משנים סטטוס

הסיבות לא לגמרי ברורות, אבל המספרים כן: בשנה האחרונה חלה ירידה בהיקף השימוש בפייסבוק בקרב הצעירים. האם מדובר בתחילת הסוף?

מחפש חברים. מארק צוקרברג
מחפש חברים. מארק צוקרברג
13 בנובמבר 2013

קשה לדמיין את החיים שלנו היום בלי פייסבוק, אבל מתברר שיותר ויותר צעירים בהחלט מצליחים להסתדר בלי. נכון שזה עדיין קצת מוקדם כדי להזמין את הרבי לקרוא קדיש על פייסבוק, אבל לראשונה בהיסטוריה הקצרה של החברה נעצרה הגדילה בהיקף המשתמשים במדינות המערב. אם מסתכלים מקרוב על המספרים רואים את מה שבאמת צריך להדאיג את החבר'ה בפאלו אלטו, וזה שהנוער – ואולי יותר משמעותי הטווינרים, בני ה־11־12 – כבר לא נכנסים לרשת החברתית הגדולה בעולם כמו פעם. זה קרה ליאהו, שרק לפני עשור אי אפשר היה לדמיין את האינטרנט בלעדיה, זה קרה למייספייס, שהייתה הרשת החברתית הכי גדולה, ועכשיו אולי גם פייסבוק בדרך למטה.

המחקרים האחרונים מעידים בבירור על ירידה בהיקף השימוש בפייסבוק, ומדברים על צניחה של 4־5 אחוזים. פרט לכך, דו"ח של בית ההשקעות פייפר ג'פרי מראה שלראשונה איבדה פייסבוק את מעמדה כרשת החברתית הכי חשובה לבני הנוער. על פי הדו"ח, בסוף השנה שעברה 43 אחוז מהצעירים הגדירו את פייסבוק כרשת החברתית הכי חשובה, בעוד שכרגע המספר הזה עומד על 23 אחוז בלבד, כאשר טוויטר עוקפת את פייסבוק עם 26 אחוז.

אם כך אין פלא שבשבוע שעבר מנהל הכספים הראשי של החברה, דיוויד אברסמן, הודה ש"בין הרבעון השני לשלישי הייתה ירידה בשימוש היומי, בעיקר בקרב הצעירים" – הודאה לא אופיינית מכיוונה של פייסבוק, אבל כזו שהיא אולי יכולה להרשות לעצמה כשבמקביל היא מציגה רווחים של שני מיליארד דולר ברבעון.

המספרים מדברים על תופעה שמתרחשת בעיקר בארצות הברית, אבל גם זולגת לארצות כמו קנדה, ספרד, גרמניה, צרפת ויפן. האחרונה היא אולי המקרה הכי מעניין: פייסבוק הגיעה באיחור לשוק הרשתות החברתיות ביפן, אבל דרך שיתוף פעולה מוצלח עם מפרסמים היא הגיעה די מהר ל־17 מיליון משתמשים בסוף 2012. כיום המספר הזה עומד על 12 מיליון בלבד, ירידה של כמעט 20 אחוז בפחות משנה. אם היפנים מהווים אינדיקציה למגמות בעולם הטכנולוגי, כנראה שמדובר בסיפור יותר גדול ממה שמספרים הנתונים בארצות הברית. כ

שזה מגיע לישראל, אף אחד לא יודע לנקוב במספרים מדויקים, אבל נדמה שגם כאן הצמיחה המטורפת נעצרה. יניב ויצמן, מנכ"ל חברת teenk המתמחה בשיווק לבני נוער מזהה שינוי גם בארץ. "בארץ אנחנו לא מזהים את המגמה הזו של נטישת חשבונות פייסבוק, אבל אנחנו כן מזהים שיש שתי רשתות חברתיות נוספות שמתחרות על הזמן שהשקיעו בני הנוער בפייסבוק, כלומר נוסף לפייסבוק הם משקיעים היום המון זמן בווטסאפ ובעיקר באינסטגרם, שהפכה למקום העיקרי שבו בני הנוער נמצאים".

להיות כמו כולם

השאלה היא מדוע הגולשים מחפשים את הדרך החוצה מפייסבוק המוכרת והאהובה, והתשובה שמספקים חלק מהמומחים היא הפרטיות, ובאופן יותר ספציפי הגישה המוגברת שמקבלים המפרסמים בפייסבוק לנתוני הגולשים. כל כמה חודשים החברה מפתיעה את המשתמשים בתנאי שימוש חדשים שמאפשרים להם להציג, להשתמש ולסחור ביותר ויותר מידע שמזינים המשתמשים.

