בני ציפר: "הצרפתים מחורבנים, לכן לא חלמתי לגור בצרפת אף פעם"

בני ציפר הפרנקופיל אומר שיש בישראל רצון גדול להשתתף בצער של מי שאינו ממש בצער, וחושב שסלבוי ז'יז'ק צדק כשאמר שהטרור הוא חלק מהשיטה הניאו קפיטליסטית

בני ציפר
בני ציפר
19 בנובמבר 2015

אהלן בני ציפר. בתור פרנקופיל, אתה יותר עצוב מאחרים על הפיגועים בפריז?

"לא, ממש לא. אני חושב שגם הצרפתים לא כזה מבואסים כמו שאנחנו חושבים. יש בישראל רצון גדול להשתתף בצער של מי שאינו ממש בצער. הרי בצרפת אין את הסולידריות הזו שיש בישראל, אנשים לא ממהרים לדבר אחד עם השני על מה הם מרגישים וכו', זה מקום שבקושי לשכן אומרים שלום. אז התקשרתי לחבריי בפריז לדרוש בשלומם והם די הופתעו מהשיחה שלי, וממש לא נשמעו בדיכאון".

[tmwdfpad]

כל ישראלי שיודע לחבר שני משפטים בצרפתית הפך השבוע למרואיין מבוקש. גם אתה?

"האמת שלא. היום (שני) הייתי אצל לוסי אהריש ודיברתי על זה עם דניאל בן סימון, אבל לא מעבר. את דניאל דווקא הזמינו הרבה. זה פתטי לגמרי בעיניי, זה אובר התעסקות שמראה עד כמה אנחנו מושפעים מהאמריקאים, כי ככה בדיוק הם התייחסו לפיגועים ב־9/11".

אתה חושב שאת בן סימון הזמינו יותר כי הוא לא מקורב לביבי?

"לא חושב, לא נראה לי. אה, גם דיברתי בתוכנית הרדיו של מה שמו, נו? חנוך דאום".

הדיבור הרווח בכל תוכניות הטלויזיה בארץ הוא שסוף סוף הצרפתים למדו על בשרם מהו טרור ויפסיקו להיות נאיבים. אתה קונה את זה?

"זה ממש דבר טיפשי לומר כי הצרפתים לא למדו היום מהו טרור, הם סובלים מטרור כבר כמה שנים טובות, ואל תשכח שעוד בשנות ה־60 היו בפריז פיגועים של אלג'יראים. אז נכון שהממשלה הצרפתית הפציצה אתמול באופן כבד יותר את הכוחות של דאע"ש בסוריה, פשוט כי זה הדבר היחיד שיש לפרנסואה הולנד לעשות. מה הוא יעשה? מי שכתב מאוד מעניין על הסיפור הזה הוא סלבוי ז'יזק. הוא טען שהטרור הזה הוא חלק מהשיטה הניאו קפיטליסטית ושבשביל לתחזק את השיטה ולהמשיך לקיים אותה צריך פיגועים כאלה. השמרנות צריכה שמדי פעם יבואו מטורפים מתוך אלה שלא חלק מהמשחק כדי לחזק את התחושה שהכי טוב לא לשנות כלום ולהשאיר את המצב כפי שהוא".

בניגוד להנחה הישראלית שהפיגועים יגרמו לצרפת להעמיק את המעורבות הצבאית שלה בסוריה, אולי זה יגרום דווקא לאפקט הפוך והעם הצרפתי ילחץ על ממשלתו להפסיק להפציץ שם כי זה לא שווה? זה הרי מה שקרה בספרד אחרי הפיגוע במדריד ב־2004.

"זה גם יכול לקרות, אם כי העם הצרפתי מאוד מפולג. המוסלמים, מן הסתם, יתמכו בזה שצרפת תפסיק להפציץ בסוריה, אבל מצד שני הימין מתחזק. זה מזכיר את הנבואה של וולבק בספר שלו, שטרור מוסלמי יביא את הימין לעלות לשלטון ואז השמאל, כדי להפיל את הימין, יחבור למוסלמים, ובסוף, ב־2020 ייבחר נשיא מוסלמי לצרפת והנשים יחויבו ללכת עם חיג'אבים ברחובות".

השבוע האחרון קימבק את המערכון של "החמישייה הקאמרית" על עמנואל הלפרין ויואב טוקר לחיינו. גם אתה קינאת בזמנו בטוקר על הג'וב שלו?

"ממש לא. כיוון שאני תורכי מהדלת האחורית, כלומר צרפתי מהדלת התורכית, כלומר חובב תרבות צרפת מתוקף המוצא התורכי שלי, אז גידלו אותי על האתוס שתרבות צרפת נהדרת, אבל הצרפתים מחורבנים, לכן לא חלמתי לגור בצרפת אף פעם, לא רציתי לחיות במחיצת הצרפתים המעצבנים".