הולי רולרס: הרולר דרבי הנשי עושה ריקליימינג לספורט האגרסיבי הגברי

קבוצת הרולר דרבי של תל אביב רוצה לעלות ליגה ומבקשת דחיפה קלה מהציבור הרחב

דם, יזע וגלגלים. צילום: אביחי לוי
דם, יזע וגלגלים. צילום: אביחי לוי
22 באפריל 2015

חומה בצורה של ארבע נשים על סקטים מקיפה את המגרש האליפטי. מאחוריהן מתקדמות היריבות, מספיק מהר כדי שזה יהפוך לאסון. כמה מרפקים, מכות אגן – וכולן נופלות. בייב רות'לס מזנקת מעל יריבותיה השרועות על הרצפה, אבל רגע לפני שהיא משלימה סיבוב פורצת למגרש בלוקרית מהקבוצה היריבה ומרסקת אותה על מעקה הבטיחות. הקהל דומם למשך כמה דקות. רות'לס קמה, מסמנת שהכל בסדר והמשחק נמשך. הקהל מריע. הסצנה הזאת לקוחה מהסרט "Whip It" ("תחליקי"), שמספק הצצה חסרת רחמים לרולר דרבי ומגולל את סיפורו של ספורט המגע הבינלאומי שזכה לתחייה מחודשת בתחילת שנות ה־2000 באוסטין, טקסס.

"הסרט באמת עושה לנו יחסי ציבור, הרבה הגיעו אלינו בזכותו", אומרת בר אלדר (26), ממקימות Tel Aviv Derby Girls ושחקנית בקבוצה הפועלת זה שלוש שנים וכוללת 35 נשים. היום הן נמצאות בעיצומו של פרויקט מימון המונים שמטרתו לקחת את הקבוצה צעד משמעותי קדימה. בריף קצר להדיוטות: בכל תחרות יש שתי קבוצות, בכל קבוצה משחקות חמש נשים. שחקנית אחת בכל קבוצה היא ג'אמרית, והיא צוברת נקודות על ידי עקיפת הקבוצה היריבה על המסלול האליפטי. ארבע השחקניות האחרות נקראות בלוקריות ותפקידן הוא לחסום את הג'אמרית היריבה. הספורט אמנם נשמע אכזרי, אבל יש גם חוקים: בלי מרפקים, בלי להכות מאחור, בלי חסימות עם הראש. "זה ספורט מהיר ומלא אקשן, והחסימות מתבצעות בכל מיני מהלכים כמו היפ צ'ק, מכת מותניים. הוא דורש רמת כושר גבוהה וחשיבה אסטרטגית. נורא כיף לצפות בו ויש גם נפילות משעשעות".

בעולם קיימות יותר מ־1500 ליגות רולר דרבי, ובדצמבר האחרון התקיימה אליפות העולם השנייה בהשתתפות 25 מדינות. בארץ זהו הניסיון הראשון להקים ליגה שתשתתף בתחרויות. "המטרה היא לגייס סכום שיספיק לשכירות של שנה באולם סגור ולציוד, אולי אפילו למאמן מקצועי. אנחנו מתאמנות במגרש ההחלקה בספורטק וחשוב שנעבור לאולם עם רצפה ידידותית יותר", מסבירה אלדר. "אנחנו תלויות במזג האוויר והמגרש עצמו מוזנח – יש בו בליטות והוא מתפורר, וזה מצב לא בטיחותי. ליפול על בטון זה לא נעים, והיו לא מעט פציעות. להחליק על פרקט זה הרבה יותר רך, וכשלא מפחדים מהנפילות אפשר להעלות את הרמה. אבל אנחנו רוצות בעיקר להפיק משחק פומבי, שאנשים יוכלו לבוא ולהתרשם".

זה ספורט נשי בעיקר. יש לזה סיבה?

"אנחנו תמיד משוות את זה לכדורסל, שבו קבוצות הנשים פחות נחשבות, וכאן זה דווקא הפוך. זה ספורט אגרסיבי ויש בו ריקליימינג לאגרסיה ולעוצמה. בתחילת הדרך הרבה בנות התלבשו בצורה חושפנית מאוד, דווקא כדי להיראות נשים חזקות בתפקיד עוצמתי ואסרטיבי שעושות מה שבא להן. זה עדיין קיים. הפן הפמיניסטי חזק מאוד בדרבי רולר והוא מעצים. הוא תורם הרבה לדימוי גוף חיובי וחיזוק הביטחון העצמי, ולכל אחת יש מקום בו".

מבט על התשורות שמציעות נשות הקבוצה לתורמים הנדיבים בעמוד ההדסטארט – קפה אורגני, טיפול שיאצו, סשן איפור – רומזת על חתך רחב מאוד של נשים וגברים, כולם תורמים מכישוריהם למטרה המשותפת בסולידריות שקשה לפספס.

השחקניות מגיעות מרקעים שונים מאוד. מה בכל זאת משותף לכן?

"הרבה מגיעות לא בהכרח מאהבה לספורט אלא כי הרולר דרבי מלהיב וכיף להיות חלק ממנו. ההתקדמות באימונים מחזקת ומגבשת מאוד. אין לנו מנהלים, אז כל אחת תורמת בדרכה – ניהול דף פייסבוק, הכוונת מצטרפות חדשות, כספים, אימונים. הן הופכות להיות חלק מהמשפחה מהר מאוד. אנחנו עדיין מחפשות שחקניות ושופטות אגב, וכולן מוזמנות להיבחן".

תל אביב רולר דרבי בהדסטארט