אבי כץ: "התוכנית העסקית ל-Super Cofix יושבת אצלי במגירה מאז 2002"

מייסד קופיקס, אבי כץ מדבר על כוונתו להקים רשת סופרמרקטים תחת מותג קופיקס בהם כל מוצר ימכר בחמישה שקלים. כץ מסביר לעופר מתן כיצד זה יעבוד במציאות

אבי כץ
אבי כץ
18 בנובמבר 2014

אהלן אבי כץ, הבעלים של רשת קופיקס. השבוע פורסם שאתה עומד לפתוח רשת סופרמרקטים חדשה בתל אביב שבה כל המוצרים יעלו 5 ש"ח. מתי זה יקרה ואיפה יהיו הסניפים?

"זה יקרה באפריל, אחרי פסח, ולגבי מיקום הסניפים אני לא רוצה לפרט. אני עוד במו"מ על המקומות ואם אפרסם אותם זה עלול להעלות את המחיר".

הסברת ל"גלובס" שכל המוצרים יעלו 5 ש"ח ושמוצרים שבסופרים האחרים זולים מ־5 ש"ח יימכרו אצלך בפחות. בעצם זה סופרמרקט של "הכל עד 5 ש"ח", לא?

"לא, הכל יעלה 5. הכל. כל המוצרים יהיו ארוזים, זה הקטע של המקום, ואז אם יש למשל ק"ג מלפפון שעולה ברשתות האחרות 3 ש"ח, אני אמכור אריזה של 2 ק"ג ב־5 ש"ח, וככה בעצם קיבלת ק"ג ב־2.5".

הרעיון הגיע בעקבות ההצלחה של קופיקס, אני משער.

"לא, איזה, זה רעיון שהיה אצלי בראש עוד בימים שהסתובבתי עם המצגת של קופיקס. בסוף המצגת היה כתוב 'לא על הלחם לבדו' וצוין שם שאני מתכנן גם לפתוח רשת סופרמרקטים זולה. אנשים צחקו על זה, 'גלובס' עשו ממני צחוק, והיום תראה איך הם מפרגנים".

המודל העסקי שלך מתאפשר רק כי כל המתחירם אינם מוכרים בזול, לא? כלומר, אם כל הבתי קפה יעברו למכור הכל ב־5 ש"ח, קופיקס תפסיק להרוויח.

"זה שטויות, בטח בענף בתי הקפה. הרי כמה פעמים היית ברחוב, צמא, אבל ויתרת על קניית שתייה כי היה לך רק שטר גדול ומטבע של 5 ש"ח ולא רצית לפרוט את השטר? בבתי קפה זה יעבוד גם אם כולם יורידו מחירים, עובדה. במרכז פתח תקווה יש אזור עם שמונה בתי קפה שונים זה ליד זה, כולם מוכרים הכל ב־5 ש"ח וכולם מרוויחים".

כמה כסף הרווחת השנה מקופיקס?

"חמישה מיליון ש"ח".

מכל 40 הסניפים?

"עכשיו יש 40, בתחילת השנה היו פחות. כולם חשבו שאצא מופסד, מה לא אמרו עליי, ובסוף יצאתי ברווח".

דיברת השבוע על זה שהסופרמרקטים שלך יורידו את יוקר המחיה ושהגיע הזמן לעשות מעשה בנושא הזה. בוא לא ניתמם, אתה הרי איש עסקים ולא פילנתרופ. אם לא היית מרוויח מזה כסף לא היית עושה את כל זה.

"אין בעולם מהלך עסקי שאין לו מניע כלכלי. אדם כמוני, שעשה כבר המון כסף, יכול לבחור אם להפסיק לעבוד עד סוף החיים או לעשות יוזמות לטובת הציבור שיש בהן סיכון אבל יש גם אפשרות לרווח".

אם היית מפסיד השנה חמישה מיליון ש"ח, היית סוגר את קופיקס?

"לא חשבתי לרגע שאפסיד, זה הקטע. כולם אמרו לי שאפסיד, הזהירו אותי, אבל בדקתי את זה 100 פעמים לפני שיצאת לדרך. התוכנית העסקית יושבת אצלי במגירה מאז 2002, זו לא גחמה של כמה חודשים".

ועכשיו, אחרי שהכרזת על הסופרמרקטים שתפתח, קיבלת שוב אזהרות מהמתחרים?

"בטח. אתמול שמעתי את רמי לוי ואת מנכ"ל ויקטורי מזהירים אותי בתקשורת שאני הולך להתרסק ולהפסיד ושאין לסופרמרקטים האלה מודל עסקי ריאלי. להגיד לך שזה לא הדאיג אותי? בטח הדאיג. אבל היום התעוררתי בחמש בבוקר, מודאג, ישבתי על המספרים שוב שלוש פעמים והגעתי למסקנה שאני בטוח בעצמי ושזה יעבוד".