בית המשפט הכריע: השכנים יפסיקו להתנכל לבר ה"אנה לולו"

משפחה שרכשה נכס ביפו העתיקה הכריזה מלחמה על הבר אנה לולו, הפועל בקומת הקרקע של הבניין. החודש הוכרע המאבק לטובת הבר

אנה לולו. צילום: ענת מרטקוביץ'
אנה לולו. צילום: ענת מרטקוביץ'
27 בנובמבר 2014

בעידן שבו השיטה הקפיטליסטית דורסת את כל הנקלע בדרכה, השחיתות חוגגת וכל פינה נידחת הופכת בין רגע לפנינת נדל"ן, אין פלא שגם העסקים באזור המבוקש של יפו העתיקה סובלים. העיר העתיקה של יפו מוגדרת החל משנות ה־60 כ"שמורה ארכיטקטונית" האסורה למגורים, כאשר כל הנכסים באזור שייכים לעמידר ומיועדים לשימושים ציבוריים. עם זאת, העלמת עין וניגודי אינטרסים הביאו לשם לפני כשלוש שנים משפחה בעלת אמצעים, שרכשה נכס ברחוב הפנינים 2, קומה אחת מעל הבר אנה לולו. בשנה האחרונה סבלו בעליו ובלייניו מהצקות חוזרות ונשנות של שוטרים, יס"מניקים, פקחי עירייה וחוקרים פליליים, כל זאת ביוזמתם של בעלי הנכס החדשים.

"לפני כשנה התחלנו לחוות טרור מצד בעלי הנכס שממוקם מעלינו", מספר ניב גל, בעליו של הבר, "הם פתחו מולנו חזית משפטית בטענה שאנחנו מרעישים ועקפו למעשה את סמכויות העירייה דרך פנייה לבית המשפט. במקביל, הם שלחו אלינו פקחים ושוטרים בטענות שונות ומשונות, החל מכך שהבר פתוח אחרי השעה 1:00 בלילה ועד סיפורים על מכירת סמים במקום".

בשלב מסוים החליטו הבעלים לפנות לעזרה מבעלי השפעה בעיריית תל אביב וכך הגיעו אל חברי מועצת העיר מיטל להבי, אסף זמיר ואפרת טולקובסקי. "הם הגנו עלינו לאורך כל השנה הזו ועמדו לצדנו בצורה מדהימה", מעיד גל. חברי המועצה לא רק שדחו את טענות בעלי הנכס אלא הגדילו לעשות והרחיבו את היתר הלילה באזור משעה 1:00 לשעה 2:00. "ראיתי כאן סוגיה עקרונית שמשפיעה על האופי העתידי של מתחם העיר העתיקה", מסבירה סגנית ראש העיר, מיטל להבי. "אם ניתן להגדרה של מגורים לגבור על הגדרה של תיירות זה יפתח מקום להשתלטות של בעלי הון על נכסים והפיכת האזור לשכונה סגורה. תל אביב־יפו, על אזוריה המיוחדים, מהווה מקור משיכה לגורמים רבים ורצויים. אחריות העירייה היא למנוע מצב של פגיעה בהתפתחות האזור".

לפני כשבועיים באה הפרשה אל סיומה, כאשר בית המשפט דחה את טענות המשפחה והשופטים קבעו כי מדובר בתביעה שנראה כי עומד מאחוריה אינטרס כלכלי. נוסף על כך, התייחסו השופטים לכך שמדובר באזור שבו מונהגת תקנת תב"ע 606, האוסרת על מגורים. בבר יחגגו הערב (חמישי) את הניצחון במסיבה עם די.ג'יי איל ביזאווי. "אפשר לנשום לרווחה", מסכם גל.