האוהלים חזרו לרוטשילד, לפחות בינתיים

שי כהן ביקש לחגוג את יום הולדתו בהקמה מחדש של מאהל המחאה ברוטשילד. האירוע בפייסבוק הבטיח 2000 משתתפים, בפועל הגיעו כמאה

מחאת האוהלים 2.0. צילום: אורן זיו
מחאת האוהלים 2.0. צילום: אורן זיו

שי כהן, פעיל חברתי ומזכיר ארגון כוח לעובדים, ביקש לחגוג את יום הולדתו עם אוהלים ומחצלות על השדרה ברוטשילד, כמו בימי מחאת האוהלים העליזה. "בעוד שבוע אני בן ארבעים ואין לי דירה", קרא לאירוע שפתח בפייסבוק, ותוכנן במקור לכמה עשרות חברים בלבד. האירוע הפך ויראלי, עם למעלה מ-200 איש מאשרי הגעה. בפועל, הגיעו לאירוע כמאה איש, שהקימו בשדרה מאהל קטן שכלל 20 אוהלים ומספר שלטים. הנוכחים ניצלו את תשומת הלב התקשורתית הרבה כדי להעלות לסדר היום את מצוקת הדיור וכן את מצבם הקשה של תושבי גבעת עמל ב' בצפון תל אביב, שפונו ויפונו מבתיהם לצורך הקמת מגדלי יוקרה.

בדף האירוע כותב כהן "אז אני כאן ככה פתאום בן 40, יש לי משפחה מקסימה, המון טוב בחיים ועדיין, ב 16 לחודש אני מוזמן לשבועיים מילואים, הכל יקר מדי ולקנות דירה באזור בו אני חי ופועל עדיין נראה חלום רחוק. כולנו עדיין עובדים קשה מדי ומרוויחים פחות. כולנו זקוקים באמת למהפך בדרך החשיבה והמדיניות הכלכלית והחברתית, אז מתנת יום ההולדת שאני מבקש מכם השנה היא לקחת מחצלת ואוהל ולבוא, לפחות לערב אחד בו אני מבטיח שגם נצחק ונשתה יחד, אבל גם נצעק ונזכיר מי אנחנו ומה אנחנו דורשים".

בשיחה טרום יום ההולדת סיפר כהן כי הרעיון לחגוג כך עלה מתוך שיחה עם החברים והמשפחה ששאלו כיצד הוא רוצה לחגוג את יום ההולדת העגול "השתתפתי בהרבה מחאות בעבר, גם בהתעוררות המבורכת של 2011, וזו התמה שבחרתי כדי לחגוג".

רוטשילד, מופע האיחוד. צילום: אורן זיו
רוטשילד, מופע האיחוד. צילום: אורן זיו

האירוע מתקיים כמובן בצל הבחירות ודו"ח מבקר המדינה הצפוי על מצב הדיור, ובנושא זה יש לכהן אג'נדה מגובשת: "אנחנו נמצאים בקצה של תהליך שהוא לא מחדל או טעות אלא מדיניות שמשרתתת את האינטרסים של השולטים בבנקים ובחברות הבניה (שזה בעצם אותם אנשים). המחירים שהגיעו באזורי הביקוש לרמות לא שפויות נובעים משילוב של אינטרסים של קבוצה קטנה. יש עכשיו מפלגות שמבקשות את האמון שלנו – כל אחת מהן היתה צריכה להציג תוכנית מלאה לפתרון בעית הדיור. השלטון צריך להבין שיש עונש כשהאינטרסים של הקבוצות הקטנות ושל שאר הציבור לא מאוזנים. לציבור יש יכולת למשוך את שיתוף הפעולה ולא לאפשר את הסדר הקיים".

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "עיריית תל אביב-יפו והעומד בראשה רואים חשיבות רבה בשימוש במרחב הציבורי לצורך הפגנה, מחאה וחשיפת מגוון הדעות הקיימות בחברה הדמוקרטית. עם זאת, חשוב להבין שהמרחב הציבורי נועד לשימוש הציבור הרחב, וניהולו לטובת הכלל מחייב עריכת איזונים בין חופש הביטוח לבין זכויות אחרות. מחאת האוהלים הנוכחית נעשתה בתיאום עם העירייה, על שטח וזמן מוגבל".