זאב אלקין: "ראש הממשלה צריך לעדכן את הקבינט ולא לפעול מאחורי הגב שלנו"

"חשוב שיתקיים שיח ציבורי על קריסת הרשות כדי שייווצר תהליך הפנמה של מה שעתיד לקרות כאן"

זאב אלקין. צילום: Getty Images
זאב אלקין. צילום: Getty Images

אהלן שר הקליטה וחבר הקבינט זאב אלקין מהליכוד. בעקבות חשיפת ״הארץ״ השבוע שלפיה ישראל מנהלת משא ומתן חשאי להחזרת ערים בגדה לשליטת הפלסטינים, אמרת בזעם שזה נעשה מאחורי גבם של שרי הקבינט. נדמה שזו הופכת לפוזיציה חוזרת, שבה אתה מאגף מימין ותוקף מתוך הקבינט שאתה חבר בו.

״תזכיר לי מתי בפעם האחרונה תקפתי מתוך הקבינט חוץ מהמקרה האחרון״.

רק לפני שבועיים באוניברסיטת בר אילן, בנאום שבו התרעת מפני קריסתה הבלתי נמנעת של הרשות הפלסטינית. אמרת שחייבים להיערך לכך ביטחונית ולהפסיק את ״דיוני הסרק״ שבוחנים אם זה טוב לישראל או לא.

״לא תקפתי אף אחד בנאום בבר אילן, אלא הצגתי את תפיסתי לגבי התסריט העתידי שמצפה לנו ואת התמונה כפי שאני רואה אותה״.

כשאתה אומר שצריך להפסיק דיוני סרק, לא קשה להסיק שאתה מתוסכל ממה שקורה בקבינט, או אפילו מזהה הזדמנות פוליטית להתריע פומבית מקריסת הרשות. כך, אם זה יקרה, יוכלו להגיד שאלקין אמר את זה קודם.

״חשוב שיתקיים שיח ציבורי על קריסת הרשות כדי שייווצר תהליך הפנמה של מה שעתיד לקרות כאן, לפי הערכתי. הצגתי את הדברים בדיוק כמו ששרים אחרים בקבינט מציגים את התפיסות שלהם בכל מיני הזדמנויות״.

אתה חש שדבריך נשמעים בקבינט ומקבלים את הביטוי המקסימלי שלהם?

״עמדותיי ודבריי בהחלט נשמעים, אבל לא תמיד מתקבלים. זה חלק מתהליך דמוקרטי, ואין לי על כך טענות. אני מנסה לשכנע כמיטב יכולתי והבנתי, בדרך כלל בשיח בחדרים סגורים ולפעמים, כשזה רלוונטי, גם באמצעות שיח ציבורי, כשאין בזה סיכון או עברת ביטחון״.

אז כשאתה מגלה שראש הממשלה ושר הביטחון עקפו את הקבינט ולא עדכנו אתכם במשא ומתן חשאי עם הפלסטינים, אתה מסתפק בהוצאת הודעה לתקשורת וממשיך לשבת בקבינט?

״זה אירוע חריג שעוסק בנושאים כמו צמצום הפעילות הביטחונית של צה״ל בשטחי A, דווקא בזמן שהטרור הפלסטיני משתולל. לא אהבתי את זה, בלשון המעטה, ולכן דרשתי משר הביטחון לעצור כל התקדמות בכיוון המסוכן הזה עד שיתקיים דיון מעמיק בקבינט והנושא יובא להצבעה. גם שוחחתי על כך עם ראש הממשלה".

ומה נתניהו ענה לך?

״ראש הממשלה אמר לי שהקבינט לא עודכן מכיוון שהמגעים לא הבשילו״.

אני מבין שהתשובה לא סיפקה אותך.

״נכון. בנושא כזה רגיש היה צריך לעדכן את הקבינט ולא לפעול מאחורי הגב שלנו״.