לא סופרים אותם

איגוד אנשי הספר שהוקם השבוע מבטיח להילחם על זכויותיהם של עובדי ענף הספרים בישראל

נשים שאנחנו אוהבים ( לא בקטע מטריד כמובן). רנה ורבין
נשים שאנחנו אוהבים ( לא בקטע מטריד כמובן). רנה ורבין
2 במאי 2013

לאחר שנה של עבודה קשה הוקם השבוע באופן רשמי איגוד אנשי הספר. מטרת האיגוד היא לרכז את כל העוסקים במלאכת יצירתו של ספר, החל מהסופר או המתרגם דרך עורכי מקור ותרגום, מגיהים, עורכים לשוניים וכו', ולהציג חזית מאוחדת במאבק על זכויות העובדים והסדרי שכר הוגנים בענף הספרים.

אחת ממייסדות האיגוד היא רנה ורבין, עורכת, מתרגמת ומבקרת ספרות. ורבין מדברת בתסכול על המכה החזקה שספג ענף הספרים בשנים האחרונות. "יש אלפי עובדים בענף שהם לא סופרים או משוררים וכרגע הם לא מצליחים להתפרנס. התחום שלנו ספג הידרדרות קשה מאוד בתעריפים בשש השנים האחרונות. זה גורם לעזיבה של אנשי הספר את התחום, ואלה שנשארים סופגים בכל חודש קיצוץ בשכר- היום כמעט כולם עובדים עבור פחות משכר מינימום לשעה".

התסכול בענף הספרים הוא דבר ידוע אך המאבקים שהתנהלו עד כה היו ספציפיים מאוד – של איגוד הסופרים, למשל, שנאבק עבור הסופרים או של אגודת המתרגמים שנלחמת עבור כל האנשים העוסקים בתרגום (לאו דווקא ספרותי).

"קולם של העובדים צריך להישמע"

ורבין מסבירה שכמו בכל מאבק, קשה יותר לשבור את מי שעומדים יחד. "הרעיון הוא שכל אנשי הספר יתנו גב אחד לשני על מנת להשיג סטנדרט של משכורות שיהיה משותף לכולנו. כשהסופרים אמרו בשנה שעברה שישבתו אם לא יעבור חוק הסופרים אף אחד לא התרגש מזה. אמרו להם 'אוקיי, תשבתו, אז לא יהיו השנה ספרי מקור'. אבל אם כל פועלי הייצור ישבתו לאף אחד לא יהיה כוח נגדנו, כי אם לא נערוך, לא נתרגם או לא נגיה, לחנויות הספרים לא יהיה מה למכור".

המלחמה הראשונה אליה יצא האיגוד החדש תתקיים כבר החודש. חוק הספרים, שעומד לעבור עכשיו בקריאה שנייה ושלישית, מכיל סעיף בעייתי מאוד לפיו כל הוצאה לאור תתמקח בנפרד עם החנות המפיצה על הנתח שיישאר אצל החנות.

"בין 70 ל־80 אחוזים מהרווחים נשארים כרגע אצל רשתות הספרים, והחנויות הקטנות מיישרות גם הן קו בהתאם", אומרת ורבין. "אין שום היגיון בזה שמי שהשקיע במוצר יקבל הרבה פחות ממי ששם אותו על המדף. קולם של העובדים צריך להישמע בתוך הדבר הזה. אנחנו קוראים לכל מי שעוסק בתחום, כלומר מי שהיה מעורב לפחות פעם אחת בכתיבה, בעריכה, בתרגום, בהגהה או בכל דרך אחרת בהוצאה של ספר, להצטרף אלינו ולהיות חלק מהמאבק על ייצוב השוק ושמירה על תנאי שכר הוגנים".