והמונה דופק: פרויקט הרכבת הקלה משפיע קשות על האפליקציות להזמנת מוניות

משתמשי האפליקציות להזמנת מונית מתלוננים על זמני המתנה ארוכים ודחיית הזמנות מצד הנהגים מאז תחילת העבודות על הרכבת הקלה. החברות טוענות: זה בגלל התיירים

גט טקסי. צילום: זיו ממון
גט טקסי. צילום: זיו ממון
2 בספטמבר 2015

בלי ששמנו לב, חודש חלף מאז תחילת העבודות על הרכבת הקלה וכעת – כשהעסקים מאיימים לקרוס והרחובות הקטנים נאלצים להתמודד עם כמות כלי רכב אדירה – נדמה שהפרויקט הגדול של העשור משפיע גם על המוניות בעיר. בתקופה האחרונה מתלוננים צרכנים רבים על קושי בהשגת מונית דרך גט (גט טקסי לשעבר) ואובר – שתי האפליקציות שהפכו להרגל קבוע עבור הנוסעים בעיר.

"בשבועיים האחרונים פשוט בלתי אפשרי להשיג מונית. רוב הזמן אין מוניות זמינות, וגם כשיש, קרה לי כבר כמה פעמים שהנסיעה התבטלה", רוטן לקוח של גט. "לא יודע אם זה באג במערכת או פשוט הנהגים מעדיפים לאסוף אנשים מהרחוב". אסף אברהמי, סטודנט למשפטים, מרחיק לכת וטוען שהוא מרגיש שינוי לאורך כל השנה האחרונה: "באופן כללי יש תחושה שיותר קשה לתפוס מונית בגט. אני לא מרגיש שיש איזשהו הבדל דרסטי מאז תחילת עבודות הרכבת הקלה, לאורך כל השנה זה כך. בגלל הקושי החלטתי לא מזמן לתת צ'אנס לאובר, אבל שם נהגים פשוט מבטלים הזמנות. אולי הם אוספים מישהו אחר בדרך? אולי סתם לא מתחשק להם? אין לי מושג אבל בסוף הלקוחות סובלים".

לנהגי אובר יש אפשרות לבטל הזמנה לאחר שאישרו אותה, אך המערכת מיד מחפשת עבור הלקוח מונית חלופית באופן אוטומטי. א', נהג בחברה, מסביר: "אנחנו יכולים לבטל נסיעות כמה שבא לנו בלי שום חיוב וברור שכולנו עושים את זה. אם אני עוצר לנוסע ברחוב והיעד שלו יהיה רווחי עבורי, אעדיף לקחת אותו במקום את הלקוח של אובר". א' מוסיף כי בניגוד לתלונות הלקוחות, הוא לא חש שינוי בנפח התנועה בחודש האחרון. "חשבנו שיהיה הרבה יותר גרוע. בינתיים יש רק שינויים בנתיבים אבל זה משהו שצריך להסתגל אליו. גם מבחינת כמות נוסעים אין עלייה או ירידה".

ס', נהג עם ותק של שנתיים בחברת גט, מספר על מציאות שונה: "בקיץ הזה יש הרבה יותר עבודה מבדרך כלל. אני לא יודע אם זה קשור לרכבת הקלה אבל אין ספק שאני עושה הרבה יותר נסיעות".
.

לנהגי גט אין אפשרות לבטל נסיעה לאחר שאושרה, אבל גם הם מעדיפים במקרים רבים לעצור ללקוחות שבחרו בשיטה הקלאסית של הנפת אצבע. "ברגע שהתחייבנו לקחת נסיעה אנחנו צריכים למצוא סיבה משכנעת כדי לבטל אותה ולקוות שהחברה תאשר לנו. אם פעם ב… מבטלים נסיעה לא קורה כלום, אבל בטח אי אפשר לעשות את זה באופן קבוע. אני עובד קבלן, על כל נסיעה דרך החברה אני משלם עמלה של 4.70 ש"ח ויש לי זכות מלאה להתפרנס לבד ולאסוף אנשים שעוצרים מונית ברחוב".

