האנשים, המקומות והסיפורים שעשו את תל אביב: שנות ה־70

לכבוד יום העצמאות, נברנו בארכיונים ודמיינו איך היה נראה Time Out בכל עשור מאז הקמת העיר העברית הראשונה. האם "הסנטר" יצליח להחזיר את רחוב דיזנגוף לימי הזוהר?

חגיגות פתיחת הסנטר. צילום: באדיבות משפחת פילץ
חגיגות פתיחת הסנטר. צילום: באדיבות משפחת פילץ
27 באפריל 2017

מסע תל אביבי בזמן

השנים הראשונות | שנות הֺ־20 שנות הֺ־30 | שנות הֺ־40 | שנות הֺ־50 | שנות הֺ־60 | שנות הֺ־70 | שנות הֺ־80 | שנות הֺ־90שנות הֺ־2000

עירוני

האם "הסנטר" יצליח להחזיר את רחוב דיזנגוף לימי הזוהר?

"רציתי שיהיה לזה ריח של משהו גדול, כמו רוקפלר סנטר", כך מתאר אריה פילץ, שיזם את פרויקט דיזנגוף סנטר לצד פלאטו שרון ומשפחת שמואל, את ההשראה שהנחתה אותו בהקמת הפרויקט. לאחר עיכובים רבים, בהם הקפאת הבנייה במתחם לאחר מלחמת יום הכיפורים, הושלם הפרויקט שהוקם על חורבות שכונת הצריפים נורדיה ונפתח "עידן חדש בדיזנגוף" – לב דיזנגוף (בשמו העברי) שוכן על צומת הרחובות דיזנגוף והמלך ג'ורג' וצפוי לאכלס כ־ 400 חנויות, בית קולנוע, בתי קפה ומסעדות.

האדריכלית עליזה טולדו שתכננה את מרכז הקניות רצתה לאפשר למבקרים הרגשה של טיול עירוני במקום ומכאן המבנה הספירלי בעל השיפועים המתונים. התכנון האדריכלי הייחודי מאפשר לעוברים ושבים מה שתואר כלהזדנגף, שיוכלו לראות ולהיראות בו. החנות הראשונה שתופעל במתחם היא חנות הכלבו המשביר לצרכן, שם יוכלו המבקרים ליהנות ממיטב האופנה מחו"ל ומהארץ.

[tmwdfpad]

האנשים שעושים את תל אביב

דורון אייל

"הגועל שלך הוא יפה בשבילי"

סטטוס: רווק
גיל: 22
כינוי: שולץ האיום
אזור מגורים: בחלונות הגבוהים
תעסוקה: פרפורמר
אזור מגורים: ציר תל אביב־ניו יורק־לונדון

מאיפה אתה במקור?

"תל אביב".

מה הקטע שלך?

"לתחזק סצנת שוליים תל אביבית".

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך.

"אני חולם לפתוח דוכן חולצות בניו יורק".

מה הסטארטאפ שלך?

"מיצג אמנות שבו אני חושף את הישבן בפני קהל ומפוצץ פצצות סירחון".

איפה נמצא אותך בסופ"ש?

"בערבי שירה וסאונד ניסיוניים עם פורטיס, בבית החייל והיכל התרבות, ובמועדון 'הגל החדש'".

תן מילה לחיים יבין:

"אני אומר שהגועל שלך הוא יפה בשבילי".

שולץ האיום (במרכז).
שולץ האיום (במרכז).

סרטים

1979

"דיזנגוף 99" הוא תמונת מראה לדור שלם של תל אביבים אבודים

סקס, אלכוהול ורחוב דיזנגוף הם שלושת עמודי התווך שעומדים במרכז סרטו השני של הבמאי
הצעיר אבי נשר ("הלהקה") שעוסק בשלושה צעירים תל אביבים (גידי גוב, מאיר סוויסה וענת עצמון) העוברים לגור בדירת שותפים ברחוב. הסרט מספק הצצה אל תוך תת המודע הקולקטיבי של הצעירים בתל אביב ואל הוויית חייהם הכוללת צלילה אל חיי הבוהמה של העיר, מרדנות בערכי העולם של "לפני המלחמה" ומתירנות מינית.

במרכז עלילת הסרט עומדת החלטתו השנויה במחלוקת של נתי (גוב) להתפרנס מפרסומת, והוא נעזר בשותפיו כדי להפיק סרטון פרסומת לבירה. הסרט כולל בין השאר את אחת מסצנות הסקס הנועזות ביותר שידע הקולנוע הישראלי – משולש אהבה רומנטי בין נתי לחברתו לשעבר (השחקנית ושדרנית הרדיו גלי עטרי) ושותפתו לדירה (עצמון). הסברה הרווחת היא כי הסרט בחלקו הוא מסמך אוטוביוגרפי של הבמאי.

דיזנגוף 99. מתוך הסרט
דיזנגוף 99. מתוך הסרט

אופנה

לוהטת ומושיטה יד לשלום: הכאפייה כאן כדי להישאר

מהמעשיות האקזוטיות של "סיפורי אלף לילה ולילה" ועד לביסוסה כפריט אופנה בסיסי אצל כל פלמ"חניק שמבין עניין וכסמל לאומי של שכנינו, הכאפייה עשתה דרך ארוכה. לפי "שיכרון עיצובים – אמנות האופנה בישראל" של נורית בת יער, על פריצת הדרך אל מלתחות העיר אחראית המעצבת רוז'י בן יוסף, מעצבת "רקמה", שעוד בשנת 1967, בתום המלחמה, הציגה קולקציה המבוססת על בד הכאפייה ומתכתבת עם "השיק ההיפי". מעבר לטוויסט המקורי שנסכה בבד טעון המשמעויות ראתה בן יוסף ביצירתה גם מעין הושטת יד לשלום לעבר שכנינו.

בן יוסף רשמה הישג מכובד כאשר במסגרת "שבוע ישראל" בניו יורק (1972) התלהבה אלינור למברט, מי ששימשה יועצת הבית הלבן לענייני אופנה, מיצירותיה, ודרבנה אותה לארגן תצוגת אופנה שתארח את נציגי חנויות הכלבו הנחשבות בעולם. כעת מעצבים ישראלים נוספים מצטרפים להצלחה: סימי לדרמן אלבז – כפתנים לצד מערכות מכנסיים בגוון אחיד. הבד יוצר במיוחד במזרח ירושלים ונטבל בגוונים שונים של סלעי אילת. אסתי זיקמן־פוקס ל"גלימה" – שמלות סטרפלס קיציות מבד כאפייה כתום ומכנסי שארוול. קובי יעקובי ל"משכית" – קולקציית שמלות כאפייה המאופיינות במשחקים גיאומטריים.