אהלן, דב חנין

אחרי שפרסם הצעת פשרה לפתיחת בתי עסק בימי שבת, שאלנו את דב חנין מה הוא חושב על כפייה דתית וחלוקת הכוח בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי

דב חנין. צילום: איליה מלניקוב
דב חנין. צילום: איליה מלניקוב
2 ביולי 2014

אהלן דב חנין, ראיתי שהצעת בפייסבוק הצעת פשרה לגבי סוגיית פתיחת הסופרמרקטים בשבת. תורנות של מכולות וסופרמרקטים תורנים ברחבי העיר, כמו שעושים עם בתי המרקחת. למה צריך פשרה? למה לא פשוט שהכל יהיה פתוח?

"יש כמה בעיות בנושא הזה. קודם כל יש את ענין העובדים במרכולים, ואנחנו שומעים שיש הרבה עובדים ברשתות השונות שלא מקבלים 150% שכר במשמרות בשבת, כפי שהם אמורים לקבל, מה שיוצר מצב שהם עובדים ביום המנוחה שלהם ומשתכרים כמו ביום רגיל. בנוסף, לחלקם אין בחירה אמיתית האם לעבוד בשבתות או לא, כי בהרבה מקומות אומרים להם שהעבודה היא 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, ואין בחירה בעניין. בעיה נוספת היא המכולות הקטנות, שהן מוסדות חשובים לעיר, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה אורבנית. מדובר בסוג של מוסדות שכונתיים שמהווים גם מקום מפגש ומחזקים את הקהילתיות בעיר. מה שקרה זה שלמרות האיסור של העירייה לפתוח בשבתות, לרשתות הגדולות השתלם לפתוח בכל זאת ולספוג את הקנסות, וכשבית המשפט הכריח את העירייה לאכוף את הענין הזה – היא התירה רק למרכולים האלה לפתוח בשבת, ובכך נוצרה אפליה".

ואם קניתי בשבת ב־AMPM, למה זה אומר שלא אקנה משהו אחר במכולת השכונתית ביום רביעי?

"הרבה תל אביבים עובדים קשה במהלך השבוע ואז עושים קניות מרוכזות בשבת באחת הרשתות הגדולות, אז סביר שהם לא יקנו שוב במכולת במהלך השבוע. תבין, הזכות של התל אביבים לקנות בשבת היא גם חשובה, ולכן הצעתי לעשות סבב בין המכולות והמרכולים, כך שכל עסק – פרטי או רשתי – שירצה לפתוח בשבת, יוכל לעשות זאת בתורנות".

תסכים איתי שאנשים הגיבו השבוע בהיסטריה מוגזמת על הנושא הזה, דיברו על כפייה דתית כאילו אנחנו באייטיז ברחוב בר אילן בירושלים…

"יש בתל אביב חשש אמיתי מכפייה דתית, אני לא מזלזל בחששות של אנשים. בניגוד למה שרבים חושבים, תל אביב היא לא בועה והיא מושפעת מלחצים שונים בחברה הישראלית. הדיון צריך לצאת מהדיכוטומיה של לסגור או לפתוח חנויות, ובמובן הזה ההחלטה של השר יוצרת דיון אמיתי בסוגיית מרקם החיים בעיר בשבתות, וזה טוב".

יש לך ספק שסער עושה את כל זה בשביל הון פוליטי, חנופה לחרדים וכדומה?

"אני לא פרשן פוליטי ופחות מעניינת אותי הפסיכואנליזה של החלטות פוליטיות אלא אנליזה של ההחלטה עצמה. ההחלטה של השר היא הזדמנות לדיון אמיתי בנושאים חשובים כמו תחבורה ציבורית בשבת, פתיחת עסקים בשבת ועוד. אנחנו כתושבי העיר צריכים להרים את הכפפה ולנהל דיון אמיתי בנושא".

היו בחירות לעירייה לפני לא הרבה זמן ונבחרה מועצת עיר. זו לא החלטה של העירייה האם לפתוח עסקים בשבת או לא? מדוע סער מתערב?

"זאת שאלה עקרונית גדולה יותר – מבנה השלטון המוניציפלי בישראל, שעדיין מתיר לשר להתערב בכל דבר. זה המשך של מבנה השלטון המקומי מהתקופה המנדטורית. אני בעד לתת לעיריות יותר סמכויות, על חשבון השלטון המרכזי. בהחלט".