בין הלקוחות של גט יש חברות הפקה שמשנעות את צוותיהן הלוך ושוב במוניות החברה. עמידה בלוח הזמנים הוא הבסיס להצלחתן של הפקות טלוויזיה וקולנוע, אך בחודש האחרון מורגש שינוי לרעה בזמינות הנהגים:

"מתוקף תפקידי בחברת הפקות אני מתעסקת עם תכנונים של מסלולי מוניות שאמורים להיות חסכוניים לכמה נוסעים יחד", אומרת אביטל פרידמן, מפיקה צעירה. "לאחרונה המסלולים האלו נעשו מפרכים ומייגעים עבור הנהגים ועבור הנוסעים ואני מקבלת המון תלונות. על פי מה שידוע לי, כמעט כל חברות ההפקה עובדות עם גט ונראה שמאז תחילת העבודות על הרכבת הקלה הם פשוט לא עומדים בעומס. בשעות הפקוקות זמן ההמתנה למונית עשוי להגיע לחצי שעה, ומעבר לאי הנעימות שבדבר זה גם פוגע לנו בעבודה. נתקלתי בהמון נהגי מוניות ממורמרים שמתלוננים על כך שלא משתלם להם לעבוד איתנו בגלל השינויים בתנועה. אני יכולה להבין אותם".

פרידמן מספרת על קושי מיוחד במזרח העיר, שהוא כידוע האזור המנומנם והפחות עמוס של תל אביב: "רק בשישי האחרון ניסיתי להגיע ממזרח לאיילון למרכז העיר. 25 דקות ניסיתי להשיג מונית ולא הצלחתי בשום אופן. זה אולי נשמע מצחיק אבל לרגע הייתה לי תחושה כאילו אני בברלין לפני נפילת החומה ואין אפשרות לעבור ממזרח למערב". לתלונות על חוסר הזמינות בחלק זה של העיר מצטרפת דורית, אם לשלושה המתגוררת בשכונת יד אליהו ומשתמשת קבועה בגט ובאובר: "מאז החלו העבודות על הרכבת הקלה אני מרגישה שינוי בזמני ההמתנה אבל הבאתי את זה בחשבון. אם לצורך העניין אני צריכה להיות בפגישה במרכז העיר בשעה 13:00, אני משתדלת לצאת כ־45 דקות לפניה, וזה בהחלט מעכב את לוחות הזמנים". דורית מציעה פתרון מקורי משהו לבעיות התחבורה שצפויות להתרחב עוד בחודשים הקרובים: "למה לא לעשות מוניות על טוסטוס? זה פתרון מצוין. אבל גם בלי טוסטוס אמשיך לעמוד על דעתי שהרכבת הקלה היא פרויקט נכון ואני מוכנה לסבול בשביל תחבורה טובה יותר בעתיד".

תושבים נוספים שסובלים מהמצב הם אלו המתגוררים ברחובות ששינו את פניהם עקב העבודות. חייהם של תושבי אותם רחובות הפכו לסיוט בשל הסטת התנועה מאזורי תחנות הרכבת הקלה, וחלקם החליטו לוותר מראש על הניסיון להזמין מונית. רחוב נחמני מרכז אליו את מרב תשומת הלב לאחרונה. מרחוב שקט ונעים הוא הפך לכניסה ראשית לעיר. ניב שגר בנחמני בחר לוותר על שירותי גט ואובר: "כל התנועה לתוך העיר מתנקזת לרחוב שלנו ולכן זה יוצר גישה מאוד מוגבלת. מהניסיון שלי בהזמנת גט, נהגים היו מצהירים שיגיעו תוך ארבע דקות או שש דקות ובפועל זה לוקח רבע שעה. מאז הריסת גשר מעריב הפסקתי להזמין מוניות ואני יורד לרוטשילד, יצחק שדה או דרך בגין ותופס ברחוב".

אביטל פרידמן שמתגוררת באזור רחוב שינקין שמוביל לצומת מעריב, מספרת: "עד לתחילת העבודות הייתי הולכת לשינקין כדי לתפוס מוניות, אבל בחודש האחרון יש תחושה שכמות המוניות שנכנסות לרחוב פחתה בצורה ניכרת וזה מצטרף לקושי של הזמנת מוניות באפליקציות". עומסי התנועה שצפויים לגדול בשנים הקרובות והקושי שנוצר לאט לאט בדרכי הגישה לעיר מחזקים את התחושה שאולי באמת כדאי שנעבור למוניות על טוסטוס. מי מתנדב להרים את הכפפה?