאבים בעיר עד שצבר רפרטואר עשיר שהיווה את הבסיס לתיאטרון. לפני כשנה וחצי האינקובטור מצא את משכנו הקבוע בבית מזי"א, שם הוא פועל עד היום יחד עם תיאטרון פסיק וקבוצת התיאטרון הירושלמית.

אריק עשת, אתה רואה עלייה במספר הסטודנטים שבוחרים להישאר בעיר מאז תחילת הפעילות של האינקובטור?

בהחלט רואים שיפור במספרים. היום פועלים בתיאטרון כמעט 50 שחקנים, ולמרות שלא כולם מתגוררים בעיר, בכל זאת כשבוגר מסיים את ניסן נתיב יש לו כתובת. בנוסף, אנחנו מעודדים גם פעילות נרחבת יותר עבור בוגרי המוסדות הנוספים בירושלים, כמו האקדמיה למוזיקה ובצלאל".

מה ישתנה בתיאטרון בעקבות המעמד החדש של תיאטרון רפטוארי?

"בשנים האחרונות אנחנו בין כה וכה פועלים כתיאטרון רפרטוארי בזכות עצמנו. עכשיו פשוט נוכל להעצים את הפעילות שלנו, שמתאפיינת בחדשנות, בהומור, ובפעילות דינמית בירושלים. בחודשים הקרובים גם נצא לחו"ל עם "העיר הזאת" שתרגמנו לאנגלית והוזמנה לארבעה פסטיבלים בצ'כיה, ויש כבר דיבור על הופעות בפולין ובניו יורק".