בית המשפט העליון קבע: לא תעוכב אכיפת החוק לסגירת עסקים בשבת

נדחה ניסיונה של רשת טיב טעם לעכב את אכיפת החוק האוסר עליה לפתוח בשבת. בשבוע הבא תצביע מועצת העיר על הצעת חוק מתוקנת בנושא

סופרמרקט. צילום: אימג'בנק/ Getty Images
סופרמרקט. צילום: אימג'בנק/ Getty Images
6 באוגוסט 2014

בקשתה של רשת טיב טעם לבית המשפט העליון לעיכוב אכיפת החוק החדש של משרד הפנים, המחייב אותה לסגור בשבת, נדחתה השבוע. השופט ניל הנדל דחה ביום ראשון האחרון את בקשת הרשת לבדל את החנויות הוותיקות״ הפתוחות בשבתות מחנויות ״חדשות״, ובכך לעכב את אכיפת החוק. המשמעות – סבירות גבוהה יותר כי טענות נגד עסקים שימשיכו לפתוח בשבת, יתקבלו כביזוי בית המשפט, כך גם לגבי האופן בו העירייה אוכפת את החוק החדש.

עו״ד ראובן לדיאנסקי, חבר מועצה והנהלת העיר תל אביב, אמר כי ביום ראשון הקרוב תתכנס מועצת העיר שוב בנושא המרכולים ותצביע על אישור או דחיית הצעת חוק העזר העירוני שגיבשה העירייה, בהתאם להערות של שר הפנים, גדעון סער: ״לפני מספר חודשים העברנו חוק שהסדיר פתיחה של עסקים ומרכולים בשבת, שהתבססה על תמונת המצב הקיימת בעיר, אך שר הפנים סירב לחתום עליה. כעת, שיפרנו את הצעת החוק והפחתנו משמעותית את כמות העסקים הפתוחים בשבת, מ-280 עסקים לכ-140".

ההפחתה ב-50 אחוזים במספר העסקים שיורשו להיפתח בשבת היא כרגע תקוותה היחידה של תל אביב אל מול החלטתו של סער: "ידינו כרגע כבולות באופן כזה שרק השר יכול לאשר את החוק שתקבע המועצה. זה מצער כי זה מחזיר אותנו לימי המנדט הבריטי. מועצת העיר שנבחרה על ידי הציבור התל אביבי לא יכולה לקחת החלטה לגבי תושביה, ומחויבת להתבסס על דעתו של אדם אחד שפועל ממניעים פוליטיים ומשיקולי פריימיריז״, אמר לדיאנסקי.

בינתיים תל אביב מתנהלת כרגיל בשבתות, והעירייה שמצהירה כי אוכפת את החוק החדש, לא ממש מורגשת בשטח. בשבועות האחרונים, מסביר גורם בעירייה, המצב הביטחוני הסיט אותה מלהגביר את האכיפה בנושא, אך בשבועות הקרובים ועד שיתקבל שינוי בחוק – תמשיך האכיפה, ועסקים שלא ייענו להוראת השר להיסגר בשבת, עלולים לקבל צו סגירה. סגן ראש העיר, אסף זמיר, הוסיף: "ביום ראשון הקרוב נאשר הצעת חוק מתוקנת שלתפיסת עולמנו יהיה קשה יותר לפסול מטעמים טכניים ואנחנו מקווים שהחוק יאושר ואופי השבת בעיר תישמר. במידה ולא, כפי שהתחייבנו בעבר, נעתור לבג"צ. הציבור התל אביבי לא ישלים עם פגיעה והתערבות באורחות חייו".