ביי, אלטזעכן: רתימת עגלות לבעלי חיים תיאסר בקרוב

תקנה האוסרת על תנועת עגלות הרתומות לבעלי חיים תיכנס לתוקפה החודש. לא ייכללו בתקנה - קיבוצים ומושבים, וכן סוסים המשמשים להסעת תיירים

סוסים. צילום: Shutterstock
סוסים. צילום: Shutterstock
24 ביוני 2015

 

תקנה חדשה של משרד התחבורה, האוסרת על תנועת עגלות שרתומות לבעלי חיים, תיכנס החודש לתוקף. שר התחבורה ישראל כ"ץ חתם על התקנה לפני כחצי שנה, לנוכח דיווחים וטענות חוזרים ונשנים מצד עמותות בעלי חיים כי החיות המשמשות עגלונים נתונות להתעללות ולהזנחה קשות. במשרד התחבורה החליטו להמשיך לאפשר את השימוש בסוסים להסעת תיירים, למרות התנגדותן של העמותות. השימוש בבעלי חיים להובלת משאות יוּתר גם בשטחי קיבוצים ומושבים.

עמותות בעלי החיים ניסו במשך שנים לקדם חקיקה שתאסור על השימוש בבעלי חיים להובלת משאות. השחקנית אורנה בנאי, בעת ששימשה כחברת מועצה בעיריית תל אביב, ניסתה אף להוביל עם עמותות הכל חי ותנו לחיות לחיות חוק עזר עירוני דומה לתקנה החדשה, אך הניסיון לא צלח. בשנים האחרונות הגבירו העירייה והמשטרה את האכיפה כלפי עגלונים, הידועים גם בכינוי "אלטזעכן", וכיום על פי ההערכות נותרו בעיר רוכלים מעטים שמשתמשים בסוסים וחמורים.

עם זאת, בעמותת הכל חי מציינים: "חמורים עדיין מנוצלים בישראל להובלת רהיטים, פסולת מתכת, תוצרת כבדה כדוגמת אבטיחים אל השוק ובגדים ישנים. לעתים קרובות הם מורעבים, מוכים, נאלצים לעמוד בשמש הקופחת ימים שלמים ללא מים וללבוש רתמות שאינן מותאמות כראוי ופוצעות את עורם. בדרך כלל הסוסים והחמורים לא מקבלים טיפול וטרינרי. בסוף הקיץ, או כאשר הם הופכים חולים מדי בשביל לעבוד, הם פשוט ננטשים. חלקם מתמוטטים ברחובות, עדיין רתומים. אנו נרגשים ונלהבים מהניצחון במאבקנו נגד התופעה האכזרית והמיושנת הזו; תופעה שאין לה מקום במדינה מודרנית. כעת נפנה את מאמצינו להבטחת אכיפת החוק בכל מקום במדינה".