אלקטרוניקה קלה: השלטים האלקטרוניים חזורים לתחנות האוטובוס

שלטים אלקטרוניים חדשים החלו לצוץ בתחנות האוטובוס בעיר. האם זה יעבוד הפעם?

שילוט אלקטרוני בתל אביב. צילום: אורן זיו
שילוט אלקטרוני בתל אביב. צילום: אורן זיו
27 באוגוסט 2014

בשנים האחרונות הוצבו בתחנות אוטובוס ברחבי ישראל מאות שלטים אלקטרוניים שנועדו להקל על נוסעי התחבורה הציבורית. בשלטים מוצג מידע על מועדי הגעת האוטובוסים באמצעות סימולים גרפיים והמערכת הקולית הכלולה בהם מודיעה על זמן הגעתו של כל קו בשלוש שפות. אחרי ניסיון שלא צלח חוזרים כעת השלטים האלקטרוניים גם לתל אביב, ואולי הפעם באמת נוכל לדעת אם יש זמן להדליק סיגריה או לקפוץ לקיוסק לפני שהאוטובוס מגיע.

בשנת 2010 התרחש הניסיון הראשון. חברת נתיבי ישראל יזמה פרויקט חלוצי שבמסגרתו הוצבו 100 שלטים אלקטרוניים באזור המרכז – מתוכם 19 בתל אביב – אך הפרויקט לא צלח. השלטים לא עבדו כמתוכנן והוזנחו עד שהושבתו לחלוטין. כעת מוחלפים השלטים האלקטרוניים המושבתים בשלטים חדשים לגמרי, וגם יפים יותר, והאחריות בידיה של חברת האוטובוסים "דן".

שילוט אלקטרוני. צילום: אורן זיו
שילוט אלקטרוני. צילום: אורן זיו

"התחלנו את שתילת השלטים החדשים לפני כשלושה חודשים" מספר ירון דורי, מנהל פרויקטים למערכות מידע בחברת דן. "התקנו עד כה כ־150 שלטים ברחבי תל אביב. כרגע אנחנו מתקינים אותם בעיקר בתחנות גדולות, עם תנועת אוטובוסים ערה. את בחירת התחנות שבהן יותקנו שלטים אנחנו עושים עם עיריית תל אביב. הפעימה הראשונה כוללת כ־200 שלטים בכל תל אביב ואני מניח שהחברה תרכוש שלטים נוספים בעתיד הקרוב. השלטים החדשים עוצבו בשיתוף פעולה עם אדריכלי העיר ועם הרבה חשיבה על הסביבה. כל המערכת ירוקה וסולרית, בלי חיבור לחשמל ובלי תשתיות. בכל עמדה קיים כפתור שיכול להקריא בקול את זמני ההגעה של האוטובוסים".

והם יעבדו טוב יותר מהקודמים?

"כבר עכשיו הם פועלים מאה אחוז, ללא שום תקלות. אין שום סיבה שהם לא יעבדו כמו שצריך. זו מערכת שלומדת בזמן אמת על המיקום של האוטובוסים והיא מאוד מדויקת. אני חושב שזה צעד ענק לתחבורה העירונית. למרות שמדובר רק בשלט שאומר לך תוך כמה זמן האוטובוס מגיע, זה ממש משנה עולמות".