כיום כמעט בכל פעם שאתם נרשמים דרך פייסבוק לאפליקציה חדשה, אתם פחות או יותר מאשרים לחברה לראות את כל החברים שלכם ואת מה שהם עושים ברשת. פעם זה לא היה ככה. אולם לא בטוח שלמשתמשים שעוד לא בגיל בר מצווה אכפת בכלל מהעניין הזה. "לדעתי עניין הפרטיות מעניין איזושהי אליטה שמצליחה לייצר כותרות בעיתונים, אבל לאנשים לא באמת אכפת מהפרטיות שלהם", טוען צביקה בשור, מומחה למדיה חברתית. "אני לא חושב שנושא הפרטיות הוא הדבר שפוגע בפייסבוק. התחושה של רוב האנשים היא שאין להם ממש מה להסתיר".

אפשרות נוספת היא שהשוק פשוט גדל ונוצרו אלטרנטיבות חדשות, עדיפות. מלבד טוויטר, נוספו שחקנים כמו אינסטגרם (שנקנתה על ידי פייסבוק אבל בינתיים לא מוזגה פנימה), לינקדין ושירותים כמו סנאפצ'אט. אבל המקרה הכי מעניין הוא של פת' (Path). בניגוד לרשתות החברתיות האחרות, פת' לא מתביישים לחקות את פייסבוק מבחינת התוכן: רשת חברתית שלא מתמקדת רק בשיתוף תמונות (אינסטגרם), בקשרי עבודה (לינקדין) או במיקרובלוגינג (טוויטר), אלא בהכל יחד.

בשונה מפייסבוק, פת' כרגע נמצאת רק במובייל. "פייסבוק במובייל זה מסובך מדי. זה מתחיל קצת לחפור ודי מהר אתה רוצה לעבור לראות תמונות", מתייחס בשור למעבר למובייל. גם ויצמן מסכים כי "50 אחוז מהזמן הצעירים נמצאים בבית ספר – מסגרת שלא מאפשרת להם להיות מול המחשב אלא רק מול הסלולר".

מכת האחים הקטנים

נוסף לכך הם הבינו שפייסבוק כבר לא מספקת למשתמשים את הסביבה הביתית שהייתה שם בעבר. עד כדי כך חשוב להם להראות כמה הם רשת של חברי אמת שהם בחרו להגביל את מספר החברים ל־150 איש. למרות שלקח להם לא מעט זמן להתניע את העסק, המשקיעים זורקים עליהם כעת כסף ומחכים לרגע הנפילה של פייסבוק. "נפילה יכולה להתרחש רק אם יש מתחרה שמשנה את המפה, וכרגע אין עדיין אחד כזה", אומר בשור, "כיום פייסבוק עדיין מכילה את הכמות הכי גדולה של הקשרים החברתיים שלנו, והיא עדיין האפיק שבו הכי קל לרובנו להוציא משהו בתפוצה רחבה יחסית".

אבל יכול להיות שהסיבה העיקרית לנטישה של הצעירים היא פשוטה הרבה יותר – זה פשוט נהיה מקום לא מגניב להסתובב בו. זה שבכל פינה יש פרסומות אולי לא מפריע לצעירים שפתחו מיומנות לצרוך רק את מה שהם רוצים ולהתעלם מהשאר אבל מי בגיל 11 (או בעצם בכל גיל) רוצה לקבל לייקים מההורים שלו ולראות את הדוד שלו, שהתגרש לא מזמן, מנסה לתפוס בחורות בקבוצות מפוקפקות. "זה לא רק האימהות והדודות שעושות להם לייקים", טוען ויצמן, "אלא גם האחים הקטנים. לא סתם בני הנוער נמלטו לווטסאפ ולאינסטגרם. הם פשוט באו בזמן. יש נהירה לפלטפורמות האלו כדי לקיים שיחה מקבילה".

בפייסבוק מבינים את הבעיה ומנסים להגיב, אבל הבעיה היא שהם מתאמצים יותר מדי, ואם יש משהו לא מגניב זה שמישהו מזיע בניסיון לרצות אותך, והטווינרים מריחים את זה מקילומטרים.

רובי קרפ, נערה בת 13 מניו יורק, פרסמה מאמר במשאבל (mashable), שנראה כמו כתב תביעה נגד הרשת החברתית, שבו היא מסבירה למה לאף אחד מהחברים שלה אין שם פרופיל. "פייסבוק צריכים את הנוער, כי הם יודעים שאנחנו נהיה אלה שישאירו אותם בחיים, וזה מלחיץ אותם", היא כתבה שם. "אבל אם אתם כל הזמן מציגים לצעירים את כל הפיצ'רים החדשים, זה פשוט יעצבן אותם והם ימצאו רשת חברתית אחרת".