בנט, יש לנו בעיה

סגן ראש העיר נתן אלנתן פנה לשר הכלכלה במטרה למנוע את יישום המהלך שראש העיר מוביל: פתיחת רשתות המזון בשבת

נתן אלנתן
נתן אלנתן
3 באפריל 2014

בשבוע שעבר אישרה מועצת העיר תיקון לחוק העזר הנוגע לפעילותם של עסקים בשבת. התיקון מגדיר רשימה של רחובות ראשיים שבהם תותר פעילות של כ־300 עסקים בשבת, ולמעשה מאפשר את פעילותן של רשתות המזון באזורים מרכזיים בתל אביב גם בשבת. ההצעה עברה ברוב גדול, אף שגם מתוך הקואליציה נשמעה התנגדות. סגן ראש העיר נתן אלנתן (סיעת שגב) – שותף בכיר בקואליציה של חולדאי ומי שסיעתו מייצגת את הקול הדתי־חרדי במועצה – הצביע יחד עם אנשי האופוזיציה נגד הצעת החוק.

אבל אלנתן לא הסתפק בזה. השבוע הוא פנה אל שר הכלכלה, נפתלי בנט, בבקשה שיאכוף את חוק שעות העבודה והמנוחה כפי שהוא מנוסח בספר החוקים של המדינה. החוק אוסר על העסקת עובדים בשבת, ולמעשה לא מאפשר לעסקים גדולים כמו AM:PM להעסיק עובדים בשבת. החוק לא מונע מעסקים קטנים כמו מכולות לפעול בשבת, כי לעתים בעל המכולת גם עובד בה. פנייה זו לשר הכלכלה מעל לראשו של ראש העיר ודאי לא מצאה חן בעיניו, אבל אלנתן לא מוכן לוותר בעניין הזה.

איך אתה מצפה שהפנייה שלך למשר הכלכלה תשפיע על המדיניות?

"אם עד היום כל העסקים שהיו פתוחים בשבת עברו על שני חוקים, היום הרשתות עוברות רק על חוק אחד, הארצי. אם יבוא מפעל ויפעל בשבת ירוצו הפקחים של משרד הכלכלה ויסגרו אותו. גם כאן הגיע הזמן שמשרד הכלכלה יתחיל להפעיל מנגנוני אכיפה. חשוב לי להדגיש שלא מדובר בחוק דתי, אלא בחוק שבא להגן על זכויות העובדים".

איזה הליך לקבלת היתר כזה צריכים עבור אותם עסקים גדולים שרוצים לעבוד בשבת?

"החוק מתייחס בעיקר לעסקים שיש בהם צורך בשבת כמו בתי חולים, משטרה וכו׳. סופרמרקטים יצטרכו לנסות לקבל את ההיתר. אם יכירו בהם אז יכירו, אם לא אז לא".

אתה עצמך אמרת שגם חוק העזר העירוני שאושר הוא בעייתי, מדוע?

"כי אין בו מדיניות שיוונית והוגנת, אלא עשו 'תמונת מצב': איפה שהיו עסקים פתוחים – הם יישארו פתוחים, ואיפה שהעסקים היו סגורים לא תותר פתיחה שלהם. זה בעצם אומר שמי שעבר על החוק יקבל פרס, ומי ששמר עליו ייענש. התיקון הזה לחוק בלתי חוקתי ובלתי מידתי, ומשפטנים אומרים שהם לא רואים איך החוק הזה יעבור".

איך זה מרגיש להיות סגן של ראש שמקדם פתיחת עסקים בשבת, מה שמנוגד לחלוטין לעקרונות שאתה מאמין בהם?

"את העמדה שלי הבעתי במועצת העיר כאשר הצבעתי נגד החוק הזה. מועצת העיר החליטה לאשר אותו, וכאן כבר לא נותר לי מה לעשות. ההצבעה גם לא משקפת את הלך הרוח האמיתי. אני יודע על חברי מועצה שלא רצו להצביע, והצביעו רק בשל המשמעת הקואליציונית. 300 עסקים פתוחים בשבת זה מספר מאוד גבוה. בזמנו עלו הצעות שדיברו על תורניות או על פתיחת עסקים לפי מרחקים מסוימים. אפשר היה לאזן, אך במועצה בחרו לאשר את המצב הקיצון. קשה לי עם זה, ולכן החלטתי לצאת נגד חוק העזר ולפנות לשר הכלכלה. עד היום היה פה איזון וסטטוס קוו שעכשיו פשוט הופרו. אני רק מקווה שהעיר תשמור על השפיות שלה ולא תלך לצדדים קיצוניים".

אם זה ימשיך כך, אתה חושב שתמשיך לשבת בקואליציה?

"המשך הישיבה שלי בקואליציה מאוד תלוי בהחלטת מועצת חכמי התורה. זו החלטה ערכית ולא פוליטית. אם יגידו לי לפרוש אפרוש, אהיה חבר אופוזיציה ואייצג את הציבור שבחר אותי משם. בהחלט יש כאן שיקול של אולי לא להיות שותף להנהלת עירייה שהולכת ומעבירה חוק שהוא נגד התורה ונגד שמירת השבת. מדובר בשאלה כבדה".