מוטסים עלי: "יש מצב שיחזירו אותי לחולות, אבל אני לא אוותר"

מוטסים עלי, ממנהגי מחאת מבקשי המקלט, השתחרר השבוע ממתקן חולות לאחר ששהה בו למעלה משנה. תפסנו אותו לשיחה

מוטסים עלי, ממנהיגי מחאת הפליטים
מוטסים עלי, ממנהיגי מחאת הפליטים
8 ביולי 2015

אהלן מוטסים עלי, ממנהגי מחאת מבקשי המקלט, ומזל טוב על השחרור ממתקן חולות אחרי 14 חודשים. היועץ המשפטי ויינשטיין הורה לשחרר אותך אחרי שעתרת לבית המשפט העליון, יחד עם עו"ד מהמוקד לפליטים ומהגרים, בטענה שהגשת בקשת מקלט לפני שנה וחצי ועדיין לא קיבלת תשובה מהמדינה, ולכן אין סיבה להחזיק אותך בינתיים בחולות. הישג מדהים.

 "כן, תודה רבה. תאמין לי שאף אחד לא יכול להבין את ההרגשה של לחיות במתקן חולות ואז לצאת משם סוף סוף אחרי שנה וחודשיים, ועדיין, הלב והראש שלי נמצאים עם אלפי החברים שלי שעדיין נמצאים בחולות. אנשים שהגישו כמוני בקשות מקלט ומחכים לקבל תשובה, ובינתיים כלואים אף שלא עשו שום פשע".

[tmwdfpad]

שאר האסירים שמחו בשבילך או שקינאו בך על שאתה משתחרר והם נשארים בפנים?

 "הם שמחו בשבילי, בטח, אבל גם שואלים את עצמם למה אותי משחררים ואותם לא. צריך לשחרר את כל מבקשי המקלט מחולות עד שהמדינה תכריע בבקשת המקלט שלהם, שפשוט ייתנו להם לחיות כמו בני אדם בינתיים. אין סיבה להחזיק אנשים חפים מפשע במתקן כליאה בזמן שהם מחכים לתשובה מהממשלה".

לטובת מי שאינו מבקש מקלט או שלא יצא לו לבקר בחולות, תאר איך נראתה שגרת היום שלך שם.

"היית קם מוקדם, ארוחת בוקר בשבע בבוקר, ואז יוצאים לסיבוב במדבר או משהו, וזהו. המקום הזה תקוע באמצע הכלום במדבר ואין לאן ללכת משם. מותר לצאת מהמתקן ולחזור אחרי כמה שעות אבל זה כל כך רחוק מכל מקום שאין מצב לעבוד, אפילו לא לנסוע לשתות קפה. מדי פעם באו אנשים לבקר אותנו, אבל אנחנו לא הלכנו לשום מקום. מדי פעם קיבלתי אישורים מיוחדים לצאת לתל אביב, בעיקר לבתי משפט, אבל יש שם אסירים שבמשך שנה שלמה לא יצאו לשום מקום. לי יצא לבקר בתל אביב יחסית הרבה לעומת אחרים".

מתוך אלפי הדארפורים שהגישו בקשות מקלט, יש כאלה שכבר עזבו את ישראל. מה קורה איתם?

"כל אחד והסיפור שלו. יש דארפורים שעזבו לרואנדה והגישו שם בקשות מקלט, אבל רק אם הם שיקרו ואמרו שלא הגיעו מישראל, כי מי שהגיע מישראל לא יקבל מקלט. יש לי שלושה חברים שחזרו לדרום סודן ונרצחו שם – שניים בספטמבר 2014 ואחד בפברואר 2015. יש אחרים שלא ברור איפה הם, חלק באירופה בכל מיני מקומות, מנסים להסתדר".

ועכשיו, כשאתה שוב בתל אביב, אתה מתכוון לחדש את מחאת מבקשי המקלט?

"ברור שאני הולך להתעסק בזה. העניין הוא לדרוש פתרון מאורגן לכל מבקשי המקלט ולא פתרון לאדם אחד מדי פעם, כמו שעשו איתי. מלבד זאת, המצב הנורא בדרום תל אביב עדיין לא השתנה, ומבקשי המקלט וגם תושבי השכונות עדיין סובלים".

ואתה לא מפחד שיחזירו אותך לחולות אם תעשה בעיות?

"כן, יש מצב שיחזירו אותי לחולות. אני בן אדם בלי זכויות ומעמד, הם יכולים לעשות לי מה שרוצים, אבל אני לא אוותר".