האקתון לעידוד שימוש בביטקוין יתקיים בתל אביב

קהילת הביטקוין הישראלית תקיים האקתון שיוקדש לפרויקטים הקשורים למטבע הווירטואלי, בתקווה לשפר את תדמיתו הבעייתית

דימוי: Shutterstock
דימוי: Shutterstock
11 במרץ 2015

האתקון (הלחם של מרתון והאקר) של 24 שעות שיתקיים בתל אביב מחר (חמישי, 12.3), מבקש להגביר את השימוש במטבע הממוחשב ביטקוין. המתכנתים והמעצבים שישתתפו באירוע ייצרו במהלכו פרויקטים המוקדשים למטבעות וירטואליים, המשמשים ככסף לכל דבר למרות שאיננו מוחשי.  בסופו של האירוע ייבחרו הפרויקטים המצטיינים, שיזכו בפרס כספי שיינתן, למרבה האירוניה, בשקלים.

האירוע מתרחש כשנה אחרי הפעם הראשונה שרשויות ישראליות התייחסו לסוגיית הביטקוין כאשר בנק ישראל שיגר הודעת אזהרה לציבור מפניו, כיוון שאינו מוכר כמטבע הילך-חוקי. גם ארה"ב, קנדה, רוסיה, סין ומדינות שונות באירופה הזהירו מפני השימוש בו, בטענה שהוא עלול לסייע לארגוני טרור ופשע. עם זאת, בגרמניה למשל, הוא נחשב כמטבע פרטי הניתן לשימוש מגוון של עסקאות. גם במרחב הווירטואלי קיימת מחלוקת לגביו: מצד אחד ישנה אפשרות לתרום לאתרים גדולים כמו ויקיפדיה והמוסד לתוכנה חופשית באמצעותו, וכן יזמים משפיעים כמו ביל גייטס וריצ'רד ברנסון שיבחו אותו בטוויטר, ומצד שני, באתר רכישת הסמים הגדול אי פעם, "Slik Road", ניתן היה לשלם רק בביטקוין. בשנה שעברה התערפל עתידו של המטבע המבוזר עקב נפילת הבורסה הווירטואלית החשובה בעולם לביטקוין, שנפרצה בידי האקרים ונשדדה, דבר שגרם לסגירתה. אם זה לא מספיק ליצירת משבר-אמון בביטקוין, יש לציין כי אחד מעקרונות המטבע הוא שלא יסבול מאינפלציה משום שמספר המטבעות מוגבל, אך תהליך הכרייה יוצר מטבעות חדשים וערך המטבע מאופיין בתנודתיות רצינית בהרבה מכל מטבע אחר.

אם מדובר במטבע כה מפוקפק, למה בעצם צריך את ההאקתון הזה? מאיה זהבי, יזמית המארגנת את האירוע, מנסה להרגיע: "התחרות היא לתרום כלים חדשים דרך ביטקוין בכדי להילחם בכלכלה העכשווית והריכוזית. יש לאנשים איזשהו מחסום פסיכולוגי בגלל שהביטקוין ממותג כל כך רע. אנחנו רוצים להראות שהטכנולוגיה עצמה לא חייבת להיות מבוססת על המטבע הזה ולהרבה אנשים אין בדרך כלל סבלנות לשמוע מעבר לזה. רובנו לא מודעים כמה אנחנו תלויים בגורמים חיצוניים לשם הנוחות, כמו בנקים וחברות אשראי או פייסבוק. רובנו גם מתלוננים על הכוח הזה של התאגידים, כך שהטכנולוגיה של הביטקוין מאפשרת פתיחות, חיסכון בעמלות והטבות פיננסיות שונות".

למה החלטתם לקיים את האירוע?

"השותף שלי ואני ניסנו לגייס משאבים וכסף לפרויקט בתחום הביטקוין שעליו אנחנו עובדים. התגובות השליליות גרמו לנו לחשוב שיש צורך באירוע בו נסביר את המהפכנות שבדבר. בדרך כלל, כשאנשים שומעים את המילה ביטקוין הם חושבים שמדובר חבורת אנרכיסטים. שלא תבין אותי לא נכון, באירוע בהחלט תשתתף חבורה נאה של אנרכיסטים, יש משתתף אחד שהוא מגה-טרול, פעילים פוליטיים קיצוניים, אנשים שקיימים ברשת רק דרך פרופילים פיקטיביים וכו', אבל חשוב לנו להגיד שמאחורי כל הכתבות שיש בתקשורת על הנושא מסתתרת טכנולוגיה שיכולה לעזור לכלכלת ישראל ולשנות את העולם, במידה והביטקוין יהיה נחלת הכלל".

מתחם "לול", רחוב התושייה 12, תל אביב. פתיחה בחמישי (12.3) ב-18:00, פאנל השיפוט בשישי (13.3) החל מ-15:00. לפרטים נוספים